Hvad kan trim-problemet være??

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en 25 fods Granada Bonita - en
glimrende båd med både gode fartegenskaber og fin "tur"-plads
under læ.

Men..

Både sidste år og i år har jeg (og andre) bemærket at båden
sejler klart bedre i jævn vind + på styrbord halse i forhold til
bagbord halse.

Det giver sig udtryk i lettere gang på roret, større højde og bedre fart..

Riggen er en 7/8 dels rig med et sæt sailingshorn og justerbar bagstag.
Masten er sat på overbygningen og kan ikke justeres frem/tilbage.
Sejlene er rimelig nye (5 år).

Mere subjektivt kan nævnes:

- Båden har mere vægt i styrbord side, og krænger "naturligt" nogle grader.
- Masten står lige sideværts, og har en bøjning bagud på ca. 10cm i forhold til
lod.
- "problemet" er det samme om så vi sidder 4 mand (350 kilo) i luv side - bådens egenvæft er 1800 kg.

- Problemet er mest udtalt/mærkbart i god vind.

- Vanterne er hård spændt op - dog ikke målt - men vurderes lige hårde.

Jeg har læst Ivar Dedekam´s Sejl- & rigtrim - en kanon lærerig bog, men den har ikke bragt mig nærmere en løsning.

Så er der nogle her der har et godt råd, så siger jeg mange tak!

mvh

Jan
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har jo efter din egen beskrivelse tjekket hele riggen, i så fald ville jeg nok tjekke mit ror, da jeg går ud fra du ikke har haft en grundstødning, som kan ha' rykket din køl.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nej. Nu har jeg to gange forårsklargjort båden, og jeg har ikke bemærket
nogen skævhed hverken i køl eller på ror.

Så jeg tror næppe det er det.

mvh

Jan
ok men noget er der jo galt, så jeg ville tjekke roret grundigt, om det f.eks har samme facon på begge flader.
Men jeg ville nok også lige gå en tur på dæk, lægge mig ned og kikke op ad masten på begge halser. Altså under sejlads i en god vind.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
For mange år siden havde jeg lidt det samme problem. Jeg fik nogle gamle sejlere til at kikke min rig efter og de fandt ingen fejl - alt stod som det skulle også i blæst under halvvind og hvad ved jeg.
Det viste sig at den forrrige ejer, altid satte fokkefaldet fast på den ene side af talerstolen og strammede godt til så ikke faldet stod og slog mod masten. Med det resultat at talerstolen blev skæv. Så når jeg trak forsejlet fri af talerstolen hev jeg altid mere ind i den ene side end i den anden for at underliget ikke skulle røre ved talerstolen.
Det var først efter jeg målte fokskødet i begge sider jeg så at jeg ikke hev lige meget ind på begge halser.

Et lille tip. Når du har masten af båden. Så mål din vanter. Sæt et stykke tape på så tapen sidder parvis i ens afstand fra "fastgørelsespunktet" på masten. Tapen skal sidde ca. 20 cm over vantskruen. Så kan du måle fra dæk til mærke om masten står med lige lange inder- og ydervanter i begge sider.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Jan

Har du checket om genoaen eller fokkens skødepunkt står ens i begge sider.
Hvis skødevognen er for langt fremme giver det et for hult forsejl. Det kan i frisk vind kan stoppe båden.
Hvis det ikke er forsejlet det er galt med, er det ofte balancen i båden. De fleste kølbådes ror og køle sidder ofte lidt skævt og er asymmetriske. Derfor kan det være at mastehældningen skal justeres lidt. Prøv at stramme forstaget indtil at balancen i båden på den dårlige halse føles god(båden må aldrig være luvgirrig). Stram til at starte med ca. 1-1,5 cm. på forstagets vantskrue.

Med venlig hilsen
Christian Rasmussen, Sejlmager og sejlcoach
Indehaver af www.christianrasmussensejl.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis