Huller i topcoat/gelcoat

Vores gamle Jeanneau Flirt 20 har efterhånden fået en del "småhuller" i gelcoaten fra slag og hvad sådan en gammel dame nu udsættes for gennem tiden.. Den forrige ejer har heller ikke været særlig flink til at give hende voks, så nogle steder er den også begyndt at "forvitre" og er meget ru.
Der er et skridmønstre i "salmiakpastil-facon" og nogle steder i bunden af rillerne er der slet ikke noget gelcoat/topcoat tilbage.
Alm. små revner i den glatte gelcoat ved jeg godt man "kradser op" og så kommer ny gelcoat i.
Men hvordan renover man sådan en gang skridsikker gelcoat?? Er der nogen nemme løsninger der ikke koster en bondegård. Skridsikkert gummimåtter koster i omegnen af 800 til 900 m² inkl. lim
Kan man male det med noget så den bliver vandtæt og skridsikkert eller skal den have alle toppene slebet af og så ny gelcoat på eller hvordan griber man det an??
Evt link til nogle billeder af hvad andre har gjort?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, jeg ville slibe det ned, give det et nyt lag gelcoat, og saa paa top coaten kan du give det noget fint f.eks moertel sand mens det endnu er vaadt. naar det er toert fejer du bare overskyende sand vaek, og du har et godt skridsikkert daek til relativt smaa penge.
Jah ! Han er nu ikke helt skeløjet ham Baatgaard.
Slib det gamle skridmønster af, sæt tape på så det danner rammer omkring de steder du vil have det skridsikre område. Smør Gelcoat på et pænt lag, fjern tapen og så har du i forvejen lavet en strødåse at et rødbede glas hvor du har banket nogle små huller i låget Ø 3-4 mm. Fyld glasset med Kvarts sand (kan købes hos Onkel Harald) strø sandet på og lad det sidde til gelcoaten er tør, fjern det overskydende med en stiv skurre børste.

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du ikke har noget imod et råd fra en dobbelt moralist, vil jeg foreslå at du i det mindste prøver ovenstående forslag på noget andet end din båd, inden du kaster dig ud i det. Det kan nemlig ikke slibes væk, hvis du ikke finder det tilfredsstillende. På Tøffen og Lynæssen er der brugt antislentperler opblandet i malingen, det gi'r en overflade, som vandslibepapir, er meget behageligt at gå på, også med bare tær. På tøffen sidder det nu på 29. år , men farven er godt nok ikke køn. Vælg en lys farve, så man ikke brænder tæerne i solskin. Og så kan det slibes væk, hvis man en dag vil noget andet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Al respekt for din viden Lynæs og det ved du også godt.
Den ene mulighed er at slibe skridmønstret væk og give den ny gelcoat med sand i.
Jeg tvivler på at jeg evner at lægge ny gelcoat så den bliver glat og pæn, kan simpelthen ikke lige se hvordan jeg skal gøre det???
Den med at male har jeg også tænkt over. Men vil der ikke skulle en masse maling ned i rillerne (det der standart salmiak-pastil mønster).
Findes der en vandtæt maling (primer) som kan iblandes det pulver, eller skal den først primes og så noget maling.
Der er simpelthen så mange forskellige malinger, primere og emaljer at sådan en som mig bliver forvirret. Jeg er jo amatør på det felt og har ikke som andre lavet og istansat mange både, så jeg sidder og ligner et stort spørgsmålstegn når bare skriver "maling". Med hensyn til antislentperler så er der også forskellige at vælge mellem her?? men heldigvis kun 2 slags fra Hempel.
Farven skal nok være den sammen eller meget lig med selve gelcoaten.. Helt hvid vil gøre så vi skal have solbriller på altid.. og for mørk bliver for varm at gå på om sommeren.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Kan du ikke male skridmønstret ? Det skal i så fald nok sprøjtes i tynde lag, som skal stå i max. overmalingsinterval , så det næste lag ikke helt opløser det foregående og trækker det hele ned i bunden. Jeg havde en del skriverier med en som havde samme problem med en Danboat 29 , han endte med at sprøjte det gamle skridmønster. Jeg kan ikke lige huske hans navn, men vender tilbage hvis det dukker op på skærmen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
FLYING LETH hed han flink mand, som sikkert gerne vil bistå, med egne erfaringer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så må jeg lige lede efter hans tråd
Tak

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tror det er denne tråd du omtaler
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=47810&highlight=FLYING+LETH
Men det er jo den tunge vej, med at fjerne den gamle gelcoat og så ny på, efterfulgt med primer og toplak med sand..
og ja.. det er rigtigt, man kan se fiberen i bunden af rillerne.. det har gået lidt stærkt ved at støbe båden i sin tid.. man kan skrabe en "salmiak" fri med en nål enkelte steder.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

NEJ nej der er flere flere tråde, ikke noget med sand eller lign.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også