Alu/træ en dårlig kombi? - Hvidbjerg vinduer

Vi skal udskifte vinduer i vores hus, og havde satset på alu/træ.
Men der er flere der har advaret mod at der kan komme problemer med råd. Hvad er jeres holdning til dette?
Problemet er at kæresten ikke bryder sig om plastik.
Vi har fået et godt tilbud fra Hvidbjerg vinduer. Er der nogen der kender dem?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der skrives meget. Jeg bor i et nyt hus med genvex anlæg, og Velfac tra/alu, som der har været meget skriveri om. Vi har INGEN kondensproblemer, og dermed ingen risiko for råd og svamp, men ventilation skal der til, flere gange dagligt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Citat fra Karste Jepsen

der skrives meget. Jeg bor i et nyt hus med genvex anlæg, og Velfac tra/alu, som der har været meget skriveri om. Vi har INGEN kondensproblemer, og dermed ingen risiko for råd og svamp, men ventilation skal der til, flere gange dagligt.


Hmm hvis der er en decideret kuldebro i dine Velfac vinduer tror jeg næsten ikke at du kan skifte luften hurtigt nok... Jeg troede at enten kører genvex og så skal det være luftudskiftning nok, eller også skal du gøre som jeg i mit gamle hus - Åbne vinduerne og lav noget gennemtræk. Derudover hiver min brændeovn også noget frisk luft igennem huset.

Hvornår har du ingen kondensproblemer -nu? Om sommeren er der jo ikke større temperaturforskel, men derimod om vinteren.
Hej,

Vi skiftede for lidt over et år siden en terassedør (80*220) og et vindue (130*130) i soveværelset (12kvm) til Velfac 400. Huset er bygget i 1966 og der er ingen aktiv udluftning.
Gennem hele sidste vinter sov vi to voksne, en baby og en katwink derinde og ingen kondens!

/Thomas

P.s. I køkkenet er der tre Rational trævinduer fra 2001 og dem er der heller ingen problemer med.
Det er den evige tilbagevendende diskussion - brug søgeknappen op til højre så kan du finde nærmest alle de informationer du har lyst til vedr. aluvinduer...

Jeg vil helst ikke rode mig ud i den evigt tilbagevendende diskussion om Velfac men jeg vil dog sige at nye vinduer kan være en "dårlig ide" hvis jeres eksisterende er meget utætte...

Min begrundelse ligger i at mange ældre huse har reelt utroligt dårligt indeklima pga store kuldebroer, manglende isolering og fugtigt murværk... Når huset bliver tæt kan denne fugt ikke komme ud og derfor kommer kondensen hvor kuldetransmissionen er størst - hvilket er karmene i vinduerne...

Så vurder jeres nuværende indeklima kraftigt inden i køber da det vil have stor indflydelse på jeres valg af vinduer... Få evt en byggesagkyndig ud og kigge på det...

God fornøjelse...
Annonce
Prøv www.idealcombi.dk træ/alu kvalitetsvinduer angiveligt uden Velfacs kuldebro-problemer.
Jeg kender en som arbejder hos Protec i produktionen, og han anbefaler ikke Protec træ/alu. Vi skal igang med at totalrenovere et hus, og der skal nye vinduer i. Vi har valgt Rationel, som han også synes er et udemærket valgt. Han synes i hvert fald, at det er bedre kvalitet end Protec. Ellers anbefaler han Ideal Combi.

Hilsen Henriette

 

Jeg vil da også lige gøre opmærksom på, at der er forskel på om man vælger et traditionelt trævindue, hvorpå der er monteret en alufront (såsom Rationel fx.) og så et vindue hvor alu er selve konstruktionen (Velfac 200). Jeg mener ikke der kan drages paralleller mellem de to typer, da konstruktionen jo ikke er den samme. Og jeg har observeret, at når der spørges til træ/alu vinduer herinde, så kommer der altid links til indlæg omhandlende Velfac 200 vinduerne, som jo er en hel konstruktion af alu.

Hilsen Henriette

 

Citat fra Juncher

Jeg vil da også lige gøre opmærksom på, at der er forskel på om man vælger et traditionelt trævindue, hvorpå der er monteret en alufront (såsom Rationel fx.) og så et vindue hvor alu er selve konstruktionen (Velfac 200). Jeg mener ikke der kan drages paralleller mellem de to typer, da konstruktionen jo ikke er den samme. Og jeg har observeret, at når der spørges til træ/alu vinduer herinde, så kommer der altid links til indlæg omhandlende Velfac 200 vinduerne, som jo er en hel konstruktion af alu.

Hilsen Henriette

Korrekt, men det kan da ikke fortælles for ofte at Velfac 200 er det værste skrammel...Så der skal kigges på de 'andre' typer af alu vinduer så man er sikker på en ordentligt konstruktion
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis