Installation af fjernvarme

Hej,

Jeg har lige købt et rækkehus på 110 kvm i 2 plan fra 1943.
Pt er der installeret olie, men tanken skal skiftes senest 1/9 så jeg har indhentet tilbud fra fjernvarme leverandøren.

Tilbudet kom i går, men jeg har ikke den store erfaring med de tekniske detaljer så jeg håber at nogen kan fortælle lidt omkring "kvaliteten" af tilbudet.

Tilbudet omfatter installation af et "Danfoss Comfort V (type VVX100-1).
Vi bor 2 - snart 3 i husstanden - er 100 liter tilstrækkeligt?
Er der i øvrigt nogen som har nogen erfaring eller holdning til produktet?
Der er tale om levering af indirekte fjernvarme hvis det har nogen betydning.

Samlet lyder tilbudet på 57.650 inkl. moms, heraf vedrøerer 12.500 grundafgift og stikledning.
Umiddelbart virker det en smule dyrt, da de ikke inkluderer fjernelse af oliefyr eller lignende. Er der nogen der har nogle erfaringer med dette?

Skal de eksisterende raditorer skiftes samtidig med overgangen til fjernvarme? Hvis ikke må jeg så selv gøre dette senere eller kræver det en VVS' er?

Mange tak for jeres svarwink
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afgifterne på 12500 kan du ikke gøre noget ved men hvad dækker resten af tilbuddet over er det inklusiv murer og malerarbejde eller er det ved siden af og skal der bankes gulv op også videre

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

hvis jeg skulle kobles på fjernvarmen ville jeg have en direkte tilslutning på radiatorsystemet og en veksler til varmt brugsvand. For at finde ud af om dit anlæg kan holde til det skal man bruge en times tid til at trykprøve ( man tager en trykspand eller anden pumpe og trykker dit anlæg op i bar til nok ca 10 bar og ser om det er tæt ) Derefter skal man vælge en vekslertype; jeg plejer at vælge redan ( se deres side : redan.dk ) men der er osse lidt spidsfindigheder omkring leveringstryk osv men det må den lokale vvs-mand have styr på ellers kan han ringe til fjernvarmeværket. Set herfra er der udgifter til vvs på ca 20000,- til 25000,- Jeg forstår ikke hvorfor der skal indirekte anlæg til; det er både dyrere i drift(varmetab) og det giver en begrænset mængde vand som man skal bruge penge på at holde opvarmet i døgndrift, i forhold til en veksler der opvarmer vandet ved gennemstrømning ?
hvorfor ikke købe et pillefyr det er billigere end fjernvarme

smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile
[Indlæg slettet]

smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile
[Indlæg slettet]

smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile
Citat fra bazze

.... Jeg forstår ikke hvorfor der skal indirekte anlæg til; det er både dyrere i drift(varmetab) og det giver en begrænset mængde vand som man skal bruge penge på at holde opvarmet i døgndrift, i forhold til en veksler der opvarmer vandet ved gennemstrømning ?


Det her er måske lidt off-topic, men det er ikke alle steder det er tilladt med gennemstrømsveklser til varmt brugsvand. Det er det f.eks. ikke i her i Brønshøj/Vestforbrændingen pga. den ringe virkningsgrad og det samme gælder direkte fjernevarme på radiatore. Jeg ved selvfølgligt ikke om det samme gør sig gældende hos trådstarter, men nok værd at undersøge inden man sætter for meget i gang. Når du har veksler på dine radiatore, har du også samtidigt retten til selv at fifle med den del af systemet. Om det så er en fordel eller ej skal jeg ikke kunne sige smile
Fiahgt:
Tilbuddet inkluderer ikke murer eller lignende. Installationen skal være i kælderen så der skal ikke bankes gulv op, men den skal føres ind igennem fundamentet så du har ret i at der skal bruges murer.

bazze:
Tilbuddet er fra fjernvarme leverandøren og ikke en lokal VVS' er. Kan det være en nødvendighed at det er indirekte?
Jeg tror lige at jeg tager en snak med fjernvarme forsyningen omkring hvorfor de har valgt indirekte!
Udspecificeret koster "Danfoss Comfort V (type VVX100-1) 43.000 inkl. moms, men det må også inkludere arbejdsløn da denne ikke fremgår andre steder på tilbudet.
Hvis det af en eller anden årsag er nød til at være indirekte må jeg så selv skifte radiatorerne? Radiatorerne er nogle ældre modeller med drejehåndtag.

Mange tak for rådene.

mrgonzo:
Pillefyr er ikke interessant - men tak for tanken.
Hejsa og tak for inputtene.

Har fået oplyst at det ikke er tilladt med direkte forsyning så den eneste mulighed er indirekte.

Tilbudet inkluderer ikke at få fjernet oliefyret og den gamle tank, og de vil have 6.500 kr. for at fjerne det.
Min tanke er nu at det må da kunne gøres billigere selv - er der nogen som ved hvordan man skaffer sig af med sådan noget uden de store omkostninger - man kan vel ikke bare aflevere det på genbrugspladsenwink eller hvordan?

Fandt selv svaret i en anden tråd biggrin- beklager ulejligheden!!
Hej Wisborg

Jeg har ladet mig fortælle at der er kommet skrotningspræmie på gamle oliefyr fra d. 1/6-08

Den er vel også god at få med.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også