Gulvvarme pris?

Godaften LDS.dk

Jeg sidder og kigger på nogen udgifter til en total renovering af et hus på 230 m2.

Da alle gulve skal laves (Over noget tid) kunne jeg godt tænke mig at få lagt gulvvarme ned.

Ca. 100 m2 skal være flisegulv (Køkken/Alrum, Bryggers, Entre, bad og en lille gang) og resten trægulv, hvilket ved jeg ik endnu. Der skal nok støbes beton under fliserne.

Planen er at skulle lave alt fisegulv først og vente med træ gulvene til senere (Der er bulet og ødelagt gulv på nu som vi må leve med lidt) For køkken og bad skal laves ret hurtigt da det ikker står til at bruge.

Men nu til mit spørgsmål.
1. Hvad ville det koste i matrialer?
2. hvad skal man være opmærksom på? Der er noget isolering under det eksisterende gulv og dermed også noget plads men regner med at gulvvarme kræver noget mere plads men hvor meget?
3. Jeg håber på selv at kunne lave det hele under gulvet og så få en aut. til at lave samlingerne i fyrrummet kan det lade sig gøre?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sikke mange svar. Er der ingen der ved det eller noget jeg skal uddybe?
Hej Freak1,

Det kan da godt være det er en god ide at uddybe spørgsmålene lidt.

Men Oki, så lægger jeg ud med et enkelt svar

Normlt må du godt selv lave centralvarme, det eneste tidspunkt hvor du ikke må, eller i hvert fald skal tjekke med fjernvarmeværket er ved direkte fjernvarme.

Så hvis du ikke har direkte fjernvarme, så må du godt selv lægge rørerne, samt tilslutte det

Venlig hilsen

Klaus
Du bør have mindst have ca 250 mm isolering under gulvet (mener også det er lovkrav). Dette skal du ikke gå på kompromis med, medmindre regnormene også skal have det godtsmile Herefter Rionet og så træk pexrør rundt. En kreds pr rum havde jeg ville foretrække, giver dig bedre mulighed for at styre det. Husk her at isolere dem fra når du skal føre fremløb og retur igennem andre rum end det du skal opvarme - Det er lovkrav.
Herefter skal der støbes med et ca 10 cm betonlag. Alt i alt en byggehøjde på ca 350mm

Prisen er altid svær. Du skal have hele gulvarmestyringen som er prisafhængig af antal kredse. (Jeg købte min Danfoss styring hos TopVVS.dk - her kan du tjekke priserne). Isoleringen bør du kunne få for omkring 100-110 kr/kvm i nævnte tykkelse. Herefter er der selve støbningen som du skal have en betonkanon ud til. Jeg ved ikke hvad prisen er her, men mener det ligger omkring 1500 kr/m^3. Det vil sige omkring 15000,- for 100m^2 hvis prisen holder.
Herefter afhænger det af hvor meget du laver selv. Men hvis du ikke er helt umulig, bør du kunne lave det hele selv på nær opsætningen af gulvvarmestyringen. Når du trækker rørene rundt så husk at nummerer dem og angiv frem og retur. En ekstra ting er også at armenringsnettet skal jordes.
Man kan da godt selv opsætte gulvvarmestyringen, det er lige til

Der har ingen betydning om hvad der er fremløb og retur på dine gulvarmeslanger, bare du holder dem parvis samlet/mærket, her er det også meget vigtigt at du husker at skrive antal meter på strængene(der står normalt meter på rørerne) men skriv det lige ned for tit så skær man lige det stykke væk hvor det står, og så er det umuligt at huske. Du skal bruge det til at jurstere modstanden i dine slanger (så de har ens modstand) dvs. den længste slange står helt åben, og resten er jursteret ind så der løber lige meget vand igennem om slangen er 120 meter eller 20 meter.

Husk iøvrigt også at du ikke bør lave længere strænge end ca. 120 meter, og som allerede nævnt en stræng i hvert rum. Er rummet større, så du skal bruge mere end ca. 120 meter, så trækker du 2 strænge som skal have 2 pladser på din fordeler, strængene behøver ikke at være lige lange da du jo efterfølgende jursterer dette. Hvis du bruge 2 strænge til 1 rum skal du kun bruge en termostat

Venlig hilsen

Klaus
Det er også lige til at lave strøm selvsmile Problemet kommer hvis der sker lækager eller andet, så har du ingen forsikring. Pumpen skal også have strøm, så der er garanteret også noget EL-arbejde der skal laves og jeg mener uden at være helt sikker, at den pumpe Danfoss har til deres styring, kræver en 16Amp sikringsgruppe - 1 fase.
Annonce
Beskriv dit projekt og gå en tur ned til et par forskellige tømmerhandler og få så et tilbud. så har du en ca. pris med rabat og det hele.. husk at lægge lidt ekstra oven i til alt det uforudsete.

mvh

<p>Peter Madsen</p>
Tak for svarene alle sammen.

PeMa
Ja må jo prøve at få nogen tilbud det er nok det letteste.

Anders77
Dækker en rørskade forsikring ikke på gulvvarme slanger man selv har lagt ned? Jeg kan godt lave EL selv men skal jo nok have det godkendt af en aut. elektriker før det er lovligt og forsikring dækker? og og det samme med rørene eller hvad?

spotvvs
Jeg havde godt hørt det med at man skal vide hvor mange meter hver sektion er på samt at de ik bør være længere end 120meter.

Men lad os sige at man har fyrrummet i den ene ende af huset (Som vi har det) og man skal have gulvvarme nede i den anden ende det ca. 55 meter frem og tilbage så er der kun 65 meter tilbage er det nok til en stue på ca. 65 m2? Hvor mange meter skal der til pr. m2?

Anders77 igen
Skal man også bruge beton under trægulv (Når vi kommer til det) eller er der en anden fremgangs måde for trægulve?

Vi vil som sagt lave køkken, bryggers, entre, bad og en gang med fliser som det første og så måske vente et par år med træ gulvene, men nogen trægulvene er længere væk fra fyrrummet end resten og skal derfor føres under de gulve der er lavet så der skal lægges nogen rør de kan komme i eller hvordan?

Er vores plan med at dele det op i 2 (For at blive færdig hurtigt med bad og køkken hurtigt og for ikke at skulle lave for meget ad gangen og tilsidst dele udgifterne op) Er det dumt fordi man skal have meget arbejde 2 gang have boton ud 2 gange købe matrialer flere gang nok med mindre mængde rabat?

Til slut vil jeg spørge om der findes alternativer til en betonkanon?

Håber i har tid til mine tillægs spørgsmål på forhånd mange tak.
Ideen med rørene er god men hvis rørene er 50 m lange kan du nok ikke skubbe en slange igennem dem. Hvad angår betonkanonen kommer det nok til og strække sig til vognfulde, så det skal nok gå bare rolig. Men der da et alterntiv til det med færdigblandet beton. Det er bare at starte tvangsblanderen og håndskovlen op. Men det ville jeg ikke binde an på det er hårdt arbejde.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

har du 27,5 meter fra fyrrum til starten af stuen? eller til enden af stuen?

En stue på 65m2 skal have 2 strænge, normalt tager du rummet og ganger med 3,5, så har du ca. det antal meter som du skal bruge i rummet, dertil skal du beregne rør til frem og retur

Venlig hilsen

Klaus
Fiahgt
Rørene bliver så også max 27 meter. men de skal jo så alle isoleres hver for sig så de ik giver hinanden varme ik?

Hvad mener du med at det nok skal gå med betonkanon er ik helt med?

spotvvs.dk
Det er faktisk hele huset i længden det vil sige slutning af fyrrum til slutning af stue så det under 20m fra start til start. gange med 3,5 det skal jeg huske det bliver da godt nok til meget kan jeg regne ud hvor langt ligger man dem ca. fra hinanden?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis