Festool overfræser -- OF 1010 eller OF 1400 ???

Hej,

Festool har 3 overfræser, OF 1010 (2.7 kg), OF 1400 (4.5 kg), & OF 2000 . Numre på modellerne angiver den ca. effect.

Jeg overvejer mellem
OF 1010 & OF 1400

Ville lige spørge om du/I kan du anbefale en af dem???

Jeg Skal fræse ca. 20 - 30 timer i nogle bjælker for at få en seng ramme til at sidde ind i træet.

Det dybest jeg skal fræse (lige nu) er omkring 20Bx40Dx100L mm. Selv fræsning skal være meget præcis. Ellers skal fræse en hel del linjer på 15Bx10D & mm

Når jeg har værktøjet vil jeg give mig til at bruge det i andre anledninger, finger fræsninger mm. Træ sorten vil være Walnød, Bøg, & ellers fyretræ.

OF 1010 vejer "kun" 2.7 kg... måske er den nok?

Jeg søger en god & præcis all-rounder.

Jeg overvejer OF 1400 fordi den er måske mere stabil i det, et bedre "all rounder" - men det vejer 4.5 kg.

Hvordan skal jeg opfatte vægten?
Som et plus eller minus?

Derudover vil jeg spørg om det ekstra udstyr du/I kan anbefale til overfræseren.

Håber du/I svarer!

Jeg vil kun overvejer de to Festool varianter da jeg har haft god efaring med Festtools rystepuster... & der var jeg noed til at bruge "mellem" modellen faa at faa noget rigtig godt.

vh
Paul
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra noitanon

Hej,

Festool har 3 overfræser, OF 1010 (2.7 kg), OF 1400 (4.5 kg), & OF 2000 . Numre på modellerne angiver den ca. effect.

Jeg overvejer mellem
OF 1010 & OF 1400

Ville lige spørge om du/I kan du anbefale en af dem???

Jeg Skal fræse ca. 20 - 30 timer i nogle bjælker for at få en seng ramme til at sidde ind i træet.

Det dybest jeg skal fræse (lige nu) er omkring 20Bx40Dx100L mm. Selv fræsning skal være meget præcis. Ellers skal fræse en hel del linjer på 15Bx10D & mm

Når jeg har værktøjet vil jeg give mig til at bruge det i andre anledninger, finger fræsninger mm. Træ sorten vil være Walnød, Bøg, & ellers fyretræ.

OF 1010 vejer "kun" 2.7 kg... måske er den nok?

Jeg søger en god & præcis all-rounder.

Jeg overvejer OF 1400 fordi den er måske mere stabil i det, et bedre "all rounder" - men det vejer 4.5 kg.

Hvordan skal jeg opfatte vægten?
Som et plus eller minus?

Derudover vil jeg spørg om det ekstra udstyr du/I kan anbefale til overfræseren.

Håber du/I svarer!

Jeg vil kun overvejer de to Festool varianter da jeg har haft god efaring med Festtools rystepuster... & der var jeg noed til at bruge "mellem" modellen faa at faa noget rigtig godt.

vh
Paul


Hej Paul

Mit umiddelbare bud er at en OF 1400 ville være den bedste. Man kan også få en smart føringsskinne i forskellige længder.

Festool´erne adskiller sig ved at have et aflangt håndtag istedet for to håndtag på hver side. Jeg tror det er lidt af en smagssag hvad man bedst kan lide, men det er i nogle situationer sikkert både fordele og ulemper ved det ene og det andet.

Vægten er faktisk en vigtig faktor. Jeg har det bedst med en lidt tung overfræser, når jeg skal fræse i hårdtræ, for det giver lidt mere inerti så den ikke så tilbøjelig til "smutte". Husk altid at modfræse når du bruger en håndhold fræser, selvom medfræsning giver det bedste resultat og ikke er så hårdt for værktøjet.

Der findes mange andre gode alternativer af overfræsere, da der er et stort marked inden for dem. Jeg køber nok snart den nye Bosch GMF 1400 CE, da jeg skal bruge den til et projekt, jeg er igang med.


Hilsen Metalsnedker
Tak Metalsnedker & Lysnæs.

Metalsnedker, ang modfrasning:
Det der menes med "modfrasning" er at bevæe fraseren ind i skærebladets skæreretning. Rigtigt?

I øvrigt Festool har en nye model OF 2200 ud... men jeg stopper når lejen stadig er god med OF 1400.

Jeg er simpelthen uerfaren kan ikke se fordele med dit eller dat. Her er dog et video om den Bosch GMF 1400 CE som du vil købe

Min begynder forskning siger at de forskellige skæredele, et godt bord, & føringen af fraseren på emnet er lige så vigtigt som selve værktøjet ... Det er særligt skæredelene som jeg har et problem med jeg vide ikke hvilke skæredelene bruges til hvad. ... et typisk (vil jeg tro) begynder problem.
Her er et link til skære delene (klik her) ... men hvis du/I har andre god links ... er det udmærket. Der er et link her også. Jeg kunne dog ikke finde et link der viser skære delene eksemplerne på skæringen de bruges til...

Jeg går udfra, er blot at prøve sig frem, bøger (men hvilke?) & kursus (fundet noget i Løgstør via Lysnæs)... er vejen frem.

vh
Paul

NB. noget andet. Har nogen en god addresse på hvor jeg kan købe afhølede Walnødtræ??.... addressen må gerne være i udlandet ... da det er hamrende dyrt i DK.

h/Paul






Metalsnedker med modfrasning
Anbefaler helt klart OF 1400, som metalsnedkeren siger. Har det osse bedst med en god vægt, når det gælder hårdt træ.

I øvrigt, så jeg tidligere at Dorch & Danola har tilbud på OF2200 den nyeste model fra festool incl. tilbehørssæt. Til 8000 kr. Har dog ikke prøvet maskinen endnu, men har kun hørt godt om det.
http://www.dorchdanola-netbutik.dk/product.asp?product=20623

Kan se de osse har de to andre maskiner du efterlyser:
http://dorchdanola-netbutik.dk/product.asp?product=20134&sub=0&page=2

Hilsen Hans
Der er meget material i jeres links! & Mange tak.

Jeg har studeret disse. & jeg har samlet mine spm, håber på svare eller et link på et svar.

(1) Kan Festool OF 1400 også monteres under et bord? & Hvilke
(2) Kan I anbefale et bord noget multifunktionelt (evt. også hvor en rundsave kan monteres). Som eksempler og min kommentarer & kritique af disse er fælgende: (I er velkommen til at kommentere) ... cmt bord er her (click), men det virker kun til overfrasning eller montering af fraseren underbordet. Og Festools bord er her (click), men der kan ikke ses om fraseren (OF 1400) kan monteres under bordet, & det koster med de diverse dele - (måske) et formue (kunne ikke se prisen).

Måske er der god alternativer. Måske et simple multifunctionel bord (til frasning (over & under) med (måske) muligehed for en rundsav (med)... & bygge selve resten (foerings & hjælpe værktøj ... per opgave). Mange af fræseopgaver laves med overfæseværtøj som skal monteres med fræseren under bordet ... hvorfor begyndte jeg at spørge om bordet... men det virker som om, at anvendelsen af fræseren under bordet, er mest til profileringsopgaver ....

Omkring bord valg (om overhovedet ) Kan jeg sende per email,
sschwartzenberg[at]gmail.com (dog har emailen et 's' for meget og @ isteded [at], med tegningen af "foerste opgave".

(3) Fra linken (here) kan læses om de diverse CMT overfræserværktøj.

Kan dette overfræserværktøj type (klik) skære også "ned" og ikke kun til siden?

Og hvis jeg vil skære en hjornekant (så _| og så |_ og ikke så / og så \ ) på 15x10mm langs de to øverste hjørrner på en lange bjælke på 12Hx12B cm, ... skulle der så heller anvendes en overfræserværktøj med fyringsring?

Fræserne anvendes også med "kopiringe", er der noget på nettet om det? Jeg tror at kopiringene gøre større forskel men jeg ikke er "med" (endnu) på det...

Når overfræserværktøj købes enkeltvis løber det hurtigt op ... & samlinger af flere rammer altid ved siden af eller spreder sig (for) bredt i forhold til ens opgave ... tjæh svaret er jo ... købe dem enkeltvis ... men der kunne være alternativer.

Der var et værktøj (CMT) 950.602 (den er her i dette catalog (klik)) hvad & hvordan bruges de emner som skæres med dette interesante skæringsværktøj.

(4) Omkring Bosch GMF 1400 CE ... det virker fremragende ... men hvordan adskiller den sig (altså mht til de opgaver den kan udføre) fra en Festool OF 1400 ??

Eller er svaret lige det at Bosch GMF 1400 CE & Festool OF 1400 blot er varianter til faktisk samme opgaver (for såvidt Festool OF 1400 ogsaa kan monteres under et bord)..

Mange spm... håber i svarer på nogle af dem ... eller skal jeg dele ovenstående op i flere tråd...?

Tak.
Paul
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis