Valg af loftdåse

Jeg er i kælderen i gang med at sætte gipsloft op (2 lag) på træforskalling, og har trukket et kabel frem til en stikkontakt. Jeg påtænker det skal være en hel alm firkantet stikkontakt med jord uden afbryder. Højden fra underkant af etageadskillelse til underkant af det nye loft er ca 65 mm. Hvilken loftdåse skal jeg bruge - en PL dåser eller? Den er jo 68 mm i diameter, og heri passer en alm stikkontakt vel ikke...? Alternativt skal jeg vælge en PL dåse og så en lampestikkontakt, men så skal jeg skifte stikprop på det der skal sidde i til sin tid (en projektor).

(Det er også noget fis man ikke må bruge forfradåser, når nu der ikke skal være noget træk i stikket....)

smile

/Bellini

 

Jeg er i kælderen i gang med at sætte gipsloft op... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan der stilles tvivl om. Men hvem tror du vil definere det for dig. Tvivler på at LK vil gøre det

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Citat fra www.spotvvs.dk

Steinaa har ret (denne gang) smile

Jeg har lige tjekket med LK, en loftdåse skal være godkendt til et lodret træk på min 25 kg.

Dette er en forfradåse ikke, dvs. den er ikke blevet tæstet da LK ikke mener at den vil kunne bestå denne test, desuden er der også en anden faktor, det er at en forfra dåse kun sidder i f.eks en måske DB gipsplade, og man kunne forestille sig at forfradåsen måske godt kunne holde til den tunge lysekrone, men at gipspladen på grund af det store træk går i stykker og så falder lysekronen ned alligevel

Dvs. der skal monteres en PL dåse !!

Så er jeg sikker på at den skarpe læser straks vil stille det spørgsmål at gipspladen jo også kan falde ned med en PL dåse monteret !!!

Nej det kan den ikke, fordi PL dåsen har en fastgørelsesmulighed(ikke i gips pladen), dvs. den skal fastgøres til bæredygtigt loft, lægter, eller andet.

Man må heller ikke montere en stikkontakt i en forfradåse på loftet, da efterfølgende ejere af huset kan montere et loftudtag!!!

Jeg kan nu godt stille spørgsmål ved Steinaa`s svar om at man godt må montere en forfradåse i skråvægge, dette må vel komme an på hvor skrå de er?

Venlig hilsen

Klaus


Godt så! Tror bare jeg fortsætter med en PL-dåse + loftudtag. smile

Men for nu at malke koen tør: ...så er et underlag vel heller ikke lovligt i loftet? Deri kan en senere ejer jo også sætte et lampeudtag, og den sidder da ikke bedre fast end en forfradåse (om ikke andet knække gipspladen jo også her)?

/Bellini

 

Mht. forfradåser, og skrålofter så er der her en regel der siger at forfradåsen gerne må hænge på skråvægge, men ikke skrålofter

Ifølge LK så er det max 2,5 meter fra gulv en skråvæg, og over 2,5 meter fra gulv et skråloft, hældningen på væggen har igen betydning

Mht. underlag så må du gerne skrue et underlag op med en stikontakt i, du må også gerne efterfølgende ændre det til et loftudtag!!!

Er i alle forvirrede nu?

Grunden til de regler er alle mulige love og regler incl. EU regler

En forfradåse kan ikke belastes med 25 kg, som er kravet for at montere den i loft. Et loftudtag må max belastes med 7,5 kg, men du ved en forfradåse har mulighed for at montere et armatur/lampe direkte i dåsen, og derfor kommer de 25 kg. ind her.

På et underlag kan du ikke montere et armatur/lampe direkte i uderlaget, derfor kan du godt montere det i loftet og selv vælge om det skal være en stikkontakt eller en loftdåse

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

På et underlag kan du ikke montere et armatur/lampe direkte i uderlaget, derfor kan du godt montere det i loftet og selv vælge om det skal være en stikkontakt eller en loftdåse

Venlig hilsen

Klaus


Det du skriver er på dansk, og jeg går for at være rimelig intelligent (ti stille :-D) , men der er noget jeg ikke forstår:

- Hvis jeg sætter et underlag op, kan en evt senere ejer jo montere sådan een her, og det er vel ikke lovligt (jævnfør underlagets ukendte bæreevne): http://trendbolig.dk/product.asp?product=3548&sub=0&page=1 ?

/Bellini

 

Annonce
Citat fra Bellini

Det du skriver er på dansk, og jeg går for at være rimelig intelligent (ti stille :-D) , men der er noget jeg ikke forstår:

- Hvis jeg sætter et underlag op, kan en evt senere ejer jo montere sådan een her, og det er vel ikke lovligt (jævnfør underlagets ukendte bæreevne): http://trendbolig.dk/product.asp?product=3548&sub=0&page=1 ?

/Bellini


Du har helt ret i dit spørgsmål, det lampestik du henviser til kan belastes med 5 kg, jeg mener et lampeudtag kan belastes med 7,5 kg.

Disse må du godt, lovligt montere på dit underlag, også selvom underlaget ikke sidder så godt fast i loftet at det kan bære 7,5 kg

Jeg har selv ligget med LK`s kundeservice i røret og de fortæller mig at jeg ikke skulle forstå reglerne (dette er nemlig ikke muligt, for de er ikke logiske) med holde mig til dem.

Jeg giver dig helt ret i at det ikke giver mening, men sådan er reglerne confused

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Du har helt ret i dit spørgsmål, det lampestik du henviser til kan belastes med 5 kg, jeg mener et lampeudtag kan belastes med 7,5 kg.

Disse må du godt, lovligt montere på dit underlag, også selvom underlaget ikke sidder så godt fast i loftet at det kan bære 7,5 kg

Jeg har selv ligget med LK`s kundeservice i røret og de fortæller mig at jeg ikke skulle forstå reglerne (dette er nemlig ikke muligt, for de er ikke logiske) med holde mig til dem.

Jeg giver dig helt ret i at det ikke giver mening, men sådan er reglerne confused

Venlig hilsen

Klaus


Jamen jeg siger mange tak så. Haha - i øvrigt interessant tilgang til lovgivningen. :-)

/Bellini

 

Jeg ved godt at tråden blev startet for lang tid siden, men hvis nogle låser denne for at få svar på spørgsmål, vil jeg gerne lige komme med mit input.

Citat fra LK katalog 2011: "Dåsen er beregnet til montage i hulrumsvægge med rammer LK FUGA Baseline 63, LK FUGA Softline 63 eller LK FUGA Hardline. Dåsen kan ligeledes anvendes til montage i pladeloft for alt materiel, dog undtagen rosetmateriel."

Så svaret er at gerne må sætte en forfra dåse i loftet, du må bare ikke monteret et lampeudtag, da dåsen ikke kan klare det træk der kommer fra vægten af en lampe.

Jakob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis