Valg af loftdåse

Jeg er i kælderen i gang med at sætte gipsloft op (2 lag) på træforskalling, og har trukket et kabel frem til en stikkontakt. Jeg påtænker det skal være en hel alm firkantet stikkontakt med jord uden afbryder. Højden fra underkant af etageadskillelse til underkant af det nye loft er ca 65 mm. Hvilken loftdåse skal jeg bruge - en PL dåser eller? Den er jo 68 mm i diameter, og heri passer en alm stikkontakt vel ikke...? Alternativt skal jeg vælge en PL dåse og så en lampestikkontakt, men så skal jeg skifte stikprop på det der skal sidde i til sin tid (en projektor).

(Det er også noget fis man ikke må bruge forfradåser, når nu der ikke skal være noget træk i stikket....)

smile

/Bellini

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du ved tilsyneladende godt hvad man skal bruge hvis det skal laves rigtigt, så man kan undre sig over at du bringer det op.
Hvis du gerne vil lave noget der er ulovligt så kan du jo barer gøre det, der er jo dig selv det går ud over hvis det går galt.
Det er også noget fis at man ikke må kører over for rødt, selvom der ikke en andre biler i nærheden. J
Spotvvs -> Det har jeg fået at vide man ikke må - er det forkert? Jeg kan personligt ikke se nogen grund til det, med mindre man skal hænge en lampe op i ledningen (men så holder det alm stik jo heller ikke vægten).

JørgenH -> Grunden til jeg bringer det op er, at jeg ikke ved om PL-dåse + lampestikkontakt er den ENESTE mulige løsning der er. Det er jo ikke en lampe der skal sidde i, og den skal ikke kunne klare nogen vægt. Jeg mindes da at have set alm stikkontakter i loftet fx i kontorbygninger - hvilken dåse har de brugt?

Jeg er en limrem-og-sele type, så jeg vil ikke fuske nogen steder. Er PL-dåse og lampestikk. eneste løsning, så er det sådan det er.

:-)

/Bellini

 

Forfra-dåsen er bygget som værende en væg-dåse og IKKE en loft-dåse; uanfægtet hvad du bruger den til må den derfor ikke sidde i lofter... men skråvægge derimod er en anden sag :-)

Så såfremt du ønsker at anvende LKs materialer er der ikke andre muligheder end PL-dåsen hvis du vil have gemt installationen af vejen - alternativt kan du få et fint underlag til at pryde dit loft; til gengæld har du da mulighed for at montere en stikkontakt deri.
Hvornår er dette kommet på tale ? jeg er ikke 100% på Loven men det skam ikke meget forskel på en forfra dåse og en PL dåse ... IP mæssig er de da ens ? så jeg kan da ikke se hvorfor det ikke skulle være et problem ! Jeg er selv uddannet elektriker og mener da at jeg har brugt forfra dåser i loftet hvorfor ellers producere et lampeudtag i 50/50 mm ? kan være det er mig der er forkert på den ...

marcus
Annonce
Det har intet med kapslingsklasser at gøre - det er udelukkende et spørgsmål om hvad materialet er beregnet til og i dette tilfælde har producenten bygget forfra-dåsen til vægge og ikke til lofter.
Citat fra Marcuss

...hvorfor ellers producere et lampeudtag i 50/50 mm ?

marcus


Præcis. Det undrer også mig. Nogen der har et svar? smile


Som svarene ser ud nu, må jeg nok ty til en PL-dåse desværre. Det er dog lidt pudsigt, at et underlag er lovligt, men en forfradåse ikke er. Alt efter hvordan underlaget monteres (valg af plug, skrue m.m.) sidder det jo ikke bedre fast i en gipsplade end en forfradåse gør.

/Bellini

 

At der findes et 50x50 lampeudtag skyldes at en overgang var det almindeligt at placere lampeudtaget på væggen helt oppe ved loftet (ved ikke om det stadig er udbredt).

Specielt i beton byggeri var det nemmere, fordi der så ikke skulle "rilles" i lofter, men "nøjes" med at støbe rør ind i væg-elementerne...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vi har skam 50x50 lampeudtag siddende i væggen flere steder i vores nybyggeri (og det er ikke beton). De skal bruges til lys i vitrineskabe og noget indirekte lys i vores ovenlysvinduer. Og nej ifølge min elektriker må de ikke bruges i loftet da de ikke er bygget til at kunne holde en lampe. Det kan en PL dåse der er monteret korrekt med PL-jern.

En helt andet spørgsmål er så om du ikke bare kan sætte et almindeligt lampeudtag i loftet med PL-dåse og så montere en stump ledning med et hunstik i udtaget. Så kan du jo sætte projektoren i den. På den måde er det fuldt lovligt og når du fjerner det hele er det stadig ganske normalt. Samtidig har du ikke skulle ødelægge kablet på projektoren.
Steinaa har ret (denne gang) smile

Jeg har lige tjekket med LK, en loftdåse skal være godkendt til et lodret træk på min 25 kg.

Dette er en forfradåse ikke, dvs. den er ikke blevet tæstet da LK ikke mener at den vil kunne bestå denne test, desuden er der også en anden faktor, det er at en forfra dåse kun sidder i f.eks en måske DB gipsplade, og man kunne forestille sig at forfradåsen måske godt kunne holde til den tunge lysekrone, men at gipspladen på grund af det store træk går i stykker og så falder lysekronen ned alligevel

Dvs. der skal monteres en PL dåse !!

Så er jeg sikker på at den skarpe læser straks vil stille det spørgsmål at gipspladen jo også kan falde ned med en PL dåse monteret !!!

Nej det kan den ikke, fordi PL dåsen har en fastgørelsesmulighed(ikke i gips pladen), dvs. den skal fastgøres til bæredygtigt loft, lægter, eller andet.

Man må heller ikke montere en stikkontakt i en forfradåse på loftet, da efterfølgende ejere af huset kan montere et loftudtag!!!

Jeg kan nu godt stille spørgsmål ved Steinaa`s svar om at man godt må montere en forfradåse i skråvægge, dette må vel komme an på hvor skrå de er?

Venlig hilsen

Klaus
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis