Polyester spartel (maske)

Hej,

Efter at have fået tudet ørende fulde omkring hvor farligt polyester spartel er, har jeg nu endelig fået anskaffet mig en maske og et par handsker. (Håber ikke jeg har taget for meget skade allerede) wink

Jeg kan dog ikke rigtig finde ud af om masken/filteret den er købt med beskytter mod de farlige stoffer i polyester spartel eller om jeg skal have fat i et andet filter - (ekspedienten var ikke til meget hjælp).
Er der en venlig sjæl med forstand på det der gider guide mig lidt?

Masken jeg har købt kan ses øverst i venstre side på dette link.

Filteret der PT. sidder på er et Moldex 8080 "P3 R D" .
Mere info kan findes nederst på følgende to sider. Side1, Side2

På forhånd tak.
albenza
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej nu skal man jo ikke stå og sniffe det
men det farlige består nu mest i når man sliber og ligner en snemand altså støvet så en støvmaske er nok bruger selv simple engangs masker
Stikker heller ikke selv snotten ned i det, men jeg har da stået et par gange i åben garage og spartlet hvor jeg er blevet lettere rundtosset og søvnig. smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er nu ikke helt så ufarligt !
Du skal nok have den maske der hedder FFA2P3 D
A2 er for støv og P3 er det kemiske (jo højere tal jo bedre beskyttelse)
Det farlige er når det hærder hvor den udvikler STYREN som er meget giftigt.
Derfor brug altid maske !
Arbejder selv med polyester til daglig og det er ikke noget man skal arbejde med uden maske.
Demme86.

Sad lige og læste lidt og jeg kan forstå at uanset hvor god min maske er vil man altid indånde en lille koncentration af eks. styren da masken ikke kan filtrere 100% fra. (medmindre man benytter frisk luft maske)
Så er spørgsmålet, er lidt styren ikke sundhedsskadeligt?

Selvfølgelig er beskyttelse af en hver art bedre end ingen beskyttelse men når jeg nu alligevel er i gang kan jeg vel ligeså godt gøre det ordentligt... eller er det uden betydning på hobby plan?
Masken kan fint tage det styren som polyesteren udgiver. det er mere huden hvor du skal bruge nogen handsker der kan tåle det. og så ikke gå med de handsker i flere timer i træk, mener de handsker vi har på mit arbejde er Marigold og de kan vist holde en god halvtime før det gennemtrænger (det så ikk sikkert du kan mærke det men det er jo nok os noget andet når man biver udsat for det hver dag eller en gang eller to i hele sit liv).Men det spartel du har, har vel også en Malkode? Friskluft er mere hvis man sprøjter noget med styren i eks. gelcoat det er meget farligt at indånde. Styren er kræftfremkaldende så jo det er skadeligt smile.
Ok, så skal jeg bare have mig et par handsker og så skulle jeg være godt dækket ind.

Ang. mal-kode. Sjovt nok har jeg faktisk gloet det produkt jeg bruger igennem uden at kunne finde nogen.. (har også selv undret mig over det).

Jeg bruger følgene to produkter fra Motip.

Polyester
Glasfiber

Tak for hjælp indtil videre. smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også