Computer går i sort

Hej smile

Jeg har i lidt over et år haft et kæmpe problem med min computer og nu er det bare blevet for meget.

Når jeg genstarter den eller når den går ned (jeg har den aldrig slukket af netop denne grund) gider den ikke starte op. Den starter op og går så i sort hvorefter den gør det samme igen. jeg kan være heldig at den kommer til Windows skærmen hvorefter den så går ned og kører så i ring. Jeg kan være så uheldig at skulle vente helt op til 4-5 timer før den gider starte op igen (i mellemtiden har den selvfølgelig være slukket)

Jeg har prøvet at pille RAM og diverse andre ting og den gør det samme.

Jeg har sågar skiftet harddisk for at prøve at køre en windows på den, men lidt inde i installationen går den i sort og ja kører i ring.

Jeg er lidt blank på hvad der kan være galt, så hører gerne på råd.
Hej Jeg har i lidt over et år haft et kæmpe... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis nu den begynder at brokke sig igen, så giv os lige alle informationer om, hvad du har siddende i maskinen af hardware. Inklusiv detaljerne fra strømforsyningens klistermærke.

Har du haft en hånd inde og mærke på køleprofilerne for grafikkort, northbridge/southbridge (på selve bundkortet) og for CPU? Du kan også lige føle på harddisken, for de kan også blive småvarme.

Sidste ting: Er din(e) harddisk IDE eller SATA? Hvis de er tilsluttet med IDE-kabel, så skal du lige sikre dig, at harddisken er sat til MASTER og ikke SLAVE. Det tjekker du nemmest ved at hive harddisken ud og stå med den i hånden. Et sted sidder der små jumpers, som du kan løfte af og sætte til forskellige indstillinger - ofte benyttes forkortelser som SL (slave), MS (master) og CS (cable select).

Desuden skal hovedharddisken (master) sidde på stikket helt for enden af kablet.

Hvis du ikke lige kender forskellen på Master og Slave, så benyttes det for harddiske på IDE-kabler til at fortælle bundkortet, hvilken disk der er etter, om man vil, og hvilken der er toer. Master ender som udgangspunkt som C-drev og efterfølgende partitionsbogstaver, mens Slave tager de derefterfølgende bogstaver.

Nogle bundkort bliver "vrede", hvis en harddisk (ja, eller et cd/dvd drev) ikke er sat korrekt i forhold til master/slave. Og det kan lede til at maskinen kører underligt.
Husk at når man cleare bios ved at tage batteriet ud, skal du også fjerne strømmen til din pc.. og så når det har været ude i nogle minutter så tryk på start/tænd-knappen.. Uden batteri kan nogle stadig huske sin bios når der er strømkabel til den.. uden strømkabel kan den huske i ret lang tid alligeve, derfor bruger du den sidste rest strøm når du klikker på tænd...
Men jeg er overbevist om at det er en fejl på dit bundkort.. Som en sidste mulighed kan du prøve at få en erfaren computernørd til at flashe din bios til nyeste version.
Jeg tror dog at du skal have et nyt bundkort og det behøver ikke at være så dyrt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Sidste ting: Er din(e) harddisk IDE eller SATA? Hvis de er tilsluttet med IDE-kabel, så skal du lige sikre dig, at harddisken er sat til MASTER og ikke SLAVE. Det tjekker du nemmest ved at hive harddisken ud og stå med den i hånden. Et sted sidder der små jumpers, som du kan løfte af og sætte til forskellige indstillinger - ofte benyttes forkortelser som SL (slave), MS (master) og CS (cable select).


Det er IDE harddiske. Min main harddrive er sat som master og min slave er så ikke sat til noget som helst, da den jumperen er væk. Den sidder i det stik som den gjorde da jeg fik den, så ingen stik er blevet pillet fra eller til.

BIOS'en viser ingen umiddelbarre problemer og finder begge harddiske osv uden problemer.

Omkring varmen igen. Definer varmt wink Min slave HD og de andre ting bliver småvarme, dog ikke så varme, at jeg ikke kan holde hånden på den.
Hvis din slave mangler den rigtige jumper vil du have problemer.. prøv at tage slaven fra og se hvad der sker... og så hent dog en jumper i en edb-nørd butik eller skaf den fra en der har en gammel harddisk eller et gammelt ubrugligt bundkort.. de er de samme jumpere der sidder på..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tjaa problemer og problemer. harddisken virker fint og har gjort det siden dag 1. Det tager vel ikke 2½ år for computeren at finde ud af at, hov, den ene harddisk mangler en jumper (Computere har deres eget liv, så intet ville overraske mig faktiskwink. Hvorfor den mangler skal jeg ikke sige.

Og jeg tror ikke at det er den manglende jumper der er årsagen til problemet, for som sagt har jeg haft slået alt fra bortset fra den originale harddisk, hvor den gjorde det samme smile
Annonce
prøv at læse bios op under opstart
der kan du få oplysning
og den har bib kode
hvist den siger en bib så er bundkortet god (computer)
vist den siger 3 lange biiiib biiiib biiiib og en kort bib
sår er det ram der er galt med
hvist den siger biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiib.!
så er det bundkortet der er galt med.!
hvist biossen ikke kan holde klokkeslættet så er det en ny batteri
på bundkortet.!

det er bassert på arvard bios.!
Hvis den komme med de bibkoder kommer den som regel ikke længere men bliver hængende uden at starte op.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej.

Jeg har også oplevet, at computer lukker ned hele tiden, fejlen var, at der var fyldt med støv i køleribberne på køleren til processoren.
Dette kan du tjekke, ved at pille blæseren af, og blæse ribbene rene for støv.
Dette hjalp hos mig, og der har ikke været problemer siden.

Hatte
Citat fra kro

Hvis nu den begynder at brokke sig igen, så giv os lige alle informationer om, hvad du har siddende i maskinen af hardware. Inklusiv detaljerne fra strømforsyningens klistermærke.


Kan du give mig ovenstående informationer?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis