Placering af kabler

Jeg skal til og trrække noget 3x1,5 PVIKJ kabel, samt noget cat5 og almindelig radio/tv kabel. Skal jeg undgå at trække disse kabler sammen? Hvis ja, hvordan skal de så trækkes? PVIKJ for sig selv, og cat5 og radio/tv sammen, eller noget andet?

Og hvis man ikke må trække dem sammen, må de så krydse hinanden nogle steder?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal undgås at trække dit installationskabel sammen med dit antenne kabel og dit datakabel.

Der sker intet ved at trække dit datakabel og antennekabel sammen. og det betyder heller ikke så meget at de lige krydser et installationskabel, eller løber parallelt over meget kort afstand

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra Rolias

hvis du holder en afstand mellem 230v, og svagstrøm/data/antenne, på 10 cm så får du ingen problemer, og ja, de må gerne krydse hinanden,


Lyder super. Så hvis jeg bare trækker mit PVIKJ i den ene af side af vægen og de andre kabler i den anden side, hvor de så lige krydser hinanden på et tispunkt, er måden og gøre det på.

Jeg glemte at nævne at jeg også har noget højtallerkabel (helt std.) - skal det også bare holdes adskilt fra mit 230v kabel, og så er der ingen problemer? (Samme gælder her for at det kan komme til at krydse 230v kablet).

Og så lige en sidste ting - min plan er at trække kablerne bl.a. over et nyt gipsloft der kommer op - PVIKJ kabel vil jeg sætte fast vha søm eller lign i vægen, så det ikke kører rundt. Men nogle steder vil det være nemmere hvis jeg trak kablet under det eksisterende trægulv, da jeg alligevel har noget af det blotlagt pt - er det helt ok?
Citat fra www.spotvvs.dk

Du skal undgås at trække dit installationskabel sammen med dit antenne kabel og dit datakabel.

Der sker intet ved at trække dit datakabel og antennekabel sammen. og det betyder heller ikke så meget at de lige krydser et installationskabel, eller løber parallelt over meget kort afstand

Venlig hilsen

Klaus


Hej Klaus,

Hvad vil du sige meget kort afstand er? Min tanke er at benytte de samme huller i muren fx nogle steder, til at trække kablet - dvs måske 5-8cm hvor de kan risikee at købe side om side?
At dit datakabel og coax løber side om side på f.eks 10-20 cm. mener jeg overhovdet ikke er noget problem, jeg er desværre ikke ekspert lige på dette feldt, men har dog fået opsnappet lidt fra nogle af mine kunder, der ved meget om netværks installationer.

Det kunne være fedt hvis der lige er en anden ekspert, der lige kunne bekræfte dette, så jeg ikke bilder dig noget ind, hvis der ikke er nogle der byder ind, så skal jeg ringe til min datakabel leverandør i morgen og udfritte dem, det ved de alt om. Jeg går ud fra at det er et uskærmet kabel vi snakker om?

Mht. dit installationskabel, så skulle der ikke være nogle problemer i at føre det henover loft, eller under gulv

Venlig hilsen

Klaus
Annonce
Vi har da kilometervis af kabelkanaler på arbejdet hvor data og strøm løber side om side i kabelbakker. Alt er lavet af installatører.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har HDMI, s-vhs, datakabel, coax OG antennekabel (fire højtalere) kørende ved siden af hinanden. Ingen problemer (altså ud over at jeg glemte at teste HDMI kablet og derfor nu har et problem med at det ikke er lige til at skifte). Det er "ok" at krydse et installationskabel, hvis bare dt er skærmet, jeg har dog for en sikkerheds skyld lagt 2cm til forskel i DYBDEN der hvor mine krydser. Især med højtalerkablet er det lidt af et problem med strømmen, men data/coax kan godt løbe paralelt med installationskabel i en afstand af nogle cm (hos mig omkring 7-8cm) i to forskellige kabelrør/kabelbakker. Jeg har dog "kun" gjort dette ET sted, og kun fordi jeg var nødt til det. Det skal dertil også siges at mit datakabel og telefonkabel IKKE er testet ud over 100 Mbit.
Hvis det er et spørgsmål om hvor vidt der opstår støj eller ej, så er det min erfaring at det er et spørgsmål om religion. Nogle tror at der opstår støj, andre tror det modsatte... Jeg har set installationer hvor der udelukkende er anvendt skærmede kabler og de har haft en verden af problemer med støj. Det stik modsatte har også været tilfældet.

Mht. lovgivningen på området, så SKAL installationskabler holdes adskildt fra netværkskablerne og antennekablerne. Disse må IKKE krydse eller løbe sammen - end ikke over korte afstande...
Citat fra steinaa

Hvis det er et spørgsmål om hvor vidt der opstår støj eller ej, så er det min erfaring at det er et spørgsmål om religion. Nogle tror at der opstår støj, andre tror det modsatte... Jeg har set installationer hvor der udelukkende er anvendt skærmede kabler og de har haft en verden af problemer med støj. Det stik modsatte har også været tilfældet.

Mht. lovgivningen på området, så SKAL installationskabler holdes adskildt fra netværkskablerne og antennekablerne. Disse må IKKE krydse eller løbe sammen - end ikke over korte afstande...
Jeg har nu for få år siden fra myndighederne fået oplyst telefonisk, at ovenstående kabler godt kan trækkes i samme kanal, såfremt det er tydeligt mærket hvad der stærk- hhv. svag-strøm…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
De må selvfølgelig gerne krydse hinanden. Men generelt skal de holdes adskilt og det er en afstand på omkring 15 eller 20 cm så vidt jeg husker men er ikke sikker i min sag.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis