polo drikker benzin

Jeg har et polo 1,4 fra 98, jeg købte den for 4 måneder siden, og jeg har opdaget at den kører ca. 10-10,5 km for literen, en jeg kender har en håndholdt scanner, som skanner for fejl, den viste ingenting, men kan det alligevel være lambdasonden der er noget galt med ? motoren bliver hurtig varm og meget varm, og det synes min ven også, elllers er der ikke noget andet problem end at den bruger meget benzin og motoren bliver meget varm, ellers starter den og kører godt nok hvergang. og motoren har kun kørt 135.000

HAHAHAH, biggrin det var ok at den kører 10 km for literen, hvis poloen havde 150 hk, men Nej, ,,,,, 60 hk
mvh talisman
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er din kørestil?

Hvis du kører SOM OM den havde 150Hk, så vil den helt sikkert også få et højtforbrug.....

Kører du meget bykørsel?
Meget motorvejskørsel?
Med kraftig - tung last?

Overvej lige!

MVH Njord
hej
hvad stå din varme måler på når du kører viser den mellem 80 og 90 grader inde i bilen hvis ikke så er der problemer med termostaten(ikke så sjældent)
der kan også godt være problemer med temperatur måleren til motorstyringen
på vw erne det er ikke altid de gir en fejl på fejludlæseren
endelig kan tank udluftnings ventilen stå åben så den suger helle tiden
altså at den rent mekanisk ikke lukker
lamda sonden kan også være blevet træt hvis den har kørt længere tid med for stor benzin forbrug den skal svinge mellem o og 1 volt minimum 2 gange pr sekundt er nemmest at chekke i udstødningen hvis sort af sod bag ude
men den burde give fejl ved udlæsningen svar på pb besked
venligst eksmek
Hej Eks-mek
Varme-måleren står på 90 grader, og den er ca. kun 3 minutter om at nå det, det er også nok fordi vejret er varmt nu om dage, ellers står den meget stabilt hele tiden på 90 grader.

Jeg mener ikke den afgiver sort sod, men eks-mek ved du hvordan man kan kontrollere en lambda-sonde med en el-måler, lambdasonden har 4 kabler og skal man kontrollere den mens dens stik er sat til og motoren kører ? og vilke af de 4 kabler ?
Tank-udluftningsventilen - hvor er den placeret på motoren sådan ca. ?




mvh. talisman
hej
vedr kontrol af lamba sonde den kan godt måles med et simpel multimeter instrument spændingen skal svinge mellem 0 og 1 volt med motoren kørende
signal ledningen fra sonden og til stikket er den sorte de 2 hvide er til forvarmeren i sonden den grå er stel
men det tager lidt tid at måle fordi et multimeter kun måler med 1 hz altså en gang pr sekundt så over tid skal meteret vise forskellige volt værdier
ved spændinger mellem 0 og 0,3 volt beder den om mere benzin ved 0,7 til 1 volt beder den om mindre benzin og det skal den gøre minst 2 gange pr sekundt gerne 10 gange der for lidt sværdt med et multimeter
der for bruger vi et scoop der giver en svingende kurve
tank udluftningen sider i højre side (nærved luftfilteret)det er en slange der er forbundet til indsugnings manifoldet der via ventilen er forbundet til tanken sørger for at der ikke bliver over tryk i tanken
Annonce
Hej Eksmek.

Jeg har nu "prøvet" at måle sonden, fra mens motoren fuldstændig er kold og til den når 90 grader viser multimeteren 0,1-0,7 v. (det svinger hele tiden og det er min. og maksimum tallene) jeg har holdt øje med det heletiden og det der 0,1-0,7 har ikke ændret sig, borset da min far fik den pludslige idé at hive strømstikket ud fra udluftningsventilen og derefter trak den rør ud til manifolden,så den ikke fik benzin og da begyndte motoren at køre højt op i omdrejninger og efter ca. 20 sek. viste multimeteren mellem. 0,9-1,4 og efter han satte røret på og stikket på ventilen, blev den normal igen, og også det der tal på multimeteren, den viste igen fra 0,1-0,7 volt konstant.
så det er faktisk mærkeligt at den ikke starter med at vise det der 0-0,3 volt, når motoren er kold og dermed bruger mere benzin indtil motoren bliver varm, så ifølge den nuværende situation burde den også bruge mindre benzin også hvis sonden var defekt ?
Hvad er din mening ?
og sådan en tankudluftningsventil, når jeg holder på den, så kan jeg mærke og når jeg lytter til den så er der en konstant "pulsering"/ "klikken" på den, dvs. den kører/arbejder hele tiden, skal den det? jeg havde troet at den holdt pauser indgang imellem. ?

og foresten mange tak for dine ideer og oplysninger, og at du gider besvare og bruge tid på mine spørgsmåle, jeg er blevet bla. en del klogere på lambdasonder.

mvh talisman
hej
din lambda sonde virker meget fint med de tal
nej det er ikke lamda sonden der styrer motoren under opvarmning det er temperatur måleren plus tomgangs steptrins motoren
temperatur måleren sider på studsen hvor den øverste køler slange
det er en dobbelt måler med et stik med 4 ledninger nr2 og 4 er til meteret
1og 3 er til motor styringen værdierne er v 20 grader ca 2500 ohm og ved 90 grader ca 200til 300 ohm
tankudlufteren arbejder hele tiden med 50/ 50 % ved tomgang ved fuldlast ændre det sig til nær 100 % åben med hensyn til den høje spænding fra lambda sonden så er det fordi ilt over skudetbliver meget stort og den får så meget falsk luft og høje omdrejninger det er det samme som en defekt vakumslange gør så kan styuringen ikke finde ud af at styre motoren mere
eksmek
Citat fra eksmek

hej
stik med 4 ledninger nr2 og 4 er til meteret
1og 3 er til motor styringen værdierne er v 20 grader ca 2500 ohm og ved 90 grader ca 200til 300 ohm



lige et hurtig spørgsmål igen, kan man se på stikket, hvad nummer ledningerne har ? -for at finde det rigtige ledninger.


-så det er 1 og 3 jeg skal måle på
og når man ohmer, så skal jeg tilslutte multimeteret på begge ledninger ikke ?

Har en defekt termometer, indflydelse på benzinforbruget ? (der er vist noget med højere tomgang, men har det så indflydelse på luft og benzin blandingen ?)
mvh talisman
hej
hvis du tager stikket af på siden af føleren sider der 2 styre skiner til stikket
hvis du har dem til højre så er 1 og 3 dem der er længst væk
det har en del med benzin forbruget at gøre
målemetoden er tag stikket af og mål ved koldmotor ca 20 grader
sæt stikket på kør varm stop motor stikket af mål igen
der er nok numre men de er små
Hej Eks-mek
Nu har jeg gjort det, når den er kold (ca 20 grader) så viser den 574 ohm og ved 90 grader viser den omkring 278-282 ohm, jeg har målt med en 40 kr's. multimeter fra haraldnyborg, og indstillet den på 2000 ohm. Det ser ud til at den er ok ved 90 grader , men ved kold motor viser den ikke ca. det der 2500 ohm, er den så defekt ?


mvh talisman
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis