Hvilken båd er dette?

Vi står overfor en mulig bådhandel, men er af bekendte blevet gjort opmærksom på det er vigtigt først at finde ud af hvilken båd det er, da man ellers kan få problemer med at få den forsikret, samt skaffe tegninger over den og finde mastens placering.

Det drejer sig om en endnu ikke færdiggjort stålbåd, som vi er blevet oplyst er beregnet som motorsejler. Mastebeslag er endnu ikke monteret.

Så vi vil være taknemmelige for al info der kan lede os i retning af et evt. navn på denne model.

Se venligst de vedhæftede billeder.
[ATTACH]6646[/ATTACH]
[ATTACH]6647[/ATTACH]
[ATTACH]6648[/ATTACH]


På forhånd tak.
Vi står overfor en mulig bådhandel, men er af... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det mærkes tydeligt at, du er blevet forliebt i skuden, så jeg vil afstå fra andre kommentarer end : Tænk dig godt om.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Historien om han har fået den lugter. Ham sælger har "fået" den af, må vide noget.
Den har nok tilhørt en gammel dame som brugte den til at sidde og strikke i den wink

Har selv renoveret en 15 fods jolle. Hvor svært kan det være....
Det tager tid!! det tog 2 år.
Du skal have en hald eller ligende med varme. og lav et realistisk tidsestimat.
gang det med Pi (3,14), så får du den rigtige tid.
Er resten af familien indstillet på at hjælpe de næste par år?

Mvh Thomas

For 15 år siden købte en af mine venner et jernskib. Det var apteret i maghoni og var mørkt og "fiskekutter-hyggestue" inden i.
Masser af plads og alt virkede som det skulle.. Der var lidt småfejl som let kunne rettes.
Så ville han løfte højden i agterkahytten.. Lige lave lidt om i styrhuset og kahytten.. Det greb om sig og han endte med et tomt 38 fod stålskrog.
Sidste år kom den i vandet, men er stadig ikke færdig inden i.. og riggen er heller ikke på plads.
Det er mange mange hundrede tusinde kroner siden han købte den. Hans største problem var (ud over økonomien) at han intet vidste om bådaptering og renovering da han startede og det er ren og skær stædighed han stadig arbejder på den...
Så måske skulle du prøve, for sjov skyld, at bladre et båd-tilbehørs katalog igennem og så lige regne de ting sammen som du umiddelbart kan se du skal købe og så tænker over hvad der skal ind over af svejsning, tømrerarbejde og ligende..
I mine øjne er det et kæmpe projekt som vil involverer hele familien i mange år. Og det beløb du får på bundlinien vil sikkert være mere end du kan købe en færdig båd for.
Så du skal overveje om det at bygge båd skal være din og familiens livsstil i de næste mange år og selve det at sejle må så vente til i er færdige.
På den anden side, har du penge nok og lejer nogle håndværkere ind til at hjælpe kan det da gå hurtigt (læs et par år).
ellers er der jo forskellige værfter der kan lave den for dig..
Men det er i hvert fald ikke noget man bare lige kaster sig ud i.
Dette indlæg er ikke for at tage modet fra dig, men for at du skal lige tænke det hele igennem mere end en gang før du begynder og før du køber båden.
Nogle havne har afdelinger hvor selvbyggerne har plads, så en sludder på havnen med nogle mennesker der er midt i sådan et projekt kan helt sikkert sætte en masse på plads som jeg ikke lige kan overskue her.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra Thomas FH

Er resten af familien indstillet på at hjælpe de næste par år?



Vi er 3 kammerater som har planer om at kaste os ud i det sammen. Vi mangler en hobby. Vi håber også lidt på at kunne få lidt venner til at hjælpe til i ny og næ, når der er noget vi ikke selv lige magter.

Vi har også en tømrer med på sidelinien til at rådgive os om hvordan vi kan lave apteringen.

Mht. til strømmen, så er jeg udlært elektriker og laver det selv.

Men jo det er nok et meget stort projekt, og det kan da måske også ende med at vi må erkende at det er for stort.

Angående motoren, så er der hverken brændstoftank, batteri eller noget monteret, så vi vil ikke kunne starte den. Sælger har dog fra tid til anden været ude og dreje på akslen, så den ihf. ikke har sat sig.

Men det kan da godt ske, vi som I skriver, skulle forsøge at finde frem til hvem der oprindeligt har lavet båden, og høre hvad han har at sige om den.
Ahh lyder som en god plan.. Men man kan vel også få en bådkyndig ud og se den og vurderer om hvad den kan og om det der er lavet er lavet ordenligt og forsvarligt.
Jeg har dog lidt svært ved at se hvor stor den er?? eller hvor lang den er?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Den er 33 fod, 3 meter bred. 3½ meter høj, vejer 4 ton.
okay.. hvis jeg husker rigtigt så vejer den jeg omtaler 13 ton og er 38 fod?
Men der bliver plads til jer alle hvis i går i krig med den.. glæder mig til at høre hvad i beslutter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Blot dette lille bidrag: En nørd i min bekendtskabskreds
byggede selv en jernbåd - på øjemål!
Da den blev sat i vandet var den helt usødygtig - det endte med at den blev foræret væk til legeredskab i en børnehave
Lidt om priser:
Vi mistede riggen på en 38 fods båd, den kostede 125000 med alle wire, tov, rullesystem,mast,bom og sejl,,,,, i 1994. og det er nok ikke blevet billigere. dertil kommer jo spil og aflastere og alt det andet + meget mere.

Men held og lykke
Citat fra svenliss

Blot dette lille bidrag: En nørd i min bekendtskabskreds
byggede selv en jernbåd - på øjemål!
Da den blev sat i vandet var den helt usødygtig - det endte med at den blev foræret væk til legeredskab i en børnehave


Det var vel ikke Thordis ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis