Fritbærende loft

Ifbm opsætning af gipslofter i min lejlighed er flere af mine rum (sådan set dem alle undtagen stuen) af forholdsvis små loft dimensioner (grundet skråvægge). I gangen er der 60cm (bredde) x ca. 5 meter (længde). Loftet skal sænkes ca 10 cm fra det orginale pudset loft. Kan jeg lave dette som fritbærende/frithængende loft uden problemer? Altså ved at montere med stålskiner som kun er fæstnet på de vertikale vægge?

Der skal kun 1 enkelt gipslag op og ingen isolering imellem det nye og gamle loft.

Og hvad er den generelle holdning til træ vs stålprofil ved nyt loft? Jeg har en god ven der er tømrer som kun benytter træ ved lofter, men stål til skillevægge mm. - kan ikke helt gennemskue hvorfor?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget hurtigere at lave det i stål skal ikke passe helt så stramt som træ. Men på grund af det lille spænd kan det sagtens hænge i væggene vil jeg mene så bare klø på med det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Citat fra Fiahgt

Det er meget hurtigere at lave det i stål skal ikke passe helt så stramt som træ. Men på grund af det lille spænd kan det sagtens hænge i væggene vil jeg mene så bare klø på med det.


Super - tak for svar smile

Jeg glemte at spørge om der er nogle tips til montering af gipsloft hvor loftet støder op til en skråvæg? Altså hvordan skal man fastgøre stålprofilen som skal være på den side ved skråvæggen?
Du kan sagtens lave det frithængende .men undersøg lige reglerne mht isolering i sådan et loftsrum i et etagebyggeri. jeg mener at der skal være isolering, for at det skal virke brandhæmmende. Men er ikke helt sikker. Kan andre byde ind?

mvh jan
Kan ikke umiddelbart komme med et trick til det. Men du skal huske og vinkle kanten på gipsplade så den kommer så tær på som muligt. Men ellers er det jo bare og prøve sig lidt frem med det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg bliver nødt til at sikre mig 100% at jeg nu også kan, så derfor får i lige de konkrete mål (je var ikke hjemme igår så kunne dem åbenbart ikke lige i hovedet).

Værelse 1: B:110cm x L:306cm
Gang: B:110cm x L:550cm
Værelse 2: B:110cm x L:150cm
Køkken: B:230cm x L:271cm

I alle værelser bliver der opsat 12v spots i det nye loft. I snit er der vel 4-5 spots i hvert rum ovenfor.
Derudover bliver der i værelse 1 samt køkken opsat 2 stks lofthøjtallere i loftet på hver ca. 2kg. Jeg oplyser dette hvis det skulle have indflydelse på at det ikke er fastgjort til det eksisterende loft (tænker på den øgede vægt, men det er jo ikek mange kg vi snakker om).

Kan ovenstående opsættes frithængende med stålprofiler og 1 lag gips, uden problemer?
Annonce
Og så lige lidt flere spørgsmål nu jeg alligevel er igang :p

1. Mht det skrå loft har jeg vedhæftet et billede, så man kan se hvad jeg omtaler. Skal man bare sætte en gipsprofil så langt ude jeg nu kan i det eksisterende loft, og så bore et par skruer helt ude i enden af pladen ind i skråvæggen, eller?

2. Jeg har i en anden tråd herinde spurgt omkring det med at skjule sine el-installationer og muligheder mm. Som nævnt så skal mit loft sænkes 10cm, og mine eksisterende "loft" udtag (de sidder ikke i loftet, men lige under), slutter ca 12cm nede. Dvs mit nye loft vil altså ikke dække udtaget helt. Jeg er stortset overbevist om at det ikke gør nogen forskel ifht loven - altså at udtaget stadig skal flyttes enten i det nye loft, eller længere ned af vægen?
Hvis ja, så er min tanke at det billigste og nemmeste er at få flyttet udtaget til det nye loft, istedet for at skulle flytte det længere ned af væggen. Hvad ville jeres bud være på hvor lang tid en elektrikker skal bruge for at gøre det? umiddelbart forstiller jeg mig han bare forlænger det eksisterende ledninger og trækker dem ned til et nyt udtag - det kan vel ikke tage mange minutter for en proff., eller?

Puha, det er ikke spørgsmål jeg har mangel på smile
Citat fra dinovo

gipsprofil så langt ude jeg nu kan i det eksisterende loft..


gipsprofil = stålprofil selvfølgelig
Nu er jeg efterhånden kommet i tvivl om dit projekt. Hvad er grunden til at det skal sænkes 10 cm. Og ikke kun 45 mm i stedet for??

Men du kan jo sagtens skrue det fast i det gamle puds loft såvidt kan regne ud. Hvis du nu skruer en 45x95 reglar på loftet på langs af rummet. Den skal sættes op med 120mm skruer mindst. I alle rum undtagen køkkenet skal de fordeles med et lige stort mellemrum. I køkkenet skal det være per 60 cm.

Ovenpå den reglar kan du montere dine stålskinner til loftet også skrue gipsen der i. Husk nu at der er nogle stygge regler for dine halogenspots som du skal sætte dig ind i. Men det kan du nok finde herinde hvis du søger på det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Citat fra Fiahgt

Hvad er grunden til at det skal sænkes 10 cm. Og ikke kun 45 mm i stedet for??


Den primære grund er at mine 12v halogen lys kræver 10cm, og mine højtallere kræver 9cm.

Så jeg skal forstå det således at et frithængende loft måske alligevel ikke er at anbefale i denne situation, eller?
Jo det kan man da godt lave. Personligt syntes jeg da bare det andet er nemmere at lave end et frithængende loft. Men det er jo som man er til. Du kan da bare rejse reglaren op på højkant og bruge nogle skruer på 180 mm mindst. Og så skrue et bræt under dem til gipsen. Så har du en fri højde i mellem på 95+22= 117 mm. Og det er legeså nemt og lave som det andet jeg beskrev tidligere for dig.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis