Granit plade

Vi har købt en granit plade som er 10mm tyk, og i en halvmåne. Den er normalt til at sætte op bagved et komfur, men vi vil gerne have den som plade til håndvasken på badeværelset.

Så er spørgsmålet, om jeg selv kan lave de to huller til håndvasken og blandningsbatteriet?

Det skal vel laves med noget vand, når det er granit!?!

/Carsten
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene, at den plade er for tynd til det formål.
Hvis du skærer ud til vasken, er der ikke meget gods tilbage og så lige et hul til blandingsbatteriet, hvor pladen i forvejen er meget svækket.

Du kan sagtens skære med en skæreskive på en vinkelsliber, men kanterne bliver ikke kønne, hvilket ikke betyder det store, hvis vasken skal ligge oven på.
Små huller har jeg lavet, ved at skære bag fra på flisen, sådan at skæreskiven kun lige er brudt frem på forsiden. På den måde har jeg MED STOR FORSIGTIGHED fået dannet de nødvendige huller. (Prøv først på en billig flise af granit.)
Jeg tror jeg har købt bor for flere tusinde kroner, for at bore i granit, men absolut uden held. Jeg har aldrig turdet bruge slagfunktion i boremaskinen pga risokoen for at flisen skulle knække.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvor små skal hullerne være?

Jeg har aldrig lavet noget specielt i en så tynd granitplade. men har da boret en del i granit klodser..... Og det handler om at have nogele ordentlige bor. der skal et diamantskær til. Og så kør uden slag. Om der skal køle middel til eller ej kommer meget an på hvor hård pladen er.

Men overvej hvad det koster at smutte forbi stenhuggeren og få ham til at bore de to huller. De bliver boret på det rigtige sted og med den rigtige diameter.
Han har et plan og en radialarms maskine der borer hullerne i løbet af ingen tid.. Og skal de være lidt større har han et udvalg af borekroner til formålet...
Jeg tror oikke det koster det vilde.. spørg de.. Og gerne med pladen under armen... Så kan de hurtigt se på opgaven og se at det er en ganske lille opgave.. Husk at have helt styr på placeringen af hullerne og den nødvendige størrelse på disse...

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis