Underlag parketgulve

Hej alle,

Er der nogen der ved hvor man kan købe underlag med dampspærre og hvor det består af flamingokugler indeni?

Evt. firmanavn.

confused
Hej alle, Er der nogen der ved hvor man kan købe... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra melin

Når man ligger lamelparket, laminatgulv, plankegulv og lign. på betongulve SKAL man altid have fugtspærre mellem beton og belægning.


Nåh ja... Men så er der jo heller ikke tale om en DAMPSPÆRRE hvor funktionen jo er at tætne så meget at vanddamp ej heller under tryk kan trænge ud (eller faktisk ind, men den bliver jo trykprøvet indefra) gennem konstruktionen.
Når der skal være et "underlag" mellem beton og træ, så er det jo bare for at forhindre evt. råd, opfugtning osv hvis betonen skulle gå hen og blive våd, ikke trænger ind i trægulvet. I mange tilfælde er producenterne dog fuldt tilfredse med den helt gængse tynde skridt dæmpende flamingo man kan købe på 25 meter ruller.
Der er jeg ikke helt enig med dig Twist.
Den hvide foam er til trinlydsdæmpning og derunder skal der være en dampspærre/fugtspærre.
Jeg kan give et eksempel fra mit eget hus.
Vi købte det for et par år siden og umiddelbart før havde den tidligere ejer lagt et laminatgulv i en fordelingsgang.
Da vi havde boet der et års tid kom opstod der lige så stille en sort plamage på gulvet helt inde ved fodlisten. Nu, i forbindelse med en større renovering, piller jeg så laminatgulvet af og ser at trinlydsdæmpningen ligger korrekt, men den underliggende dampspærre er der "sparet" lidt på. Der manglede ca. 4 cm. i at den nåede helt ud til hjørnet hvor gulv og loft mødes. Der var der så et lille område hvor der kunne komme lidt fugt op og lige så stille ødelægge gulvbelægningen.
Nu skal det lige nævnes at det underliggende betongulv er af en ældre konstruktion (1965) uden et kapilærbrydende lag af samme størrelse som man bruger idag.
Det viser bare hvor lidt der skal til for at man kan løbe i problemer.

mvh.
Melin
Nå ja... Men så er det jo fordi der ikke er en fugtspærre under BETONEN at der er et problem. Som du selv er inde på, så lægger man jo normalt en frygteligt masse grus og sand, og afretning og isolering, og jeg skal komme efter dig idag. Og i DEN situation så vil jeg da nok også vælge at lægge noget, men det er da "kun" fordi fugten har mulighed for at trænge op gennem betonen.

Men der er vel efterhånden så mange metoder som der er sitationer... Jeg tror at spørger må uddybe sin situation lidt nærmere hvis ikke vi skal ende i en ren teoretisk diskution.
Mine gulve er nystøbte med sand ca. 50 cm 300 mm styrolit beton ca 10 cm med indlagt varme (vand).

Under alt dette er der støbt og det er tørt ca. 90 cm.

Ved at kigge rundt på nettet er der flere der anbefaler en PE-folie og underlag af forskellig slags.

Det sidste nye skulle være denne selvklæbende (siderne) plast med flamingokugler ilagt netop pga at den rejser sig igen modsat alm. foam.

Prisen er normalt 33 kr. pr. kvm og sælges i hele ruller.

Ligesom jeres indlæg er der flere variationer når man lægger nyt parketgulv.

confused
Undskyld jeg lige bryder ind her.

Jeg kommer i nærmeste fremtid til at stå med noget af det samme. Nyt gulv med gulvvarme i et helt hus fra 1850erne. Der fik jeg at vide der skulle være 300mm isolering, 100mm beton med gulvvarme rørene i og træ gulvet direkte oven på det med noget skum underlag. Skal der være dampspærre et sted også?
Ja, hvis der er risiko for fugtoptrængning i dit betongulv, så skal du enten lægge den dampspærre i betonen (normalt ovenpå isoleringen), eller evt. en fugtspærre ovenpå betonen. Skumgummien er normalt nok hvis du IKKE har problemer med fugt. Men en god spærre er jo en del billigere og hurtigere end eks. at skulle ud og lægge omfangsdræn rundt om huset for at forhindre fugten, eller at skulle til at rive gulvet op og støbe et nyt. Og det er hvis den er nogenlunde tæt, stort set lige så effektiv. Muligheden eksisterer også for (hvis man vil eftermontere gulvvarme og ikke gider at lægge frisk beton), at bruge noget styrolit med spor til 15mm pexrør som man lægger ud enten direkte på gulvet eller ovenpå lidt PE folie. Den giver også en dejlig dæmpning af skridtstøj, og stød. Men kan stadig suppleres med eks. skumgummi.

I den aktuelle situation jgk befinder sig i, så er det nok ikke den helt store risiko for at varmen foretrækker at forsvinde NED frem for op når der nu engang er så store mængder isolering under varmen. Så der ville jeg nu ikke have nogle kvaler ved at bruge lidt skumgummi eller folie. Omvendt, i så "moderne" og tidssvarende en installation, så tror jeg altså ikke på at der vil være problemer med optrængende fugt, med mindre der er tale om en kælder hvor fugten kan komme ind gennem væggene. Prismæssigt så lyder DKK 30,- pr kvm dog som lidt af en ripoff, da PE folie og lidt skumgummi vil give samme effekt. Men de skal vel også overleve.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis