Sierra med turbo

Jeg har fået en gammel sierra 1.8 til markræs... Den er pæn og ikke så
rusten så det er jo muligt at den kan holde op til flere dage smile
Derfor har jeg overvejet ar skrue en lille turbo på den, bare for sjov da
jeg aldrig har leget med det før.. Om ikke andet kan jeg jo altid få bilen
til at brænde smile)

Tilfældigvis har jeg lige en turbo fra en Pajero 2,5 på lager, og vil så
bruge den.. det sku vel nok kunne lade sig gøre?? eller hvad?? Bør jeg finde
en intercooler ligeså?? er der nogen ting jeg skal være opmærksomme på??

Dum og uvidende som jeg jo er har jeg tænkt mig at bygge nogen nye manifold
der passer og så skrue lidt hist og her... går det helt galt??

Måske vor ven Tom kan gi et godt råd??

--
Mvh/
Steffen Olesen
Stevns Dataservice
Tlf +45 56506615
Fax +45 56506638
[email protected]

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du kan jo prøve hos Vojens Autoophug som har min gamle Sierra stående. Her
kan du måske finde det udstødnings-manifold som du skal bruge for at kunne
montere turboen. Intercooler er lige meget hvis det kun er til markræs.
Du kan jo bare skrue op for ladetrykket til motoren tændingsbanker.

Men du skal nok ikke regne med at få den ret høj op i ladetryk før den
banker i tændingen.

Jeg så ellers en Sierra med Turbo i den blå avis i dag til 61.000 Kr (kun
150 HK).

--
Tom

Unofficial Ford site Denmark http://members.tripod.com/FORD_DK/

Hej

> Tilfældigvis har jeg lige en turbo fra en Pajero 2,5 på lager, og vil så
> bruge den.. det sku vel nok kunne lade sig gøre?? eller hvad?? Bør jeg finde
> en intercooler ligeså?? er der nogen ting jeg skal være opmærksomme på??

Nej, bare du husker KN filteret så kan det umuligt slå fejl..

> Dum og uvidende som jeg jo er har jeg tænkt mig at bygge nogen nye manifold
> der passer og så skrue lidt hist og her... går det helt galt??

Det kommer an på hvor meget du har tænkt dig at gøre ud af projektet. Hvis du
bare har tænkt dig at klaske turboen på siden af motoren, så kan jeg da foreslå
dig væsentlig nemmere måder at dræbe en motor på.

Som minimum skal du have kompressionen sænket, helst ned omkring 8:1. Det
maksimale ladetryk er stærkt afhængig af kompressionen. Du skal have lavet en
fødeslange der kan levere olietryk til turboen og en slange der kan lede olien
ned i bundkarret igen. En oliekøler er en god ide da turboen varmer olien
kraftigt op, så den skal du også have monteret. Oliepumpen - kan den klare at
holde olietryk på det udvidede system? Du skal have et wastegatearrangement der
kan begrænse trykket og et turbomanometer så du lettere kan finde det maksimale
tryk.
Hvis bilen er født med indsprøjtning kan du måske trykke luft gennem det
bestående system og måske kan dine originale stempler holde til at køre med
uændret blandingsforhold uden at smelte. På en karburatormotor skal du bruge
specielle karburatorer hvis du ønsker at trykke luft igennem, en anden løsning
er at lade turboen suge fra en karburator (du skal smede en ny
indsugningsmanifold). Det kræver en del justering at få motoren til at køre
ordentligt. Hvad med benzintilførslen? For lavt benzintryk giver for varme
stempler.

Du bestemmer selv hvor ambitiøst du vil gå til værks, forskellen ligger i hvor
mange minutter du kan køre stærkt før motoren siger bang.

Hygge..
Thomas
> bare du husker KN filteret så kan det umuligt slå fejl..
Selvfølgeligt skal der da et KN filter på dyret smile

Hvordan sænker jeg kompressionen, tykkere toppakning? udfræsning i
topstykket og stempler?

Da det jo er en ganske almindelig Sierra med std. karburator skal jeg bygge
nye manufold, men det er ikke det store problem. Olietilførslen til turboen
kan vel klares med en ekstra pumpe, og jeg har vist en oliekøler fra min
gamle Taunus. Kan jeg ikke hæve benzintrykket med en elektrisk pumpe, det
burde kunne løse problemet med det..
Turbo'en har vastegate og manometer så det er heller ikke noget problem.

Jeg er ikke så bange for at kaste mig over denne opgave, det kan ikke gå
værre end galt.. (BUMMMM) så er det ikke første gang jeg spænger en motor
smile Men prøves, det skal det...

Jeg spørger når jeg skal bruge mere hjælp men tak for de gode råd smile

--
Mvh/
Steffen Olesen
Stevns Dataservice
Tlf +45 56506615
Fax +45 56506638
[email protected]

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis