Rust i en Taunus fra 1960

Hej alle sammen....
jeg har lige købt en ford Taunus fra 1960...
men der er nogle steder den er gennemtæret af rust.... (den har aldrig vært svejset i)
hvordan laver jeg den gennemtærede rust samt noget overflade rust....

på forhånd tak.....
Hilsen A. Kvist
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært sådan bare at svare på uden at have set bilen. Men i korte træk svejser du jo bare noget nyt metal i..

Der er visse regler for hvordan visse steder på bilen skal svejses, her tænker jeg på bærende dele så som tårne (der SKAL fuld svejses) og vanger der kun må svejses i "hele stykker". Dvs. Der skal et stykke i fra en anden vange og der må ikke svejses i knæk/bøjninger).

Er der bare en skærmkant eller to kan du nøjes med at punkt svejse.. samme gælder for huller i karrosseri hist og her.. bunden består af flere lag og det er noget rigtig skidt at arbejde med har jeg hørt. Hvordan reglerne lige er her er jeg ikke inde i. Spørg evt. din lokale synsmand.

Det er lettest at arbejde med co2 svejser men cathode kan også lade sig gøre. (folk der siger andet er fulde af l***) det drejer sig bare om at få fat i de rigtige cathoder.

HUSK! at få alle svejsninger slebet godt ned og banket rene for slagger da de ellers hurtigt vil ruste igen. (En roterende stålbørste eller vinkelsliber med slibeskive er en god ven)

Er ikke ekspert på området, det her er bare info jeg har suget til mig hist og her. Brug det eller lad være. wink

Fedt projekt ellers.. der er for få gamle tanus'er tilbage på de danske veje!
tillykke med den dejlige bil, efter årgangen at dømme må det være en P5 ?

du har valgt en god bil at starte med, da de gamle tanus er lavet af rigtig jern og ikke kagedåse blik som bilerne i dag :p

man kan rådgi meget på skrift, men jeg vil anbefale at du prøver at hitte en i dit lokal område som kan svinge en co2 svejser og en pladebukker og saks, som kan hjælpe dig i gang.

mht. pladedele så kan du få ALT til din bil hos det her firma
http://www.oldcars.de/

og her kan du også få en del
http://www.jdauto.dk/

her kan du sikkert hitte en i dit lokal område der kan rådgive mht
rustarbejde, hvis du melder dig ind biggrin
http://www.fordp7.dk/

Kasserer:

Niels Povlsen,

Tlf.: 75 81 54 21

er ham du skal have fat ved indmeldese, han kan også hurtigt hitte en i nærheden af dig.

nå ja og sidst men ikke mindst, her kan du se hvad vi andre ford tosser roder med (ihvertfald på Bornholm)
http://www.classic-ford-bornholm.dk/

jeg har selv en P7 17M V4, 4 dørs fra 71, som desvære står uden plader pga tidsmangel (bygger om)

nu ved jeg godt det ikke helt var det du efterlyste, men mente at det kunne bruges aligevel rolleyes

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Er det ikke enten en 12M eller 17M, flyvende tæppe?

Med venlig hilsen
ktm

Det kunne være den model, der havde en globus midt på motorhjelmens front?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Den med globusen er tidligere, er jeg ret sikker på.

Hvis det er en 12M fra ca. 1960 er den med det brede kølergitter og flad forkant på motorhjælm. Min første bil var en 1961 12M Super med hele 61 vilde HK. Den kunne også fås i 1,2 liter sideventildet. Den var ikke udpræget hidsig! :-)

Derimod er jeg usikker på om 17M 1960 er "Det Flyvende Tæppe", den meget amerikansk inspirede, skarpkantede model, eller afløseren den ovale og futuristiske, der vakte betydelig opsigt på den tid.
Det var min næste bil, og den model jeg lærte at køre bil i.
Den 3. var så en 1965 20M TS. Det var noget af det vildeste i de dage, som dog var til at komme i nærheden af. Sært at jeg ikke slog mig selv ihjel!!
Nå det blev vel meget O/T!

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Du har sikkert ret.
Hvis man forsøger en billed-googling på "Ford Taunus" kommer der masser af herlige billeder frem. Heriblandt "d.Weltkugel". Det ser ud til globusen blev pillet af i 59.
I min barndom husker jeg den skarpkantede med anlæg til halefinner omtalt som "det flyvende tæppe", og jeg husker en tur i en, hvor gearet satte sig fast, så kun 3. kunne benyttes. :-)

Jeg har forresten en manual mm. liggende til den første Taunus med V-motor og forhjulstræk, - hvis nogen skulle være interesseret.

Er det godt?
hej hvis hundrup89 s bil er en 17 m årg 60 heder p2
modelerne hed fra 57 til 59 p1 fra59 til 61 p2 de var så vidt jeg husker var det de første med mac person ophæng som gav et meget højt løfte punkt som indgød til at køre meget sportigt
hvis det er en 12 m er hed den p4 og havde tværligende blad fjeder foran og v4 motor og for hjuls træk
Citat fra ktm

Er det ikke enten en 12M eller 17M, flyvende tæppe?

mener at det er en 12m
12M med forhjulstræk kommer først i 1962.
Indtil da er det "Globusmodellen" dog med facelift.

Men ellers er det bare med at komme igang med at skære de syge partier ud og svejse ny plade i.
Det er nok en opgave for en pladesmed.
Ellers meld dig ind i DVK og søg oplysninger blandt veteranfoket, så du ikke får lavet noget uhensigtsmæssigt.

Med venlig hilsen
ktm

Der findes jo også en dedikeret Taunus-klub, men det er vist mest "Harry-modellen" man går op i.

http://www.fordtaunus.dk/

Er det godt?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis