Rep. af fuger/omfugning?

Hej

Jeg er begyndt at reparere nogle fuger mellem murstene, da der var begyndt at komme mange huller/udfaldne fuger, og bierne var begyndt at vise stor interesse. Huset er fra 1936.

Da jeg gik i gang var det kun planen at kradse ud og lappe hullerne der hvor det var galt, men det griber jo om sig, og fugerne har det generelt ikke godt (på sydsiden). Så jeg begyndte at kradse ud på ca. 2-3 m2, med en pind med en skrue i. 25mm kradser jeg ud, men det er jo et kæmpe arbejde med den pindmad.

Så nu melder der sig en masse spørgsmål:

- Hvad skal jeg gå efter, mht. fugefræser til vinkelsliber/boremaskine?

- Kan jeg nøjes med at kradse mindre ud (fx 15 mm) der hvor fugerne er gode?

- Forvanding af muren: Hvor meget? Og kan man mure i direkte sol? Hvad når solen kommer om på det man har muret? Skal der "eftervandes" når man har muret, for at udtørring ikke går for hurtigt?

- Jeg bruger Maxit Tør Opmuringsmørtel KC 50/50/700 0-4 mm, er det ok? Jeg ved ikke hvad de gamle fuger er lavet af.

- Afsyring: Gør jeg efter 24-48 timer med 1:10. Har for- og eftervandet, men nu læser jeg at efter nye regler skal man IKKE det. Er det rigtigt?

Puha det var mange spørgsmål, men håber der er nogle derude der ved beskedwink.

På forhånd tak.

Mvh
Munke
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan kun hjælpe med fræse delen.

Hvis det var mig der skulle igang ville jeg finde et sted med en billigkvalitets vinkelsliber og en ordentlig fugefræse forsats og så bruge det indtil det ikke kan holde mere.Men det burde nok kunne holde til at fuge et helt hus om med hvis det ellers er af en rimelig kvalitet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

brug en vinkelsliber med en fuge fræser man sætter på..

reglen siger 13 mm fra færdig fuge, men hvis den er rigtig ringe kan du tag 20 mm 25mm er for meget et det for besværligt 2 risiko for du svækker huset..

inden du går igang med at fuge forvander du lad vær med at eftervande..

mørtlen du bruger er fin nok ja smile

din afsyrings metode er fin nok, bare drop det med for og eftervanding hehe. i det virkelige liv bliver der afsyret et par timer efter i 1:10 12 stykker..

dog lyder det som om du også er ved at murer???
Tak for svar.

Kan I evt. komme med links til hvor jeg kan købe sådan et sæt (helst billigtwink)

Garby jeg tror du har ret mht dybden på udkradsningen. Ca. 15 mm må være nok langt de fleste steder, der går jo også økonomi i detsad.

Og hvordan er det, ikke mure i direkte sol, eller hvordan...?
seflvfølgelig kan man murer i solen ellers ville det sku være træls at være murer om sommeren.. bare sørg for at trykke fugerne i god tid mens mørtlen er plastiskwink
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis