Original eller.....

Her følger et spørgsmål af mere æstetisk karakter:

Dæk, skandæk, kahyt, tag, søgelænder, cockpit og prædikestol på min spidsgatter er udført i teaktræ. Alt dette har været lakeret i flere mere eller mindre interessante nuancer af brun og rødbrun. Jeg synes, at det hele flyder sammen, og at der er alt for meget brunt på et sted. Jeg har renset det meste af kemisk, og er nu ved at slibe og skrabe.

Jeg har overvejet at ændre på bådens udseende sådan, at jeg maler kahyt, skandæk, søgelænder og cockpit hvidt og blot lader dæk og kahytstag være i sæbet teak.

Årsagen er som sagt, at jeg synes det hele flyder sammen, og at det ser ud som om der nærmest ikke er "noget" over dæk. Problemet er nu, at folk synes det er synd, når det hele nu stadig fremstår nogenlunde originalt. En arkitekt med båd på samme havn kaldte det "mord på skibets sjæl". Jamen for pokker. Er det helt galt? Myrder jeg skibet? Jeg havde ovenikøbet overvejet at gøre noget lignende om læ, da der er alt for meget tysk bierstube over det. Alt er brunt, lakeret, blyindfattet og voldsomt tysk. Skibet er iøvrigt tysk...

Plejer mest at gøre hvad der passer mig bedst, men er alligevel blevet i tvivl i dette tilfælde. Er ikke den store æstetiker.

Se evt.: http://picasaweb.google.dk/jonkjense...aVragTilLystbD
46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Super båd - og super projekt.

Jeg synes, som min personlige mening og smag, at din ide med at male overbygningen hvid er fin. Men så synes jeg bare båden måske kan komme til at virke lidt fersk, så hvad med også at male fribordet f.eks. mørkeblåt? Jeg kan enormt godt lide blå/hvide kombinationer og bliver ikke specielt opmuntret af brunt :-)

Ellers kunne man måske lade overbygning med videre stå som lakeret med klar lak? Teak ser ret godt ud når det er nyafrenset og gyldent, og det kunne måske bevares med lak?

Men det er så bare min smag - om læ ville jeg ikke være så sart med at male hvidt for at få det til at syne større og venligere, eller at lakere for at få det til at stå smukt. Jeg ville heller ikke være bleg for at udskifte det blyindfattede, for det passer altså ikke lige til min smag i indretning :-)

God fornøjelse!

WS
En kommentar fra en aldeles ukyndig landkrabbe!

Nu ved jeg ikke om det er en gammel båd, med et potentiale for en fremtidig værdi, men hvis det er så vil jeg tillade mig at sammenligne med, hvad der er gældende for gamle, ædle biler.

En gammel klassik bil har absolut størst værdi, hvis den bliver restaureret med respekt for det originale, selvfølgelig med visse moderationer. Det er også det de fleste ejere i længden, bliver mest glade for. Anerkendelse fra omgivelserne har betydning, selv om man måske ikke altid er meget for at indrømme det i første ombæring.
Med biler gælder det, at man kan lave de ting om, som er relativt lette at føre tilbage til det originale.
Her er vi måske ude i noget, hvor det ikke er ganske let at føre båden tilbage til det originale, hvis først alt træværket er pladret over med maling?

Selv synes jeg fantastisk godt om træbåde, der står flot i lakeret teak eller mahogni, men det er jo ganske subjektivt og værdiløst! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ann og jeg har lige kikket dine billeder igennem. Vi ville male dine ølstuelåger i kahytten hvide.. Rense det øverste træ.. Fjerne den blyindfattet rude..
Udvendig ville vi male siderne på kahytten i en knækket hvid.. (for at undgå at skulle bære meget mørke solbriller hele tiden)
Men kan du rense "loftet" i kahytten helt ned kan du give det der "gennemsigtige" lud med hvidt "kalk" i så du kan se træet, men det vil lysne meget op.

Ann og jeg har en fiberbåd fra 1977 som er blevet malet indvendig, du kan se lidt billeder her http://picasaweb.google.dk/grandoldman/JamSommeren2007
Vil man have den tilbage i original, kan man jo fjerne malingen igen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

du har en flot original båd som fortjener at blive behandlet med respekt så for guds skyld være med at smøre hvid maling eller lud på husk din båd er ikke røre op i en spand .prøv i stedet at kikke på den svenske side træbotsaukten og se under tip trix
mvh kim

der er altid solskin bag skyerne

Det hele afhænger jo af om man har købt en gammel skude fordi den var billig eller fordi, man synes den er smuk. Afrenset teak kan jo enten lakeres eller stå stå " rå", og kahytsider og lønning mm. i lakeret vil stå flot til et "ubehandlet " dæk .
Indvendigt ville jeg fjerne det hvidmalede finérklamp det er hægtet på, og skiftet ud med noget, som bare nærmer sig den kvalitet det oprindelige har.
Med den skude må du sgu se at få lært at værdsætte det fine håndværk, der er typisk for din båd, og glemme alt om ændre den til plastikbådhvidt med parcelhushvidpigmenteret profilbræddeloft.
Træbådsakuten er der et link til på min side.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Billigt bliver et træskib jo aldrig... Ikke i længden i hvertfald. Jeg har købt hende på grund af den fine kvalitet, og den overvældende mængde af massivt træ der er overalt.

Jeg har i dag været tilsynsbogen igennem. Den er ført siden 1931 hvor Cimba kom til Danmark. Deraf fremgår det, at hun er konstrueret af Skibsingenieur Schleiffert, der er en tysk pendant til vore danske kendte konstruktører. Hvad der er mere interessant er, at hun ikke bare er konstrueret af Schleiffert, men også bygget til ham selv. Det ændrer jo voldsomt på udfoldelsesmulighederne i mine øjne. Samtidig må jeg jo indrømme, at ejerne igennem snart 100 år har levet med det... Ser man på danske spidsgattere af samme alder, ser man jo ofte meget mere malet træværk om læ og ikke, som her, en hel sydamerikansk regnskov. tænker dog på, om ikke dækket er uoriginalt. Mon ikke det har været fyr eller lærk med lærred?

Tusind tak for svarene. Det er rart at høre andres mening når man er i tvivl.
Med den viden, må man formode at, konstruktøren selv har udvalgt det træ, som skulle bruges, altså super kvalitet. Teak er jo næsten uforgængeligt, og har ikke som mahogny tendens til at udvikle mørke pletter, som man nogen gange opgi'r at udbedre og derfor maler. Det træ som mange danske spidsgattere blev bygget af i trange tider under og lige efter krigen var ikke altid 1. klasse, da det var næsten umuligt at skaffe. Om dæket er originalt, jaaaahh ?, men jeg tror ikke på lærredsdæk i en så kvalitetspræget båd, men måske en Pine art.
Hvad angår det blyindfattede, ja så er det jo rart for besøgende at kunne se, om der er noget i barskabet, som kunne forsøde tilværelsen lidt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

Med den skude må du sgu se at få lært at værdsætte det fine håndværk, der er typisk for din båd, og glemme alt om ændre den til plastikbådhvidt med parcelhushvidpigmenteret profilbræddeloft.

Nu er det ikke fordi jeg vil fjerne fokus i tråden, men jeg forstår altså ikke den fascination af "det originale" som jeg synes at høre her. Hvorfor er det så specielt, blot fordi det er originalt?

Bør man også indrette sit hus fra 70'erne, sådan som man boede den gang, fordi det er så enormt originalt, eller skal man følge med tiden og indrette sig moderne? Og hvordan kan man i grunden vide om den oprindelige bådbygger ville have valgt det samme, hvis dagens materialer havde været til rådighed (her tænker jeg f.eks. på ting til indretning)?

Jeg synes ikke håndværket i en båd bliver ringere af at blive malet, og hvis det er bedre i overensstemmelse med tidens smag, hvorfor i alverden skulle man så ikke gøre det? Hvorfor skal man forstå udviklingen i indretning og ergonomi som et tilbageskridt?

Det var lige mine tanker om den sag. Det er en sej båd, uanset hvad

WS
Nu er det her jo et forum, og ingen forsøger sig med at ændre din holdning.
Det specielle er for andre det håndværk, som ikke ses i dag, ret mange steder.
Nu kan det være lidt svært at se sammenhængen til et typisk 70'er hus, som praktisk talt ikke indeholder noget som helst i håndværksmæssig sammenhæng. Jeg er da enig i at ting kan males, men se det som et fremskridt, jaahhh det har jeg da lidt svært ved.
Hvad angår indretning og materialer i dag kontra dengang, ja så behøver man jo ikke at gætte. Det laves stadig, men kun få har råd til det.
Vi er så nogen, som glædes over håndværket og synes det bør bevares, det gør du så ikke, men det er ejeren, som træffer afgørelsen og hvad han vælger? det bli'r nok en slags kompromis.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

Det specielle er for andre det håndværk, som ikke ses i dag, ret mange steder.

Det er et meget godt eksempel på et synspunkt jeg undrer mig over

Jeg synes f.eks. man kan få en flot effekt ud af at tappe en skuffe sammen, og det kan være begrundelse for at gøre det, men det er altså ikke bedre håndværk end samling med dyvel og skrue eller hvad man ellers kan lave det med. Det er bare et andet, og ikke et bedre, håndværk, og grunden til at man brugte det i attenhundredehvidkål er nok mest at man ikke havde andet tilgængeligt til en fornuftig pris.

Hvis nu den oprindelige bådkonstruktør f.eks. havde haft mulighed for at installere vinduer med større lysgennemgang tror du så ikke han ville have gjort det, i stedet for de bitte små koøjer han rent faktisk valgte? Det tror jeg. Og hvis han kunne seriefræse og seriefremstille de ting han brugte, tror du så ikke også han ville have gjort det? Det tror jeg. Jeg tror ikke på at håndværkere degenerer og får ringere standarder for hver generation (og det siger du heller ikke at du tror - det er bare sådan jeg ofte opfatter betagelsen af de gamle håndværk).

Men du har da ret i at det kan have historisk interesse at se, hvordan de gjorde i gamle dage. Det er bare svært at forstå, hvorfor man skal stræbe efter at have den standard de havde i gamle dage, når nu man kan få det bedre

Men det var som sagt ikke for at flytte fokus fra tråden. Jeg kunne bare godt tænke mig en dag at møde en som kunne forklare mig det pragtfulde i at sejle i en skummel og dyster båd, når man i stedet kan få en lys og behagelig, og måske endda komfortabel, båd ud af den.

WS
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også