Varmepumpe dur ikke

Hej Alle,

Oppe i sommerhuset har jeg en Nordic Air varmepumpe.

Nu vil den ikke starte mere, når kompressoren skal starte brummer den i 2 sekunder, og slår fra, dette bliver den ved med confused

Der er jo heldigvis garanti på den, hvis det ellers ikke lige var fordi Nordic Air var gået KK

Er det en ny kompressor (varmepumpe) eller er det noget mere banalt der er galt

Venlig hilsen

Klaus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er højst sandsynligt en død kompressor. Du siger den "slår fra" ? Er det på termorelæ, eller ?. For det meste er brumme lyden dødsstødet. Men må nok have lidt mere info
OK, slå fra var nok ikke helt det rigtige smile

Den forsøger at starte kompressoren, og brummer derved i et par sekunder, når dette ikke lykkedes fortsætter ventilatoren med at køre og så "prøver" den igen efter ca. 1 min, sådan kan den blive ved hele tiden

Venlig hilsen

Klaus
99,9 % sikkert at den er død.. Går ud fra at det er en 230v model?
Tjaa... du kunne prøve at skille skidtet ad. Hvis du kan finde ud af at bruge et måleapparat kan du måle på kompressorens viklinger. De 3 spader der sidder på toppen af komp. ved siden af klixon'en (den fætter der stopper kompressoren fra at brumme i mere end et par sek.)

Men som ConDor siger er det som oftest tegn på en død kompressor:-(

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det kræver bare at du kender den værdi i ohm som der skal være hen over køre/start vikling. Den ER død. Spørgsmålet er så hvad der tog livet af den. Men dette er måske også ligemeget da de er gået på røven sammen med garantien
Annonce
Nu plejer jeg at dømme en kompressor død på det faktum at der enten er fuld overgang mellem 2 eller flere af viklingerne. Eller at der er fuld hammer på meggeren når jeg måler mellem vikling og Jord;-)

Den ohmske modstand er kun noget jeg bruger når det drejer sig om følere...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ja, det er en 230 v model

Jeg må prøve at måle på den, men hvis den er død har i så noge ide om hvad det koster at reparere den, dvs. ny kompressor samt kølemiddel suge vacuum osv.

Alternativt har jeg en ny stående som skulle have været monteret hjemme, jeg kan så lave en ombytter men så har jeg lige følgende spørgsmål:

Den nye er påfyld kølemiddel fra fabrik, kan jeg bare skrue kølerørerne af på den gamle og sætte over på den nye, jeg vil tro at jeg kan gør det inden for et par minutter, skal der så suges vacuum på systemet (det er jo noget med fugt ikke?)

Velig hilsen

Klaus
Har den et startrelæ, der indkobler en startkondensator?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Det er højst sandsynligt et startrelæ på den kompressor. Det er sikkert bare det der er brændt af. Du kan sagtens ohme din motor igennem der skal jo være ens modstand i mellem alle viklingerne. Og ingen modstand til stel. Virker fint for mig når jeg laver kraner

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har lige skiftet en kompressor af samme størrelse i et anlæg. Prisen på kompressoren var godt 4500,- plus arbejdsløn og kølemiddel.

Jeg gætter på at det er en NA 4000 eller 9000 der er ca 1 kg kølemiddel på til en tusse.

Hvis du har en anden yderdel kan det anbefales at sætte den op.

Mht. udskiftning er der en anden tråd herinde hvor der bliver den rette fremgangsmåde. Men du må selv vælge...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis