søger lidt ekspert hjælp ang. kobling !

Hejsa !

Min gamle hyundai accent 1,6, fra 96 har bøvl med koblingen.

Det som om den ikke vil slippe når jeg træder pedalen ned, så jeg hiver den nærmest ud af gear, og skal træde koblingen ned 2-3 gange før jeg kan få den i gear igen. og så pludselig kan jeg køre længe uden problemer og ja, vupti så det tilbage igen.

Jeg har snakkede med min mekaniker, som jeg ikke helt føler er stæk på området, og bare siger vi nok skal ha skiftet koblingen.

men den blev skiftet da jeg fik den for 3 år siden, så kan det være andet ?

Syntes ikke han skal skifte den bare for at skifte den og jeg har også tænkt mig at høre en anden mekaniker inden, men vil gerne vide hva der kan være glat på forhånd, så det lidt lættere at snakke med.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg kender slet ikke bilen mekanisk, så det er kun et gæt/skud i tågen
har sådan en hydrauilsk kobling, hvis den har kunne det måske tænke den mangler vædske, prøv at lure i manualen til dytten om der ikke skulle stå noget.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg kan ikke se et kabel, så mon ikke det er hydraudisk.. det jeg kan se bevæge sig er en slavecylinder.. andet bevæger sig ikke rigtig..!

Giver det mening... ?

Jeg vil da lige tjekke ang. det væske med det samme, for er det alt, så sover jeg godt inat.

Er der andre forslag, så hold jer ikke tilbage

Jeg har nu fyldt ca ½ dl væske på.. og nu virker den..! kan det passe der ikke skulle mere til ? - eller er min bil nu inde i den gode periode igen ?

Jeg hader periodiske fejl.. og de er der aldrig når mekanikeren køre i bilen...!

Du bør nok få undersøgt begge cylindre i systemet.
Jeg kender ikke indretningen af din vogn, men prøv at føle på koblingspedalen, så langt op som muligt. Er den våd eller fedtet, er det hovedcylinderen, som er utæt. Det kan også være at hvd.cyl. sidder så væsken ikke løber ned af pedalen, men kig så under cyl. og se om der er vådt der.
Find slavecylinderen, evt. ved at følge røret fra hovedcyl. Hvis der sidder en gummimanchet her, kan du vippe den til side, og se om det safter herunder. Er den våd, er det din slavecyl. der er træt.
På et tidspunkt bliver det værre.

Med venlig hilsen
ktm

Kan du ikke finde de cylindre, så hold øje med om "oliestanden" synker - skal du jævnligt efterfylde går det pludseligt stærkt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Det var heldigvis ikke andet en gammelt væske/ mangel på væske, der var skyld i problemet..! så nu køre den igen...! lækkert

Citat fra Lopus

Det var heldigvis ikke andet en gammelt væske/ mangel på væske
Det er jo fedt men sådan noget væske forsvinder ikke bare sådan ud i det blå.
René
Teoretisk kan væsken godt synke lidt efterhånden som plader bliver slidte og vandringen bliver længere.. Hvordan virkligheden er ved jeg ikke.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja ja, det er sjældent, der røg af en brand, uden der er ild!!
Tag lidt bremsevæske med dig når du er ude at køre.

Med venlig hilsen
ktm

Citat fra ktm

Ja ja, det er sjældent, der røg af en brand, uden der er ild!!
Tag lidt bremsevæske med dig når du er ude at køre.

Hej,

Og find en anden meka-nikker!

Mvh Ole ben
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis