Brændstof økonomi

Familien sad her den anden dag og snakkede omkring de høje priser på brændstof og så kom samtalen naturligt nok, ind på hvad vores biler kører på literen.. Jo længere, jo bedre.. smile

Men der var et spørgsmål vi snakkede om: Hvordan ved man om en dielselmotor står "rigtigt".. mest økonomisk.

Og en benzin, for den sags skyld..

Ved godt at det er alt efter hvad bilen/motoren skal bruges til..

Men sådan til alm familiekørsel uden "brian-kørsel"

Primært landevej..

Tænker self på om jeg evt kan få lidt mere ud af brændstoffet i min egne gamle dytter..
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver "mine egne gamle dytter"

Jeg har også kun gamle dytter, og alene der har vi sparet så mange penge, at brændstoføkonomien kommer langt ned i rækkerne.

Det er jo ikke ualmindeligt at ganske almindelige lønmodtagere køber nye biler til 2-300.000 kr. og rask væk taber 20-50.000 kr. om året + betaler 15-20.000 kr. i renter på skidtet.
Set i det forhold er det jo inderligt ligegyldigt om man betaler 5-10.000 kr. mere for brændstof, hvilket differencen sandsynligvis slet ikke kommer op på.

Så kan man begynde at diskutere miljøbelastning, hvortil kun er at sige, at det så sandelig også koster miljøbelastning at producere en ny bil.
Undersøgelser har jo vist, at en gammel Land Rover er noget af det mest miljøvenlige der findes, under indtryk af at den snildt holder 30-50 år, og derved spares omverdenen for en masse miljøbelastning pga dens lange levetid.

Jeg kender en hel del mennesker, der kører i nye miljørigtige biler, men som må indrømme at de voldsomme mange kilometer på literen, primært er noget der optræder i brochurer, men sjældent i virkeligheden.

Selv kørte min kone til arbejde i en Mondeo Stc. diesel fra 1997 og gjorde 16-18 km literen. Det ser jeg at ikke mange andre moderne diesler i samme vægtklasse gør bedre. Den vogn kostede kr. 35.000 kr., men jeg havde dog det forbandede kval, at jeg skulle skifte en udstødning til 2500 kr. og lave bagbremser for 1000 kr. skifte tandrem for 3.000 kr, samt skifte olie og filter en 4-5 gange på de 2 år og 100.000 km hun kørte i den.

Inden salg udbedrede jeg et par småskader for 3.000 kr, der fulgte med i handelen + en udefra kommende parkeringsskade som modparten betalte og solgte den igen for 35.000 kr, da konen gik på efterløn. Da brugte den så også 1 ltr. motorolie på 15.000 km.
Sønnen har så en højteknologisk dieselbil med 1.9 ltr motor til 450.000 kr. der lige klarer 12-13 km literen.

Jeg kører også i en 1986 Range Rover turbo diesel, der på landevej kører 10-11 km/l. Den bil kostede mig 25.000 kr. for 5 år siden og er vel det samme værd i dag. Det kan da vist også godt hænge sammen?

Konen har så i dag en Mondeo Stc. 2.0 benziner 1985 til kr. 25.000, der gør 12-13 km/l. Den skal jeg desværre til at skifte olie og filter på, samt lave et par bagskærmskanter, hvis det skal være rigtig fint. Mon ikke også det går rent økonomisk?

Jeg tror nu nok at folk stirrer sig lidt rigelig blinde på disse markskrigeriske økonomital på nye biler.
I grunden er der jo ikke rigtig sket nogle fremskridt mht brændstofforbruget i rigtig mange år.
For 50 år siden kunne en Citrus 2CV køre 20-22 km/l og en Mascot 18-20 km/l. Det overgås vist ikke i særlig stort omfang i dag. Man har opnået at få hurtigere vogne på gaden med nogenlunde det samme forbrug, hvilket så bekæmpes med allehånde forbud, restriktioner og straffe. Og hvad positivt er der så i det?

Med venlig hilsen
ktm

 

Er helt enig med KTM at der ikke KUN skal fokuseres på at strække dråberne så man kører længere på literen for at få den totale kørsels økonomi.

Men nu er det jo det Billito spørger om - han har jo købt bilen ;-)
Ved ikke om det kan siges noget om motoren 'står' rigtigt, mon ikke det kan måles på et autoriseret værksted, de er tvunget til at have udstyret.

1)
Men det du selv kan gøre er at køre langsomt, da luftmodstanden har stor betydning for forbruget. En bil skal helst have en cw værdier på 0,29 eller lavere.

2)
Derudover kan du jo prøve at 'undgå' at bremse så meget, men istedet for sætte bilen i frigear og trille. For exsempel hen imod et lyskryds, eller når du ved du snart skal dreje af.

3)
Sørg for at bilen vejer mindst muligt. fjern alt det skrammel du kører med uden af have behov for det (Men lad nu reserve dækket være alligevel - de få gange du har behov for det, skal du bruge det 100%)

10)
Og så den mest optimale, lad bilen stå og tag en cykel - hvis du bare skal hen i kiosken/supermarkedet - så strækker du varigheden af brændstoffet i tanken på din bil
Her er lige lidt, sakset fra fdm.dk

10 gode råd til miljøvenlig kørsel[LIST]
[*]Køb en brændstoføkonomisk bil.
[*]Kør i højest mulige gear. Lavere omdrejninger forbedrer din brændstoføkonomi.
[*]Undgå hårde opbremsninger. Let foden fra speederen i god tid før et rødt lys. Undlad at koble ud, men lad i stedet motoren bremse i gear.
[*]Hold hastigheden. Ved overhalinger flytter du dig ofte kun et par pladser frem i rækken.
[*]Tjek bilens dæktryk. Kørsel med blot 0,5 bar for lavt tryk betyder 2-3% mere benzinforbrug og større dækslid.
[*]Undgå tomgang. Stands motoren, mens du venter. Selv en ventetid på 30 sekunder giver mulighed for at spare brændstof.
[*]Spar energi, mens du kører. Sluk din el-aircondition og sædevarmer, når du ikke har brug for dem. De bruger alle unødig energi.
[*]Hold afstand. En fornuftig afstand til forankørende. Hold afstand. En fornuftig afstand til forankørende gør det muligt at følge trafikken glidende
[*]Undgå sportslig kørsel med hårde nedbremsninger og kraftig acceleration.
[*]En kold motor bruger mere brændstof end en varm. En motorvarmer gavner både miljø, komfort og bilens levetid.[/LIST]Vidste du, at … [LIST]
[*]En dansk gennemsnitsbilist kan spare ca. 1.000 kr. om året for hver km. bilen kører længere på literen.
[*]En forøgelse af hastigheden fra 100 til 130km/t. let kan øge brændstofforbruget med 20%
[*]En gennemsnits bilist kan mindske CO2-udledningen med 0,1 ton om året ved at tanke 5% biobenzin i stedet for almindelig benzin.
[*]Bilradioen og andet udstyr kan koste et merforbrug 0,06 - 0,21 liter benzin per km.
[*]Dieselbiler kører længere på literen end benzinbiler og har en lavere CO2-udledning. Overvej derfor at købe en dieselbil, og vælg altid en med partikelfilter.
[*]Kørsel med åbne vinduer, åbent soltag og tagbøjler øger luft- modstanden og dermed også brændstofforbruget.[/LIST]

Mvh

Mark Herskind

så er det jo i kan være glade da min volvo kun går 2,5 km/l
hvilket svarer til ca 300 l diesel om dagen a 11,47 kr pr l.
folkenogen lupo den køre 28 klm. på 1 ltr.?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis