Fugle i huset (krager og solsorte)

Hej Alle,

Som nyfunden bybo er jeg ikke HELT vant til at fuglene i området syntes at de skal lave reder i/på mit hus (det plejer sådan nogle jo at gøre i div. træer og buske i området). Mit store spørgsmål er om jeg skal flytte rederne inden æggene klækkes ?

Der er tale om en rede med krager på min skorsten (skorstensfejeren har frikendt reden fra at tilstoppe skorstenen, så den er ikke til direkte fare for familien). Foruden alt svineriet så "jager" kragerne min fredelige gamle kat sammen med deres medsammensvorne i området, så han næsten ikke tør gå ud, og ofte kommer hjem med diverse skrammer han normalt ikke kommer hjem med. Og de sviner på min parabolantenne og ødelægger signalforholdene.
Plus en rede med hvad der ser ud som solsorte UNDER mit tag (altså på loftet hvor de flyver ind gennem et hul mellem ydervæg og undertag) hvor de sidder og hygger sig i isoleringen. Igen, de sviner lidt, men hvad med evt. småkryb som der kommer i deres reder ? Vil det ikke give anledning til insektangreb osv ? Jeg har tidligere haft store problemer med svamp, så jeg ville være MEGET ked af at skulle skifte spær IGEN bare pga nogle fugle der er for komfortable til at bygge en rede i et træ istedet.

Hverken krager eller solsorte er jo normalt skadedyr, så jeg vil jo ikke begynde at vride halsen om på dem eller skyde dem. Men er der nogle følgeproblemer i at lade dem blive kontra at fjerne dem ? Og i givet fald, hvad gør jeg så ? Skal jeg bare lægge rederne i en høj busk i området ?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du krager i skorstenen? Det plejer at være alliker, og kragerne bor i træer eller levende hegn, helst langt fra mennesker.

Hvis du flytter reden så kan de ikke finde den, og ungerne dør. Så enten kan du smide det hele på komposten, eller vente til ungerne er fjøjet fra reden og så smide den ud.

Når de er færdige er det nok en god ide at lukke hullerne, så de ikke kan komme ind igen.

Green

Kragerne ligger no også mere PÅ skorstenen, end egentligt I skorstenen. Problemet er vel at herinde i byen er husene så tæt at de ikke kan finde et velegnet sted til deres rede. Men de jager jo stadig min kat (!)
Men du mener altså ikke at solsortene er noget problem mht. eks. insektangreb ol. ?
Hej Twist

Et lille indput til eftertanke:

Du skriver at fuglene sviner og jager din kat. Har du tænkt over at dine naboer kune have et lignende forhold til din kats aktiviteter på deres matrikkel. Kattelort i deres børns sandkasser, småfugle og deres yngel som de holder af, der bliver jaget af katten, hylen og skigen om natten når katten lever sin lyst til forplantning ud, o.s.v., o.s.v.

Når nu fuglene jager din kat, kunne det så ikke være fordi at de anser katten for at være en trussel mod dem og deres deres ungers eksistens ?

Vi skal vel alle være her, og til syvende og sidst kom kragerne og solsortene vel før dig (og din kat).

PS. Stop dog hullet til solsortene når nu deres unger er fløjet fra reden, så har du da ikke dette problem at slås med længere. Og er samtidig fri for at være ansvarlig for din kats myrderier af deres unger. Idet solsortes unger i den tid hvor de skal til at flyve fra reden opholder sig i en perioden på jorden, hvor det er kattes største lyst at jage dem.

Hilsen
Allan
Tusinde tak for de mange ganske ubegrundede antagelser. At dømme ud fra din beskrivelse er du selv en 85 årig kinesisk transvestit !

Min kat er netop ganske fredelig, og er opdraget til IKKE at jage fugle, ellers ville det jo ikke være noget problem at kragerne kom så tæt på, så ville han jo bare bide hovedet af dem. Han er endvidre opdraget til IKKE at tisse underlige steder men istedet benytte sin bakke der er der til det samme, og han er ellers bare en ganske naturligt nysgerrig kat. Han kigger forbi fuglereder om sommeren, men tager ikke noget fordi han ved han ikke må, han løber kun efter mus og rotter fordi det er han trænet til. Min undulat kan sidde på hans røv uden at han gør noget ved det !

Men ok, så rydder jeg bare rederne hvis der ikke er nogen der har bedre svar.
Hej Twist

Det var dog en besynderlig kat du har, men jeg kan dog berolige dig med at den ligner alle de andre katte som jeg hører katteejere berette om.

De fanger heller ikke fugle og skider heller ikke i børnenes sandkasser, men udstrækker deres jagt aktiviteter til kun at omfatte hvad vi mennesker opfatter som skadedyr, mus og rotter o.s.v. Katte må efter sådanne udsagn opfattes som nogen af de nemmeste dyr at opdrage :-)

Hilsen
Allan
Stop nu den kattesnak.
Tråden handler om fugle i huset, ikke om hvordan Twists kat opføre sig.

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis