Computer går i sort

Hej smile

Jeg har i lidt over et år haft et kæmpe problem med min computer og nu er det bare blevet for meget.

Når jeg genstarter den eller når den går ned (jeg har den aldrig slukket af netop denne grund) gider den ikke starte op. Den starter op og går så i sort hvorefter den gør det samme igen. jeg kan være heldig at den kommer til Windows skærmen hvorefter den så går ned og kører så i ring. Jeg kan være så uheldig at skulle vente helt op til 4-5 timer før den gider starte op igen (i mellemtiden har den selvfølgelig være slukket)

Jeg har prøvet at pille RAM og diverse andre ting og den gør det samme.

Jeg har sågar skiftet harddisk for at prøve at køre en windows på den, men lidt inde i installationen går den i sort og ja kører i ring.

Jeg er lidt blank på hvad der kan være galt, så hører gerne på råd.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du har prøvet med en ny installation af win XP så burde det ikke være softwaren der er noget galt med.... Det kan både være din strømforsyning der ikke leverer den strøm den skal men jeg tror nu mest det er fejl på dit bundkort.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har haft min strømforsyning skiftet og den gør det samme. jeg har også haft alt andet slået fra og skiftet osv osv.

Når der kommer de 4 muligheder om jeg vil starte windows normalt osv osv har jeg prøvet dem alle 4 uden at nogle af dem virker.

Er der noget jeg kan gøre mht. mit bundkort eller skal jeg ud og investerer i et nyt?
Det kan også være den win cd du installerer fra.. der har en fejl

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nej det er det ikke. Den har virker upåklagelig indtil problemet opstod for 1½ år siden. Som sagt prøvede jeg jo at skifte harddisk uden at den gad installerer men blot genstarte og køre i ring.
mon du kan huske hvad du gjorde da den begyndte på problemerne?

Det lyder som et hardware problem, og hvis du er sikker på at det ikke er ram, så er der kun at forsøge sig frem. Har du nogle gamle dele at skifte ud med? Nu kender jeg jo ikke din opsætning, men et bud kan være at din strømforsyning ikke laver nok strøm mere, hvis du f.eks. har sat en enhed mere i, der trækker lige det sidste strøm. En nem måde at teste det er at sætte et gammelt grafikkort i, og kun have din master harddisk sat på. Ingen CD-rom/DVD drev, ekstra diske etc etc
Annonce
Jeg kan desværre ikke huske hvad den gjorde, da det er en del tid siden.

Hvad angår at skifte dele ud. Jeg har skiftet strømforsyning, grafikkort, pillet RAM ud og slået diverse ting fra og problemet er stadig det samme.

Jeg har sågar startet den op med kun grafikkort og 1 RAm blok uden held.

Så det enest ejeg umiddelbart kan tænke mig frem til, er mit bundkort er fucked på en eller anden måde.
tjaaa, det kunne godt lyde som eneste mulighed tilbage. Men sådan et koster heldigvis heller ikke så meget, for os der ikke altid skal have den nyeste hardware smile
Har ikke læst hele tråden igennem, så tilgiv mig, hvis jeg har overset noget.

Grunden til, at den ikke vil starte op i Windows nu, er fordi, computeren er gået ned så mange gange (og Windows derved ikke er blevet lukket ordentlig ned), at Windows installationen er blevet beskadiget.

Derfor har du to udfordringer:

1) Du skal foretage backup og geninstallere Windows.
2) Hvis computeren fortsat går ned, når den kører, skal du finde ud af hvorfor. Mit første bud er varmeudvikling enten fra CPU eller for køle element på selve bundkortet. Her er det nemmeste simpelthen at tage siden af kabinettet og mærke efter, om noget bliver så varmt, at du trækker hånden til dig.
Det andet kunne være strømforsyningen enten fordi den er defekt eller underdimensioneret. Her skal jeg bruge informationer om, hvad du har siddende i computeren samt navn og modelnummer for strømforsyningen (det står på en mærkat, når du tager siden af kabinettet).
Det kan også være et ram problem, men det tvivler jeg umiddelbart på, da det virker til at være et problem, der er opstået og ikke har været der hele tiden.
Læste lige lidt mere af tråden.

Tænker stadig varmeudvikling eller du kan jo også lige forsøge dig med at clear'e CMOS ved at fjerne det lille runde batteri på bundkortet i nogle minutter og sætte det i igen. Det får bundkortet til at gå tilbage til standardindstillingerne og glemme eventuelle indstillinger, der kunne være skyld i problemerne.
Du skal bare lige ind i BIOS bagefter og sætte tid og dato. Vælg eventuelt også "Load recommended defaults" eller hvad de nu kalder det. Plejer at stå noget i retning af "Press [et-eller-andet] for setup", når maskinen booter op.
smile tak for dit indlæg Kro (og I andre selvfølgelig ogsåwink

Som skrevet har jeg prøvet at skifte strømforsyningen ud og problemet var det samme. Jeg skal så ikke sige om det er min strømforsyning + noget andet der skaber problemer smile

Omkring geninstallering af Windows, så skiftede jeg til en gammel harddisk og prøvede via den at geninstallerer Windows hvorefter den skrevet tidligere, gjorde den samme.

Og hvad angår varmen, syntes jeg ikke den bliver specielt varm.

Jeg prøvede så en sidste mulighed, som jeg læste andetsteds nemlig at fjerne batteriet og lod den være slukket par minutter, hvorefter jeg startede den op igen. Første gang gik den ned og tænkte ah fuck det, men anden gang virkede den så. og skulle rigtignok ændre dato og tid.

Jeg har ikke haft den slukket siden (tør simpelthen ikke) så jeg ved ikke om det var batteriet der gjorde at den startede op igen eller om det bare var ren tilfældigt.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis