Transformer i safebox

Hej

Jeg er ved at lave gipsloft istedet for rustik. Jeg skal have spot istedet for lampested, som var der før. Mit spørgsmål er så om man må lade transformeren til 12v spot lige i den første safebox 20x20x15cm sammen med spotten også bare trække ledning ud til de øvrige spot derfra. Der bliver jo et par ledninger når der skal 6 spot i loftet, dvs 12 ledninger.

Hvad gør man egentlig normalt når man skal sløjfe videre til øvrige rum hvis der er udelukkende spot i loftet??

Mvh Lars
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Du er jo på vej ud på et meget ømt område indenfor el..

1. Du må ikke lade trafoen ligge løst sammen med spotsene. Denne skal være tilgængelig uden at skulle demontere belysning og den skal ligeledes være fastgjort.

2. Nogle spots er godkendt til sløjfning, dette er dog langt fra alle og hvis dette ikke er tilfældet skal de have hver deres tilledning.

Håber det hjalp!

MVH

Lasse
Tror fakker talt du skal snakke lidt med din installatør om det der projekt. Der kan aldrig bilve 12 ledninger til 6 lamper. Det er ikke en lovlig måde og lave installationen på. Gør det selv er noget farligt noget at have med og gøre senere. Det kan blive meget dyrt hvis du en vil sælge dit hus, måske allerede inden der jo 10% eftersyn på alle boliger i dag

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Du har helt ret i at der bliver 12 ledniger, eller 6 kabler med 2 ledere i hver!!

Jeg mener helt bestemt at du godt må placere din transformer i safeboxen, på nogle safeboxe er der lige frem plads der er beregnet til en transformer

Men du skal lige passe på, det lyder som om at du for nogle meget lange ledninger, overvej evt. at købe flere små (og billigere) transformere så dine ledninger ikke bliver så lange.

Når nu det er en GDS installation, så overvej lige at lave det i 230 volt i stedet (GU10 sokkel) , her er der ikke så mange faldgrupper, og hvis du benytter bagdåser og downlights fra f.eks. www.daxtor.dk så er det faktisk lige til at gå til

Hvis du stadig hælder til 12 volt (MR 16, eller MR11 sokkel) så kan du også brug løsningen fra Daxtor, her kan du afmontere bagdåsen og placere transformerne skjult

Venlig hilsen

Klaus
som der er nævnt, så overvej 230V spot istedet, 12V er næsten umuligt at lave lovligt efter de strixe regler der er idag og 12V spot bør ikke laves som gør det selv men af en. aut. installatør.
Når vi snakker 12V er strømmen der trækkes i kablerne utrolig høj, hvilket medføre større fare for brand tilfølge af overophedning. derfor skal du sikre dig de er kraftige nok samt det skal være godkendt downlight kabel der anvendes. Hvis transformeren ikke placeres i det rum hvor spottene sidder skal der sidde et mærke evt. på loftet i rummet der angiver hvor den sidder, ydermere skal forefindes en tegning ved tavlen over installationen med placering af spot og trafo. Spot i bygningsdele skal være F-mærket og bla. bla. bla. jeg kunne fortsætte. Der er mange krav

Overvej kraftigt at sætte en fagmand på opgaven
Må give klaus ret... 12v er noget møj for at sige det lige ud ... for mange regler formange detailjer osv. 230v > 12v du slipper for spændingsfald og der er lige til at gå til hvad der angår regler og montering !

marcus
Annonce
Hej og tusind tak for de mange svar

Jeg er godt klar over at der trækkes en del strøm igennem når det er de samme watt blot ved 12volt. Mht afstanden og sløjfning tænkte jeg nu mere hvordan princippet fungerer for at lede 230v forsyningen videre til næste rum, men det gøres måske blot ved at have to installationsrør i hver stikkontakt...en tilgang og en videresløjfning...men så skal der selvfølgelig også et ekstra til at føre op til transformeren. Jeg skal have flyttet en gruppetavle, så skal uanset hvad have elektrikkeren forbi, men det er mere fordi jeg selv vil fræse rør ind og pudse vægge mv. samt sætte nyt dampspær og ny isolering + gipsloft....også er det sgu træls hvis det er noget man ikke lige vidste.

Jeg synes umiddelbart 230v giver et andet lys og mere varme fra sig end en 12v. De 12v vi har idag har et meget behageligt lys. Nu sidder transformer på spær over isolering og spot er bare monteret direkte i isolering! Det stod også som fejl på tilstandsrapporten da vi købte huset for 1år siden.

Hvorfor har man overhovedet et 12v system hvis der ikke er nogen ide i det fremfor 230v? Det har jeg ikke kunnet få en forklaring på nogen steder.

Mvh Lars
Citat fra larsea

Hvorfor har man overhovedet et 12v system hvis der ikke er nogen ide i det fremfor 230v? Det har jeg ikke kunnet få en forklaring på nogen steder.

Mvh Lars


Da man i sin tid "opfandt" 12V installationer troede man at det var uh så smart. Der var ikke store regler på det punkt så det gav mulighed for mange løsninger der ikke kunne laves med 230V, Den lave spænding gjorde at folk selv måtte lave installationen. På et tidspunkt var det et kæmpe hit og folk fik spot op over alt. Som tiden gik fandt man ud af at det ikke var så genialt igen. blandt andet den store varmeudvikling førte til flere skader, nogle værre end andre. Og siden hen er kravene til 12V belysning blevet skærpet løbende, til idag hvor det er tæt på at være næsten umuligt at gøre lovligt for at opfylde gældende krav i stærkstrømsbekendtgørelsen og bygningsreglementet.
Man kan vel sige at alt har sine "børnesygdomme" og problemerne dukker gerne først op senere og af skade bliver man klog.

-Jeg er selv installatør og har udført mange 12V installationer, specielt for 5-8 år siden da det virkeligt var på sit øverste, i dag fraråder jeg simpelthen folk at få spot i deres installation.
Jeg har set mange problemer og skader i min tid tilfølge af 12V installationer der ikke er forsvarligt udført, derfor fraråder jeg folk selv at begynde på det.
det er blandt andet problemer, hvor varmen har brændt loftet eller antændt dampspæren, kablerne har været for tynde og dermed smeltet, spottene har ikke kunnet komme af med varmen og har dermed dannet en kuldebro der har resulteret i fugtskader o.s.v o.s.v.


Med hensyn til din rørføring kan du fint sløjfe videre til næste rum fra afbryderen eller en stikkontakt, jeg vil dog anbefale dig maks at køre to rør ned hver sted af monteringsårsager. Placer evt. en membrandåse på loftet hvor du kan forsyne evt. transformer fra og samtidig kan grene ud herfra til den øvrige installation.

Carsten
Det med lyset tror jeg du har ret i, men der findes en del forskællige pærer, jeg har bla.a. haft en kunde der returnerede sine pærer 4 gange før han fandt dem der gav det "rigtige" lys

Mht. til dine eksisterende ulovlige spots, måske du kunne lovliggøre dem med f.eks daxtors bagdåser, samt tætningsring til dampspærre, de er F-HAT godkendt, dvs. de må sidde direkte i isolering, dog max 20 watt, med alureflektor, samt downlightkabel.

Jeg mener iøvrigt også at flashlight har en løsning til både 12 og 230 volt der er F-HAT mærket, jeg mener at der her er mulighed for 35 watt

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra larsea


Nu sidder transformer på spær over isolering og spot er bare monteret direkte i isolering!

Mvh Lars


Jeg ville se at få dette lavet hurtigst muligt. Det er bestemt ikke smart at have spots til at sidde direkte i isoleringen hvis ikke de er beregnede til det. Du risikerer at de ikke kan komme af med varmen, og der kan opstå en farlig situation.

Men jeg vil også råde dig til at lave din installation i 230V spots. Og så finde nogle spots som er beregnet til videresløjfning, for så kan du bare trække kabler mellem spotsene istedet for at skulle samle alle kablerne ét sted.
Dem vi har idag er videresløjfet med blot en samlemuffe. Og der sidder de med 3 20w spots pr. transformer (60VA).

Det skal siges at jeg næsten fra dag 1. vi købte huset koblede alle spots fra pga jeg ikke vil stå med et nedbrændt hus. Vi blev faktisk vækket af vores brandalarm en af de første nætter....falsk alarm..men tro mig det gav da lige respekt og nu har jeg altid en pulverslukker til at stå klar i bryggerset!

Takker forøvrigt for svarene....men hvis man ikke vil have spot som installation....hvad er så alternativet i f.eks. et bad??
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis