Hvilken båd er dette?

Vi står overfor en mulig bådhandel, men er af bekendte blevet gjort opmærksom på det er vigtigt først at finde ud af hvilken båd det er, da man ellers kan få problemer med at få den forsikret, samt skaffe tegninger over den og finde mastens placering.

Det drejer sig om en endnu ikke færdiggjort stålbåd, som vi er blevet oplyst er beregnet som motorsejler. Mastebeslag er endnu ikke monteret.

Så vi vil være taknemmelige for al info der kan lede os i retning af et evt. navn på denne model.

Se venligst de vedhæftede billeder.
[ATTACH]6646[/ATTACH]
[ATTACH]6647[/ATTACH]
[ATTACH]6648[/ATTACH]


På forhånd tak.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vist en såkaldt hjemmegjort.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Den er vel ikke bare lavet på slump, den må vel være lavet ud fra noget?

Man begynder vel ikke bare en klaske en båd sammen, jeg går ud fra at der vel til at starte med er købt en form som den er lavet omkring?

Hvis den er bare er "klasket" sammen, er det så muligt at finde ud af de ting jeg nævner i første post?
Det er svært at sige hvordan linierne til båden er opstået, kan du ikke findefrem til hvem, der har bygget den ? Den er jo helt givet ikke værftbygget. Men linierne er ganske pæne. Der har ikke været en form, der har været sat spanter op, og klædningen er derefter tildannet. At beregne hvor masten skal stå, er ikke sådan lige, men kik efter et lignende fartøj og brug det som udgangspunkt. Banlancen afhænger jo også af storsejlet og forsejlenes størrelse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg takker for svaret.

Ved du om det er muligt at få sådan en båd forsikret. Den skal vel på et eller andet plan typegodkendes for at kunne blive registreret?
Jeg tror ikke typegodkendelse er nødv. men måske vil man foretage en besigtigelse, og så afhænger det jo af, om man vurderer båden til at være håndværksmæssigt og sikkerhedsmæssigt i ship shape stand.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Vi havde ikke problemer, med at få vores forsikret, selvom vi ikke kendte modellen.
Men det er nok ikke det største problem i har lige her og nu - men hvis i råder over et par år - masser af optimisme, og en 50 - 100 k ud over de 35 k som forlanges, så kan det med tiden give megen fornøjelse.
Men hvis jeres viden er lig 0, så kig efter noget færdigt.
Jeg ville personligt ikke slippe en kr. før jeg havde talt med ham som havde bygge den - og heller ikke før jeg havde fundet ud af, hvorfor den nu er til salg(til en halv foræringspris) - endelig ville jeg se den i vandet - burde kunne lade sig gøre, hvis den er så færdig som beskrivelsen angiver

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Ikke for at være negativ, men båden ser umiddelbart temmelig bulet ud, og jeg ville være meget forsigtig med at kaste flere penge efter den, ihvertfald ud fra et økonomisk synspunkt. Jeg ville nok som Gerhard tilråde at købe noget mere proff. bygget. Så har man en chance for at forhøre sig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vores viden er tæt på 0.
Det er med til at gøre projektet underholdende. Vi allierer os dog med et par rådgivere med forstand på det, som kan fortælle os hvordan vi skal gribe de forskellige ting an. Så optimismen har vi.

Sælger fortæller at grunden til salget skyldes, at båden blot er en han har fået istedet for nogen penge forrige ejer skyldte ham.

Vi har også kalkuleret med at skulle smide en stak penge i den, vi håber dog på at holde os under en total på 100k, og vi regner også med at det nok kommer til at tage os et par år før den er i vandet.

At den virker bulet ud ser værre ud på billederne end det gør, når man ser båden live. Man kan godt se at den flakker lidt hen af siden, men jeg vil tro hvis den får den rigtige farve er det ikke noget man lægger mærke til.
Nåe - men så er det vel bare at prøve om den kan flyde - om motoren kan starte - ligesom man siger, lad falde hvad ikke kan stå - ja så lad gå til bunds hvad ikke kan flyde - vil i hverttilfælde ønske jer held og lykke (i kan vel altid vikle den ind i glasfiber, hvis den ikke er svejset ordentligt sammen)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Bulerne er ikke noget at tænke på, de kan evt. varme rettes. De er opstået i forbindelse med svejsning af spanter og skibssiden.

Det vil sikkeret være en rolig og stabil båd også hvis man kun bruger den som motorbåd. Men hvis man vil have mast på, skal man finde de forstærkninger der bør være en del af skroget, på nu værende tidspunkt.

Du skal nok have prof hjælp, til at få beregnet pladsering og mængte af ballast.

Undersøg om motoren virker, og om den er lignet ordentlig op i forhold til skrueakselen/stævnrøret.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis