Gram køleskab kører men køler ikke inde i skabet

Jeg har et Gram køleskab, der ikke vil køle. Kompressoren kører og er varm som normalt; men kølelegemet inden i skabet køler ikke. Det står i et sommerhus, og da vi forlod huset sidste år, kørte det upåklageligt, inden vi slukkede det før vinteren. Da det blev tændt første gang her forleden, virkede det ikke.confused
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej prøv at vende det på hovedet og lad det stå et par timer og prøv iogen
Jeg har prøvet at vende det på hovedet; men det hjalp ikke, og jeg kan forstå på et tidligere indlæg, at det med at vende det på hovedet mere hjælper på køleskabe med gammel teknik uden monteret kompresser. Men tak for dit indlæg. Det er lidt tosset at smide et ellers pænt og nydeligt køleskab væk; men hvis det kræver ny påfyldning af kølemiddel til en udgift af et par tusind kroner, er man jo nok pisket til at bide i det sure æble og anskaffe sig et andet køleskab.
Ingen kølemiddel. Se efter olie hvor der er en læk og lod. Med en ny fyldning er køleskabet klar til et par år mere på banen :-)
Husk også at en gammel kompressor er slidt og har derved ikke den samme ydeevne som en ny. Besparelsen ved at reparere kan hurtigt fordufte når elregningen skal betales.

Den med oliepletten er en god indikator på tabt kølemiddel. Men prøv også at mærke på det tynde rør på kopressoren. Det skal være varmt.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

der er vist ikke så meget tvivl, det mangler kølemiddel, (som andre også skriver) jeg har selv lige kasseret et Gram Køl frys af samme årsag, kompressoren kørte og kørte men det blev ikke koldt.

man føler sig lidt ærgelig når man smider det ud, for Gram skabe ser nye ud selv om de er 15-20 år gamle  deres design har ikke ændret sig meget

den eneste fordel ved at skabet stod af, er at jeg kan genbruge kompressoren til at suge vaccum i kølestrengen inde påfyldning af kølemiddel på den ispind jeg snart skal have sat op  og derefter bliver den kompressor til pumpning af cykler

 


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Hej

Hjælp!!.... Jeg har et SMEG FAB28 der ikke køler inde i skabet men fryseren virker. Der er kun én kompressor på som også kører. Skabet er kun ca. 7 år gammelt...

Jeener :-)
Der er mulighed for at det er termostatventilen der er i stykker.

en køleskabs kompressor kan nok ikke suge nok til at der der er suget vacuum for påfyldning af kølemiddel ej heller kan den lave tryk nok for at undersøge for tryk utætheder.

der skal en kølemontør til at se på det.

Hej Groenbaek!

Jeg er lidt betænkelig ved at få en kølemontør til at undersøge og reparere køleskabet, da jeg er bange for det kan blive temmelig dyrt. Hvis det er en fejl ved termostatventilen, der kun kan rettes af en møntører det ikke så godt. Jeg undrer mig bare over, at ved tidligere og ældre eksemplarer af Gram køleskabe er jeg aldrig stødt på fejlen.

Nej nej nej, vend det for guds skyld ikke på hovedet så risikere du at smadre kompressoren!

Det er kun absorption køleskabe man må lave det nummer med!


Køletekniker & Energiteknolog.

På køleskabe af den størrelse skal du ikke regne med at finde en ekspansionsventil, men nærmere et snoet kappillarrør, som drøvling. envidere så kan det ikke lade sig gøre at lodde i sådan en gammel alu fordamper. så jeg syntes heller at du skal købe et nyt med det samme, og spare dig selv for en masse besvær.


Køletekniker & Energiteknolog.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis