Marstal benzinmotor

Min 14 hestes Marstal er boltet direkte ned i træfundamentet i min glasfiberbåd. Nu vibrerer sådan en gammel motor jo en del, og da der ikke er gummi mellem motor og fundament, vibrerer bådens bund i takt med motoren og får alt løst til at hoppe og danse.

Jeg har lyst til at lægge gummiklodser under motoren til at opfange vibrationerne. Men vil motorens bevægelse på disse klodser forplante sig via kardanleddet til akslen og dermed ryste stævnrøret løs?

Hvad gør andre?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den går ikke bare lige Grandberg, du kunne måske sætte din motor på gummiophæng ( ret dyre ) det kræver en ændring af fundamentet. Samtidig skal du ha' en en speciel kobling, hvor du samler akselenderne, så mindre vibr. ikke overføres til skrueaksel, stævnrør. Det bli'r ret dyrt og jeg er ikke sikker på det hjælper. Der er også den mulighed at få et specielt dobbeltkardanled (ret dyrt) og et trykleje ( kræver en del ombygning) , men så kan motoren monteres i meget bløde gummiophæng. Du kan også prøve at påklistre lidt vibrationdæmpende plader rundt omkring i båden, måske mest de steder hvor noget vibrerer en del. Alternativt betragte det, som en naturlig ting, som næsten alle må leve med. Min 4 cyl. Ford får også båden til at vibr. ved visse omdr. selv om den er på gummiophæng.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak Lynæs. Jeg tænkte det nok. Der er ikke noget som er bare lige.
Jeg vil leve med det og holde de omdrejninger, hvor motoren (næsten) ikke vibrerer og så iøvrigt bede gæsterne holde deres kaffe/øl i hånden i stedet for at stille det fra sig rundt omkring.
Nu MÅ jeg altså få monteret de flaskeholdere !!! Billigere end tryklejer og dobbeltkoblinger, som formentlig vil koste mere end jeg har givet for båden.
du kunne jo lige sætte lidt vibr.dæmp. på under kistebænkelåg, bord osv. det vil nok kunne hjælpe lidt. jeg har selv brugt små udstødningsophæng til fastgørelse af ting, så f. eks. udstødningsslangen ikke overfører sine vibr. til båden, kasser til ting kan også afvibr. på denne måde.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis