Endnu et spørgsmål til betonstøbning og bad

Hej

Jeg er i gang med at lave badeværelse i min andelslejlighed på 2. sal på Nørrebro og jeg har en del spørgsmål i forbindelsen med støbning af gulvet.

Oprindeligt ville jeg have brugt LEWIS svalehaleplade for at undgå for meget støbearbejde, men det blev droppet da bjælkelaget og faldstammens placering gjorde det lettere at lave en traditionel støbning.

Jeg har læst By og Byg Anvisning 200 grundigt vedrørende lovkrav til støbningen, men jeg savner svar på flere spørgsmål.

Jeg har vedhæftet billeder af projektets nuværende fase.

http://lh4.ggpht.com/luivium/SEwBjFG7g_I/AAAAAAAAAHs/aFhIPd6O28I/SNC10071.JPG?imgmax=720

http://lh6.ggpht.com/luivium/SEwBheAckeI/AAAAAAAAAHk/jrDkTqq17aA/SNC10069.JPG?imgmax=720

http://lh4.ggpht.com/luivium/SEwBfbWiVWI/AAAAAAAAAHc/-9iEFz3ILxk/SNC10067.JPG?imgmax=720http://lh4.ggpht.com/luivium/SEwA5kRNixI/AAAAAAAAAEk/MbA7FEwURbE/SNC10043.JPG?imgmax=720http://lh4.ggpht.com/luivium/SEwA0Olz_UI/AAAAAAAAAEU/qEne1ElQjGo/SNC10041.JPG?imgmax=720 http://lh3.ggpht.com/luivium/SEwBFV0h3JI/AAAAAAAAAFM/xfhaodhkptM/SNC10048.JPG?imgmax=720


1. Tykkelsen af betonen…. Jeps… vi snakker min. 10 cm. Det er jo temmelig meget vægt at belaste bjælkelaget med, men der er blevet ilagt aflastningsbjælker og hvorpå jeg skruer 22 mm krydsfiner på nedsænkede lægter, så vægten bliver spredt over et stort areal. Min bekymring er hvordan støbes 10 cm beton? Ifølge B&B200 skal det støbes af 2 omgange, hvor der på det første lag beton udlægges en form for plastikfilm, hvorpå det næste lag støbes. Hvorfor skal man det? Er det for at undgå afhærdningsspændinger i betonen?

2. Beton kan laves med forskelligt tilslag, ifølge B&B200 med op til en 1/3 af tykkelsen. Kan man evt. lave tilslaget med LECA eller et andet produkt, så betonen ikke bliver så tung? Jeg mener at have hørt om udtrykket ”letbeton” men det dækker over gasbetonbyggesten, så det må være noget andet jeg har hørt eller læst om.

3. Armeringsnettet burde nok have været placeret inden VVS manden kom, men nu ligger afløbet der altså og umiddelbart kan nettet ikke placeres under afløbet på hele gulvfladen. Dels sidder afløbsstudsen på faldstammen under bjælkelagets niveau, og dels fylder BLÜCHER afløbsskålen ca. 12 cm i højden, og er således også under bjælkelagsniveau. Umiddelbart havde jeg tænkt mig at klippe armeringsnettet til, så det ligger så tæt op ad afløbsrørene som muligt, og så klippe nogle stumper ud af nettet og binde på tværs hvor det er muligt. Selve armeringsnettet havde jeg tænkt mig skrue fast med bøjler på krydsfineren, så det kommer til at ligge fuldstændig fikseret under støbningen.

4. For at undgå at støbe de 10 cm. beton, har jeg overvejet om man evt. kunne lægge en form for trykfast isolering ud på fladen af bjælkelag/krydsfiner. Her tænker jeg på Sudolitt som eksempel, men der findes sikkert også andre typer. Med denne metode vil alle vandrette rørføringer være dækket og det er kun selve afløbsskålen, der vil rage op. På sundolittpladen havde jeg så tænkt mig ligge armeringsnettet og støbe ca. 5 cm. beton. Hvis jeg selv skulle påpege en ulempe ved denne metode, så vil det være at afløbsrør og samlinger ikke indstøbes, og evt. utætheder (ved ikke lige hvordan de skulle opstå) vil ikke blive fanget i betonen, men i stedet dryppe ned i etageadskillelsen med evt. råd og svampeskader til følge.

Det var mange spørgsmål, men jeg synes ikke at BS200 giver svar på alt, særligt ikke i tilfældet med en gammel ejendom som den jeg bor i smile

Mvh. Lui
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest:

Du skal, og i mange tilfælde MÅ ikke følge BR08 eller byg2000's anvisninger, da de er beregnet for NYBYGGERI. Og som du selv er inde på er det måske slet ikke muligt for dit gamle gulv at bære vægten af alt den beton hvis ikke der er en stærk bærende konstruktion (normalt stål) der kan holde denne vægt.
Ellers lyder det da til at du har gjort nogle gode tanker omkring hvordan det skal fungere.
Du skal heller ikke være bekymret for dit armeringsnet omkring afløsskål osv. Der skal jo nok ikke vaskes elefanter i dit badeværelse, så armeringsnettet skal jo ikke bære/holde på den helt vilde vægt.
Hej igen,

Tak for dine kommentare Twist.

Jeg retter mig kun efter krav til den ældre boligmasse, men er By og Byg Anvisning 200 for Vådrum gælder for alle typer boligmasse. Og jeg vil gerne gøre det så godt så muligt.

Mht. til placering af armeringsnet, så modtager jeg gerne flere input, og særligt også omkring mulighederne indenfor betonstøbning. Findes der en opskrift op "Beton-LECA" eller lignende ?

På forhånd tak,

Lui
Jeg vil råde dig til at få en bygningsingeniør til at se på projektet før du begynder at støbe, der er stor fare for at konstruktionen ikke kan bære vægten af et betondæk.

Der er adskillige underlag for fliser der er meget lettere end beton, også at arbejde med.

Hilsen Aksel
Du vil med 10 cm beton, få et dæk som vejer ca. 250 kg/m2. Som jeg skønner det oprindelige bjælkelag er dette dimensioneret til en nyttelast på 400 kg/m2 - med andre ord når du lastgrænsen ved 2 voksne mennesker i brusebad på samme tid! Mit skøn har en række forbehold omkring bjælkernes dimensioner samt lastoplandet.

Dit forslag omkring at tynde betonlaget gennem brug af isolering lyder derfor som en god ide, du kan evt bruge terrænbat i stedet for styropor. Du burde kunne komme ned på ca det halve i tykkelse, vigtigt i denne henseende er at betonnen hviler af på bjælkerne, mellem disse kan du bruge et tyndere lag. Det er også vigtigt at din armering ligger fornuftigt i betonnen, ca. 1/3 over bunden af betonnen - ikke omvendt!!

Jeg har erfaring med at etablere betonlag helt ned til 4.2 cm med istøbt vandbaseret gulvvarme, som ligger stabilt på 5'te år. Vil man have glæde af gulvvarmen i sådant et tyndt betongulv, skal man bruge varmespredende måtter inden fliselægning (findes bl.a. i form af "vaffelmønstret" polymermaterialer).

Som der skrives i tidligere svar, ville det være oplagt i sådan et renoveringsprojekt at bruge lette konstruktioner, f.eks litex eller lignende. Det er bare ikke vejen videre frem når du allerede er nede i bjælkelaget.

På falderebet vil jeg fraråde (uden praktisk at have erfaring hermed) at lave betonen med leca som erstatning for traditionelt "nøddesten grus", tænk på lecas lave vægtfylde, vil der ikke være risiko for en uhomogen beton, hvor lecanødderne primært ligger i toppen af betonnen ?
Hej og tak for jeres kommentare,

Jeg ringede til Bygningsinspektoratet, og fik en længere sludder med den synsmand, der skal godkende mit bad.

Han var enig i at betondækket ville blive for tungt, og han anbefalede mig at lægge noget mere krydsfiner på ved at skære ud for rørene. Alle samlinger/revner skal dækkes med vindpap og armeringsjern skal fixeres så det ligger et sted mellem ½-delen og den nedre 1/3-del i betonen.

Så det er egentlig relativt simpelt, men dog noget af et pudslespil med meget storre brikker wink

Mvh. Lui
Du kan godt blande betonen med leca i stedet for sand og sten, lecasand er ikke let finde i almindelig handel, men det findes ned til 4 mm.

Leca skal vandes før blanding, ellers trækker det for meget vand ud af betonen.

Husk altid, beton skal være så tør som muligt, ellers får den ikke den optimale styrke.

Til et så tyndt lag ville jeg blande 1 del cement, 2 dele sand og 3 dele sten (leca), hvis du bruger en almindelig fritfaldsblander vil en 10 l spand passe som mål.

Bland cement, sand og sten tørt i 2 min. tilsæt ca. 5 l vand og bland videre ca. 5 min. vandmængden afhænger af hvor tørre materialerne er, hvis du presser et hul i den blandede beton med en murske og hullet løber sammen er blandingen for våd.

Hilsen Aksel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis