Styring af genvex

Jeg kan godt se der har været mange tråde om genvex.
Men nu har jeg nærlæst alle de tråde der er her på siden. Men jeg kan ikke rigtig finde noget om selve styring af anlægget.
Jeg har fået en til at tegne og dimensionere rør, så det regner jeg med der er styr på.

Jeg kan se at der er nogle som har lavet noget styring med IHC. Jeg overvejer at lave en styring til genvex med en Siemens logo, da jeg kender den i forvejen.
Men indtil videre er jeg kommet i tanke om følgende spørgsmål:
1. Er der forskel på om man suger luft ind i gavlen i syd eller i nord, jeg tænker på om der er nogen ide i at suge i nord om sommern og syd om vinteren, for at få koldere luft ind om sommeren og varmere luft ind om vinteren ( når solen skinner)
2. Jeg har snakket med en som suger luft fra loftrummet om vinteren,er det noget i kan anbefale?
3. Hvordan får man temp. i soveværelset til at være koldere end i de ande rum? På tegningen er der både en indblæsning og en udsugning.
4. Jeg har brændeovn, og nogle siger man skal suge ved brændeovnen, andre siger man skal blæse ved brændeovnen, på tegningerne er der indblæsning ved brændeovnen og udsugning i modsat ende at stuen, hvad er jeres erfaring?
5. Vores nabo, fyrer meget med gamle køkkener og lign. så når vinden er i den "rigtige" retning er vores hus indyllet i røg. Kan man måle det på en måde og så lukke for indsugning, så man ikke får alt det røg ind? for jeg regner ikke med at filtrene kan sortere det fra?
6. Smeden siger at det ikke er nødvendigt med eftervarmeflade, men jeg læste et sted herinde at der var en som absolut ikke vil undvære den, hvad er jeres erfaring?
7. Jeg har snakket med en som lige har fået genvex, han styrer hastigheden i forhold til fugtigheden i stuen, så den altid ligger på max 45%RH, er det noget i bruger ?

Det var vist de spørsmål jeg harlige nu.
Men jeg vil gerne høre nogle bud på hvordan i styrer jeres genvex, så jeg kunne få lidt inspiration (f.eks. hvis temp.> xx lukker jeg spjæld yy eller sænker hast.... eller hvad ved jeg)

På forhånd tak
Ahaj
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes du skal tage kontakt til Genvex og høre om alle de spørgsmål vedr. ind og udsugning.
Man kan ikke så meget med den styrring, og heller ikke ved hjælp af IHC. Man kan dog godt tænde/slukke anlæg, og tvinge den i forceret drift (fuld styrke).
Man kan sætte fugtmåler op i badeværelset, hvor den så går på fuld styrke når du har været i bad, og så går den i normaldrift selv bagefter.
Har du bryggers med kondenstumbler, kan det samme gøres her, eller man kan via tumbleren køre Genvex i forceret.
Man kan via motorspjlæl lukke af for andre rum som ikke skal have fx. kraftigt sug når udsugeren i badeværelset kører max.
Via samtlige dør/vindueskontakter kan det lukkes ned efter fx.2min åbning, for ikke at suge luft ind direkte fra de åbne steder.
Når alarmen går i huset, kan Genvex lukkes ned, når røgkanonen affyrres, for derefter at starte op på max fx.15 efter affyring. Røgen kan også placeres i udblæsningen for fordeling i hele huset, men er langsommere ind direkte udblæsning og vil derfor være bedre med suplerende.
bla. bla. bla.

 

mange spørgsmål, her er mine erfaringer
1. sug fra nord, vi suger på østvendt tagflade, i skrivende stund er temp ca 2 grader over udetemp p.g.a. varme fra taget. når der ikke er direkte sol har placering af indsug udefra ingen praktisk betydning.
6. eftervarmeflade er normalt ikke nødvendigt, hvis dine kanaler er ordenligt isoleret (100 mm), dog kan der på meget kolde dage (under 2-3 grostgrader)opstå en anelse træk, hvis du kører på mere end trin 1
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis