Placering af kabler

Jeg skal til og trrække noget 3x1,5 PVIKJ kabel, samt noget cat5 og almindelig radio/tv kabel. Skal jeg undgå at trække disse kabler sammen? Hvis ja, hvordan skal de så trækkes? PVIKJ for sig selv, og cat5 og radio/tv sammen, eller noget andet?

Og hvis man ikke må trække dem sammen, må de så krydse hinanden nogle steder?
Jeg skal til og trrække noget 3x1,5 PVIKJ kabel... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De må selvfølgelig gerne krydse hinanden. Men generelt skal de holdes adskilt og det er en afstand på omkring 15 eller 20 cm så vidt jeg husker men er ikke sikker i min sag.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Kablerne SKAL holdes adskilt. De skal være oplagt således at du kan komme til den faste installation UDEN at skulle foretage indgreb i andre installationer (og omvendt) - og ved indgreb har sikkerhedsstyrelsen præciseret at det at løfte et kabel er indgreb i installationen.

Så de må IKKE krydse hinanden...

Der er i lovgivningen ikke fastsat en afstand men blot angivet at skidtet skal adskilles; så du kan godt føre de to installationer i en kabelkanal der skal blot være skillespor eller du kan fremføre installationerne med så stor indbyrdes afstand at du kan komme til begge uden at foretage indgreb.
Tak for oplysningen den var ny den udlægning. Så nu er det bare blevet umuligt og være elektriker, godt jeg har trukket mig fra faget igen. Men det lyder nu meget rigtigt at sikkerhedsstyrelsen kan finde på at formulere en regel på den måde.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis