Strøm via bilbatteri

Hej!

Jeg skal bruge noget strøm til ly i en forladt bunker fra 1. verdenskrig, og er nået frem til, at den eneste måde at få strøm derind, er via 12v bilbatterier.
Jeg kunne godt tænke mig at høre fra en ekspert, hvordan jeg bedst udnytter batteriets kapacitet mht. lys.

- Skal jeg have fat i nogle 12v pærer, eller skal jeg have en omformer fra 12v til 220v?
- Er det muligt at trække 5-10 lamper på ét batteri?
- Hvor lang tid vil et fuldt opladt batteri holde til den løsning der er bedst?
- Har du et bedre forslag til noget effektiv belysning, til relativt få penge?

På forhånd tak, og med venlig hilsen
Sebastian Kirk
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at være expert på området, men af almen viden så er der forskel på "bilbatterier"
Om det er 6 eller 12 volt har mindre betydning det er amp. mængden du skal se efter, hvis du eks anskaffer dig et par 60 amp. og så bruger lysdioder som belysnings kilder, så vil du have lys meget længe i forhold til alm. glødepærer.
Men der er så spørgsmålet om vægten på batterierne, for du skal vel have dem ud og lade op ind imellem.

V.h. Håndværkeren
Petromax - eller gas lamper. Med et bilbatteri har du ca. 1/3 af effekten til rådighed - dvs. på 80 Ah (ampere/timer) ca. 25. Ved 12V trækker en 12W pære i en time 1 Ah - 10 trækker 10 Ah - dvs. lyset slukker efter 2½ time (eller rettere - du ødelægger batteriet over tid, hvis du altid aflader mere) - altsammen så'n ca.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Vær opmærksom på at der findes flere forskellige skags "bilbatterier" Camping- og bådfold skelner mellem forbrugsbatterier og så startbatterier. Det de kalder forbrugsbatterier er bedre egnet til dit formål da de kan afgive strømmen ver lang tid.

Hilsen
Allan
petromaxlamper eller gaslamper skal vel anvendes med forsigtighed, alt efter hvordan udluftningen er i bunkeren. Men jeg har en gaslampe, til de små gas"flasker". Den lyser som en 100 watt pærer. Den væser selvfølgelig lidt.
Jeg har også nogle campinglygter, nok helt tilbage fra 70'erne. De er til at hænge på teltstængerne, og de får strøm fra et bilbatteri. Har to tilsluttet. De lyser RIGTIG længe på en opladning. Men har ikke målt hvor længe. Pæren er lidt større end dem i en cykellygte.

Hvad med : http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6658&Grp=&n=10

http://www.trenden.dk/pi/Camping_Lanterne_med_3W_lysdiode_1759_69.aspx

http://www.spejder-sport.dk/templates/1product_variants.asp?ProductGuid=451609&indgang=gruppe


Du kan evt også søge herinde på noget med festival og bilbatteri. Der har været nogle spørgsmål ang bilbatteriers levetid, hvis det skal bruges til musikanlæg.

mvh jan
@håndværkeren: Ja, det er rigtigt.. Jeg skal lige undersøge hvor mange ampere de er på.. Jeg ved de vejer en 20-25 kilo..

@Gerhard: Gaslamper er udelukket, da der vil være rygning derinde. Men det du siger med at en 12w pære trækker 1 ampere i timen, det kan jeg godt bruge til noget..

@jancar: Udluftning er der ikke meget af, så som sagt er gaslamper udelukket.
Og mht. campinglamperne - Jeg er mere interesseret i almindelige lamper som jeg fastmonterer derinde, og så sætter jeg dem bare lige til bilbatterierne når jeg kommer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis