Fryser fryser ikke ordentligt

Hej

Jeg har netop arvet en 4-5 år gammel gorenje skabsfryser.

Lige efter jeg havde fået den rengjorde jeg den og satte den i stikket. Den virkede fint og kølede hurtigt ned under -18 grader.

Men nu er det anderledes problematisk. Jeg har fyldt den op, og vil gerne holde den mellem -22 - -25 grader, og det er såment også hvad termometeret viser. Problemet er bare at kompresseren kører næsten hele tiden, og det må jo slide meget på fryseren samt betyde et stort energiforbrug.

Mit spørgsmål er så; hvorfor kører kompressoren hele tiden? Er der fordi jeg har indstillet termostaten for lavt, eller tyder det mere på at skabet er utæt?

Alle begrundede bud er meget velkomne.

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Temperaturen i din fryser behøver ikke at ligge under -18 grader.. Det kræver en masse ekstra arbejde at holde den de ekstra grader kolde..

Men stadig lyder det voldsomt at den kører hele tiden.. Prøv at tjekke listen rundt om lågen, om den er ren og lukker tæt..

Mvh

Mark Herskind

Hej

Jeg prøver at indstille termostaten lidt lavere, jeg vil bare helst ikke over -18, og det er jo svært at finindstille den helt præcis, og så helle for koldt end fordærvet wink

Jeg har tjekket listen og den ser fin ud, men er der en mere effektiv facon at undersøge om den er tæt end bare ved at se på den?

 

Har du tjekket at den står lige? Benene kan normal justeres ved at skrue dem ind og ud. Hvis fryseren står skævt kan døren sagtens lække i et af hjørnerne.

Bent.
Det har jeg faktisk ikke, det troede jeg ikke betød noget for en fryser. Det må jeg lige tjekke.

 

Du kunne også gøre som jeg har gjort, jeg fik en gammel skabs fryser der havde sin helt egen ide om hvornår og hvorlænge den skulle køre. Jeg har indsat et kontakt ur ved stikkontakten, nu køre den 15 minutter 24 gange i døgnet og har et forbrug på 0,56 Kw. pr. døgn. Og temperaturen i skabet er aldrig over -20 grader.

V.h. Håndværkeren
Det er selvfølgelig en mulighed. Problemet er bare at skabet taber temperaturen meget hurtigt. Jeg slukkede for det i 45 min og da steg temperaturen fra -25 til -20. Det kan godt være det er normalt, men dte er dog noget af en svingning. Det er også derfor jeg tror der er en utæthed.

 

Nu ved jeg ikke lige hvilken model det er, men der er nogle kompressorer der aldrig slukker:-)
Det styres af en lille frekvensomformer og dette er for at mindske sliddet på din kompressor. Energiforbruget skulle stadig være godt i forhold til udbyttet.
Jeg ved ikke helt så meget om de former for køleskabe/frysere. Men skulle der være en derude er jeg med på en lytter...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej næstformanden

Kompressoren slukker skam fra tid til anden, den kører ikke konstant med meget tit.

En anden ting jeg lige har opdaget er at lågen åbner lidt af sig selv. Da der kun er tale om ca 1-2 cm er jeg af den opfattelse at det sadig er tæt, gummilisten har stadig kontakt med selve rammen. Men jeg syns godt nok det er mærkeligt at det sådan åbner af sig selv, jeg troede der var et naturligt undertryk i en fryser..?

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis