tætne træbåd

Jeg har købt en ældre skib. Den er klinkebyget eg på eg.
Men jeg syntes den er lang tid om at blive tæt.
Den har ingen synlig revner i mellem klinkerne. Men der kommer dog aligevel vand ind flere steder. Er der noget jeg kan gøre for at tætne dette nu hvor den er kommet i vandet. Eller bliver det tæt over tid? og hvor lang tid går der normalt.
Den er blevet lakeret udvendig og fået en blanding af lindolie og trætjære inden for. Den har ligget 3 dage og er stadig utæt. Dog noget mindre end førdste dag.

Men også hvad jeg bør gøre til næste år.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kigger i nogle af de andre tråde omkring samme problem vil du se: Bomuld (presses i revnerne med en lille spartel el. lign.) - Savsmuld (i en spand, en bådshage ned i - og pump det ud under båden) - Oksetalg - Prof10 - (begge dele inden du sætter i vandet) - og tilføjet for egen regning - lidt mere tålmodighed.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg er enig med Gerhard i at du nok først og fremmest skal være lidt tålmodig. Hvis den allerede er mere tæt efter 3 dage er der håb. Egetræ suger langsomt, du må regne med omkring 3 uger. Hvis der er steder, hvor det ligefrem synligt siver eller pibler ind er det klogt allerede nu at stoppe lidt bomuld eller anden værk ind indefra. Der fås noget bomuld beregnet til eternittage på byggemarked. Næste gang båden er knastør; Proof 10 udefra. Ellers har jeg god arfaring med at lade båden ligge i vandet vinteren over og så bare lige hale den op i 1 - 2 uger for overhaling. Den bør i så fald kun tørre længe nok til at overflader kan modtage diverse produkter.
Mvh, Bjørn
Har selv lige ventet næsten 5 uger på at træværket skulle sætte sig. Hvis du kigger i en tråd der hedder noget i retning af "træbåd" kan du se billeder af det. Den er nu tæt -men jeg tvivlede længe på at det ville ske. Savsmuld og tålmodighed blev løsningen.
Hej tak for svarene.
Nu er skibet næsten tæt. Eller så tæt som den kan. Det var tolmodig hed der skulle til.
De sidste utætheder er minimale og kan holdes ude via en pumpe. Som starter 1 gange om timen.
Men nu kan jeg se hvor jeg skal reperere til vinter.
Men har også brugt okse talg ude fra hvor jeg kunde se der ville tage lang tid at udvide sig for træet.

Mange tak for hjælpen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også