Fryser fryser ikke ordentligt

Hej

Jeg har netop arvet en 4-5 år gammel gorenje skabsfryser.

Lige efter jeg havde fået den rengjorde jeg den og satte den i stikket. Den virkede fint og kølede hurtigt ned under -18 grader.

Men nu er det anderledes problematisk. Jeg har fyldt den op, og vil gerne holde den mellem -22 - -25 grader, og det er såment også hvad termometeret viser. Problemet er bare at kompresseren kører næsten hele tiden, og det må jo slide meget på fryseren samt betyde et stort energiforbrug.

Mit spørgsmål er så; hvorfor kører kompressoren hele tiden? Er der fordi jeg har indstillet termostaten for lavt, eller tyder det mere på at skabet er utæt?

Alle begrundede bud er meget velkomne.

 

Hej Jeg har netop arvet en 4-5 år gammel gorenje... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
prøv at køre gummi listen rundt med papir
med lågen lukket.
hvist det er modstand på papiret på helle vejen rundt
så er det tæt.!
hvist lågen gaber så kan det være at kabinettet er skæv.!
hvist det er justert ind så skulle være lukket helle vejen rundt
på gummi listen.!
Citat fra Mr. Seat

En anden ting jeg lige har opdaget er at lågen åbner lidt af sig selv. Da der kun er tale om ca 1-2 cm er jeg af den opfattelse at det sadig er tæt, gummilisten har stadig kontakt med selve rammen. Men jeg syns godt nok det er mærkeligt at det sådan åbner af sig selv, jeg troede der var et naturligt undertryk i en fryser..?


Du giver selv svaret her. Du har en utæt låge.
Det er ganske rigtigt, at der dannes lidt undertryk i en fryser, men er lågen bare en smule utæt, bliver det jo udlignet hele tiden.

I øvrigt er det meget energikrævende at sænke temperaturen så meget som du nævner. Minus 20 er fuldt tilstrækkeligt.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jeg har fundet problemet/løsningen.

Jeg havde indstillet termostaten på næsten maks. Dette er (åbenbart) minus rigtig mange grader. Lad os sige -35. Fryseren frøs ned til -25 og kunne så ikke komme længere ned, men efterson termostaten var indstillet på -35 blev kompressoren ved med at forsøge at sænke temperaturen yderligere. Eftersom dette ikke var muligt kørte den hele tiden.

Jeg har nu indstillet den på næsten min, altså helt ovre i den anden ende af skalaen. Nu ligger temperaturen mellem -19 og -20. Den holder temperaturen og kompressoren kører ikke så tit længere.

Problemet var simpelthen at jeg bad fryseren om at fryse ned på en "umulig" temperatur.

Grunden til at fryseren var så dårlig til at holde på kulden kan jeg ikke beskrive anderledes end at den åbenbart ikke var istand til at holde på så lave temperaturer, eftersom den fint holder på "kulden" når skabet ligger mellem -19 og -20 grader.

I skal alle have tak for jeres hjælp, jeg håber ligeledes at det har været til gavn for andre.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis