Mørtelfuge omkr. vinduer

Jeg har netop fået et læs vinduer. Når de er sat i, skal de jo fuges, og producenten kræver at det sker med diffusionsåben fuge.

Mine spørgsmål lyder:

1. Kan man selv lægge mørtelfuger m. fæhår (det lyder umiddelbart nemt..)

2. Kan man bruge rockwool som isolering for denne type fuge, eller skal det være Kraka-værk (som er meget dyrt)

3. Skal jeg bare glemme håndværket, og bruge fugestrimmel, - og hvis, hvilket mærke?

På forhånd tak
Martin Poulsen

Niels - Erik, Nykøbing Sj.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du dog til at stå og døje med at gratte med mørtel op ad nye vinduer. Har set man kan få noget bånd til at sætte i mellem(ved ikke helt hvad det hedder). Det er noget med det bare skal i køleskabet inden man sætter dem i og når solen skinner udvider det sig og så er der lukket af igen mere ved jeg ikke om det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej

Jeg nægter faktisk at tro på at vinduesproducenten kræver en diffusionsåben fuge, for det er afsolut ikke nødvendigt hvis de skal monteres i en teglstensmur (hvis det er en betonvæg er det lidt en anden sag).

En diffussionåben fuge etableres med såkaldte Ilmod fugebånd, som ekspanderer i varme og produceres bl.a. af DAFA.

Husk at anvende de korrekte dimensioner, da de ellers ikke er tætte eller til at montere, afhængig af om det er små eller store fuger der er tale om.

Du kan sagtens anvende mineraluld til stopningen.

Min foretrukne metode er at montere vinduerne med luftpuder eller store kiler og skrue vinduet fast med betonskruer uden hoved.

Dernæst skummes med polyrethanskum (anvend en pistol), og det runde bagstop monteres løbende, så skummet ikke ekspanderer for langt ud.

Efterfølgende fuges med MS- eller polyrethanfugemasse.

Husk en korrekt udført elastisk fuge skal være min ½ gange så dyb som den er bred, og der måles midt på det runde bagstop.
Hej

Det ser sandelig sådan ud, og så må du hellere følge det, selv jeg tror der har siddet en og skrevet det, uden at have den store viden om vinduesmontage.wink wink
for at være sikker på at fugerne kan holde til vind og vejr, er det vigtigt kun at fuge udvendigt, og så er det ligegyldigt hvilken fuge du bruger, da der på den måde altid vil være mulighed for at trærammen om vinduet kan ånde......
Annonce
Citat fra Orla Nautrup

Jeg nægter faktisk at tro på at vinduesproducenten kræver en diffusionsåben fuge, for det er afsolut ikke nødvendigt hvis de skal monteres i en teglstensmur (hvis det er en betonvæg er det lidt en anden sag).

- Du kan sagtens anvende mineraluld til stopningen.

- Efterfølgende fuges med MS- eller polyrethanfugemasse.


Thats the way to do it. Det er samme opskrift vi konstruere efter dagligt på tegnestuen... Man skal være varsom med ekspanderende skum da det kan trykke karmen ind hvis man ikke dosere korrekt...

HG - den påstand vil jeg også gerne have noget grundlag for. For I så fald har byggebranchen eddermanme et problem...
Hej din udvendige fuge afhænger af om vinduet er fuget med gummifuge indvendig, hvis det er det skal du bruge fugebånd eller mørtel udvendig, hvis der ingen fuge er indvendig kan du bruge gummifuge udvendig. Lad være med at bruge skum det giver kun problemer med trykket karm, stop med isover rullefilt. Jeg har aldrig brugt skum ved isætning af vinduer og har aldrig hørt om at de er faldet ud.
der skal bruges diffusionsåben fuge på en af siderne hvis der skal fuges både ind og udvendig, ellers vil det starte en fugtskade på karmstykket mellem fugerne......
nu vil jeg så lige sige en ting, og som er min formodning. Du er der jo en masse diskussion omkring dampspærre. Og jeg har fundet ud af flg. da en dampspærre skal sidde på den varme side og lukkes af på den varme side. så er du tvunget til at fuge indvendigt mellem dampspærre og vinduesramme. for så er der jo helt lukket. udvendig er så en anden sag. hvis du også uger udvendigt med fugemasse. så lukke du jo luften i vinduesramme inde og der kan opstå fugt, så vinduet rådner udefra rammen og ind i vinduet. Så vil jeg heller foreslå ilmod fugebånd da det er difussionsåbent. eller en mørtelfuge. begge to er jo åbne. men eller kan du også bare nøjes med at sætte en fladliste hen over "hullet/revnen" for så er der jo lukket af for vand men stadigvæk kan den benytte de små lufthuller der vil være mellem listen og din mur. hvis du benytter en mørtel fuge. Så vil den jo revne mellem vinduet og fugen da det jo er træ og det arbejder meget. så sidste mulighed vil så være ilmodbånd. Jeg har arbejdet en del med det. Og jeg synes det er kanont at arbejde med. Det kan blive utrolig flot og der er ingen grat der kommer på vinduesfalsen. du skal bare huske at mase den lidt i enderne inden du starter. Så er du sikker på at den også udvider sig lidt ud af. og vil derfor sluttet helt tæt. Men som der bliver sagt længere oppe i tråden. Så skal du huske at købe den rigtige str.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også