Peugeot 405 med hedeslag...

Hejsa.

Vores 405'er løber meget varm ved by- og kø-kørsel i den varme, vi har oplevet på det seneste. Så slemt at vi har måtte rulle vinduerne ned og tænde for kabinevarmen med fuld drøn på ventilationen for at holde den under 110 grader.

Vi har mistanke om at blæseren foran køleren ikke starter - faktisk kan vi ikke mindes, nogensinde at have hørt den karakteristiske blæserlyd i de 1½ år, vi har haft bilen.

Sikringen er tjekket, så mistanken falder på enten den temperaturføler, som skal tænde/slukke, eller selve blæsermotoren, der er stået af.

Det nemmeste må vel næsten være at kortslutte føleren og se, om blæseren starter (den sidder foran køleren og er ikke tilgængelig, uden at pille hele fronten af, så vidt vi kan se), men hvor finder vi egentlig føleren? Det er en 1,8i benzin fra 1992.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
termoføleren sider lige under den øverste slange på køleren i venstre side af bilen relæerne sider under køler gitteret rimme lig næmt at komme til
skruerne sider gemt inde i gitteret det er torks skruer
eksmek
Takker - vil tjekke det ud snarest.

Lyder det ellers som en holdbar ide at tjekke det ud, som vi har skitseret? Eller skal vi forsøge andre veje?

hej ja du skal finde plussen i stikket og så prøve med en lus der er antageligt 3 ledninger i stikket til 2 hastigheder
lydt efter om relæerne klikker og termo kontakten er kun til styrring af relæerne chek om der er strøm til relæerne til klemme 30 på relæet
eksmek
Så har jeg været under hjelmen.

Beskrivelsen passede præcist, så det var jo nemt at finde føler og stik.

Der er ganske rigtigt 3 ledninger til stikket: En tyk rød (+) i den ene side, en tynd gul i midten og en tyk gul i den anden side.

Med tænding på (men motoren stoppet) har jeg prøvet at luse:
1) Mellem plus og den tynde gule i midten - relæet klikker, men blæseren starter ikke.
2) Mellem plus og den tykke gule i siden - ingen reaktion overhovedet.

I mine ører lyder det som en defekt blæser - har dog ikke været inde bag fronten endnu, det kan jo også være manglende forbindelse fra relæ til blæser eller dårlig stel fra blæseren.

Skal jeg være bekymret for den manglende 'relæ-lyd' ved den tykke ledning?

manglende relæ lyd behøver ikke være noget problem
relæerne sider på låsepladen under front grillen ovre ved venstre lygte et noget udsat sted blæseren sider på forkant af køleren og minder om et hjul med stor omkreds kan godt have sat sig og endelig ledninger chekkes ved alle stik for ir/tæring evt prøve at give blæseren strøm direkte
Takker endnu en gang.

I morgen lørdag skal vi på båden og lime inderklædning i forkahytten, men søndag allierer jeg mig med en paraply, multimeter, ledningsstumper, WD40 og tålmodighed, og går i gang med at rode inde bag grillen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis