Opbygning af 1. sal på bjælkelag - for stor bjælkeafstand til gulvspån

Jeg skal snart i gang med at renovere en bindingsværksejendom med stråtag. De oprindelige bindbjælker ligger med cc 1500 og er blevet suppleret med ekstra bjælker så bjælkerne nu ligger med cc 750. Jeg er interesseret i at dæmpe trinlyden fra 1. sal til et acceptabelt niveau. For at bibeholde en lovlig lofthøjde på stueetagen er jeg nød til at bygge opad. Dvs. at jeg har planlagt at lægge en 22 mm gulvspån hvorpå indretningen på 1. sal bygges. Derefter ligges flydende gulv bestående af 15 mm gulvrenoverings bats + endnu en 22 mm gulvspån hvorpå der lægges et massivt fyrretræs gulv. For at dæmpe luftlyden i bjælkelaget bliver undersiden isoleret med min. 50 mm mineraluld og afsluttet med 2 lag 13 mm gips på stålskelet. Den ene lag gips bliver fuget med akrylfugemase for lufttætheden.
Så langt så godt - Der er bare et stort spørgsmål:
Hvordan løser man bedst at afstanden i mellem bjælkerne er for stor???
De gulvplader som jeg har kendskab til kræver cc 600.
Findes der plader som kan klare cc 750 eller hvad kan man alternativt gøre uden at det koster for meget lofthøjde på 1. salen.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke ændre cc afstanden i det nuværende bjælkelag til 500, og så indskyde en ekstra bjælke? Ellers kan du prøve at undersøge om man kan bruge krydsfinér i stedet for spånplader, de har jo en større bæreevne, men jeg er bange for at gulvet vil komme til at gynge for meget til at det er behageligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis