at samle 2 vindues elementer

Jeg skal til at montere en ny hoveddør og skal i den forbindelse også montere et smalt vindue lige ved siden af døren, I ved den klassiske 70'er løsning til indgangspartiet. Hvordan samler jeg bedst de 2 elementer så det ikke kan blæse ind imellem dem? de er desværre ikke forberedt for samlingen så der er ikke nogen noter der passer sammen eller den slags.
Min egen tanke er at skrue dem sammen med en hel del skruer, de kan sættes i dørens fals så man ser dem ikke så meget.. men kan jeg bruge karmskruer til opgaven? eller skal det være alm skruer så de laver et hårdt træk i træet? jeg ville gerne bruge nogen torx skruer med meget små hoveder ligesom der er på karmskruerne, men jeg ved ikke om man kan få den slags i alm træ skruer..
Og skal jeg så prøve at proppe noget isolering ind inden jeg skruer dem sammen ? der er ikke undersænket på de udvendige flader så man kan kun give dem en lille spinkel fuge..

Kort sagt hvordan har I andre sat vindues elementer sammen?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jeg ville blot give den en stribe akryl og derefter skrue dem sammen... så bliver det helt tæt smile

Citat fra Prodigy

Jeg skal til at montere en ny hoveddør og skal i den forbindelse også montere et smalt vindue lige ved siden af døren, I ved den klassiske 70'er løsning til indgangspartiet. Hvordan samler jeg bedst de 2 elementer så det ikke kan blæse ind imellem dem? de er desværre ikke forberedt for samlingen så der er ikke nogen noter der passer sammen eller den slags.
Min egen tanke er at skrue dem sammen med en hel del skruer, de kan sættes i dørens fals så man ser dem ikke så meget.. men kan jeg bruge karmskruer til opgaven? eller skal det være alm skruer så de laver et hårdt træk i træet? jeg ville gerne bruge nogen torx skruer med meget små hoveder ligesom der er på karmskruerne, men jeg ved ikke om man kan få den slags i alm træ skruer..
Og skal jeg så prøve at proppe noget isolering ind inden jeg skruer dem sammen ? der er ikke undersænket på de udvendige flader så man kan kun give dem en lille spinkel fuge..

Kort sagt hvordan har I andre sat vindues elementer sammen?
normalt har vi omkring 6mm luft mellem vinduespartier når vi er ude og montere dem - om det er 6 eller 10 mm kommer sig ikke så nøje - det skal jo passe med luften i de to andre sider også.

så bliver der smidt isolering imellem og ellers fuget. Umiddelbart plejer vi ikke at skrue elementerne sammen - burde heller ikke være nødvendigt, de bliver jo fastgjort andets steds alligevel.

Ville aldrig bruge acryl som forslået - egner sig slet ikke til opgaven. En pu-baseret fugemasse er derimod top biggrin
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Jeg giver Boso ret... Jeg var for hurtig på aftrækkeren... han har selvfølgelig ret... undskyld smile

Citat fra boso

normalt har vi omkring 6mm luft mellem vinduespartier når vi er ude og montere dem - om det er 6 eller 10 mm kommer sig ikke så nøje - det skal jo passe med luften i de to andre sider også.

så bliver der smidt isolering imellem og ellers fuget. Umiddelbart plejer vi ikke at skrue elementerne sammen - burde heller ikke være nødvendigt, de bliver jo fastgjort andets steds alligevel.

Ville aldrig bruge acryl som forslået - egner sig slet ikke til opgaven. En pu-baseret fugemasse er derimod top biggrin
Hej

Nu afhænger det jo om der er plads til en fuge imellem elementerne!

Hvis der ikke er plads imellem, ville jeg lægge en stribe fugemasse på karmen både yderst og inderst, og så skrue dem samme med en alm. skrue 5, x en længde der ikke når igennem karmtræet. Fugemassen kan være en MS-silicone eller polyrethanfugemasse, bare den er overmalbar ( så der ikke opstår problemer hvis der kommer noget udenfor) og af god kvalitet, så den holder i længden (min 40 år som vindue/dør).
Hvis der er lidt sprække mellem elementerne (som oftest) når elementerne er monteret, kan man llægge en tynd fuge ned i sprækken, glitte og reparere med maling, men denne reparation har nok ikke den lange levetid grundet fugens lille dimension (acrylfugemasse kan anvendes indvendigt).

Ellers kan man lægge klodser i den tykkelse som man har beregnet fugen til imellem elementerne og skrue dem sammen med alm skruer, ellers skummes/bagstoppes/fuges som omkring vinduerne.
Jeg plejer at lave 10/12 mm mellem elementerne i denne situation, da det er den optimale dimension for en elastisk fuge (husk rund bagstop og en fuge der er min ½ gange så tyk som den er bred).
Der var ved bestilling ikke beregnet plads til ekstra fuge imellem elementerne, så nu er de blevet skruet sammen med rigeligt med skruer (de er alligevel nærmest usynlige da de sidder i falsen) og der kom en overmalbar gang fuge på fladerne, samt at jeg havde fået et råd om at sætte en glasliste på også ( I ved de der sorte selvklæbende nogen man køber i meter mål) så den fik 2 glaslister og en gang fuge imellem... det virker ummidelbart som en tæt løsning. Nu må vi se til vinter :-) jeg ved ikke rigtig om jeg vil fylde fuge i revnen udvendigt, de sidder meget tæt elementerne og der er ikke direkte vandpåvirkning da udhænget er omkring 1 meter på dette sted.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også