Installation af fjernvarme

Hej,

Jeg har lige købt et rækkehus på 110 kvm i 2 plan fra 1943.
Pt er der installeret olie, men tanken skal skiftes senest 1/9 så jeg har indhentet tilbud fra fjernvarme leverandøren.

Tilbudet kom i går, men jeg har ikke den store erfaring med de tekniske detaljer så jeg håber at nogen kan fortælle lidt omkring "kvaliteten" af tilbudet.

Tilbudet omfatter installation af et "Danfoss Comfort V (type VVX100-1).
Vi bor 2 - snart 3 i husstanden - er 100 liter tilstrækkeligt?
Er der i øvrigt nogen som har nogen erfaring eller holdning til produktet?
Der er tale om levering af indirekte fjernvarme hvis det har nogen betydning.

Samlet lyder tilbudet på 57.650 inkl. moms, heraf vedrøerer 12.500 grundafgift og stikledning.
Umiddelbart virker det en smule dyrt, da de ikke inkluderer fjernelse af oliefyr eller lignende. Er der nogen der har nogle erfaringer med dette?

Skal de eksisterende raditorer skiftes samtidig med overgangen til fjernvarme? Hvis ikke må jeg så selv gøre dette senere eller kræver det en VVS' er?

Mange tak for jeres svarwink
Hej, Jeg har lige købt et rækkehus på 110 kvm i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skiftede for 4 år siden hele fjernvarmeinstallationen. Det kostede ialt 18.000 inkl. nedtagning af gammel installation (inkl. aspestholdig varmtvandsbeholder). Jeg kan anbefale også at få veksler på det varme vand. Så kan du bade i 4 timer i træk uden at mangle vand.
Jeg fik også koblet en ny shunt fra ny tilbygning til. Jeg bruger mindre totalt set end jeg gjorde med den gamle installation. Men da stod varmvandtbeholderen jo også og varmede op døgnet rundt.
Det var fjernvarmeværkets egen vvsentrpiceafdeling som jeg fik til at skifte. De leverede alle materialer.
Der er jo også den mulighed at du 'bare' udskifter olietanken.

Du skal jo også vide dit nuværende olieforbug, måske der fremgår at din salgsopstilling?.

Hvis du ikke bruger ret meget olie - vil din simple tilbage betalingstid jo være mange år. Så kan du jo ligeså godt vente til oliekedelen tærer op eller der sker noget andet.

Fx. jeg benyttede sidste år 990L olie + 2-3 M3 brænde (Du vil måske forbuge noget mere!?!). sidste år gav jeg mellem 7.30-8 kr literen-> lad os runde op og sige jeg har købt for 10.000kr varmeforbug. hvis jeg skal købe noget andet skal jeg jo sørge for det forbruger mindre. lad os sige at en fjernvarme vill koste mig 8000 kr årligt. men installationen koster 57.000kr. simpel tilbage betalingstid bliver derfor 57.000/(10.000-8.000) -> 28.5år førend at tingene balancerer igen. husk derpå at der IKKE er beregnet renter af pengene...

Så ja jeg ville kun udskifte olietanken og efterisolere dit hus så godt som du kan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra Bri_Jac

Der er jo også den mulighed at du 'bare' udskifter olietanken.


Enig og billigste løsning

det er lovligt og selv bortskaffe den hvis den renses forsvarligt og opskæres så opsyns personlaet på genbrugs pladsen kan se den er ren .

på genbrugspladsen får du et stk papir på du har afleveret en tank og den er ok rengjort .

dette papir skal kommunen have sammen med tank attesten så får du en ny bbr attest .

vi valgte en stål tank 6500 (vvs eksperten i hedensted) da den holder 40 år mod en i plast kun holder 20 år og mer prisen for stål er så lille ifh til at den holder længere.

vedr montage af tanken er det simpelt .ja kommunen spørger ikke om autorisation så den dag er du blot smede mester dette skrives på attesten kommunen skal have .


inden for 14 dage har du en nu bbr fra kommunen
Hvad så når man har en ståltank med glasfiber udenpå, den kan man jo ikke smide i jernskrot, hvad gør man så?

-
MVh
KT


>det er lovligt og selv bortskaffe den hvis den renses forsvarligt og opskæres >så opsyns personlaet på genbrugs pladsen kan se den er ren .
>
>vedr montage af tanken er det simpelt .ja kommunen spørger ikke om >autorisation så den dag er du blot smede mester dette skrives på attesten >kommunen skal have .
>
>for 14 dage har du en nu bbr fra kommunen
Citat fra ken_t

Hvad så når man har en ståltank med glasfiber udenpå, den kan man jo ikke smide i jernskrot, hvad gør man så?

-
jeg går ud fra det ikke er en jord tank? Hvis en jord tank er i køre arealer så skal den tømmes/renses og fyldes op med samd for at den ikke skal bryde sammen ,dette står i reglerne .

vedr glasfiberen ,er det ikke blot et skal der er om tanen ? ,så kan den vel skæres af med en vinkel sliber .

selve stål tanken der er det nok og skære halvdelen af langsiden af toppen af og så halvdelen af tanken i højden så man kan komme til og rense den op .

Det vi gjorde var først

1 tappe olien af
2 skære tank op
3 fjern slammet i bunden
4 spray siderne med motor rens ,så kan den fedte overflade tørres af stålet
5 rens stålet med en højtryk renser
6 tør alle flader og bund så den er ren og tør

med denne opskrift får du ikke problemer når tanken afleveret på genbrugs pladsen

derimod skrot handlere de vil se en rensnings attest fra en kloak renser ,pris ca 1800kr fik vi oplyst .

dette sparer du ved og gds.

husk sikre området hvor du arbejder med plast så olien ikke kommer på jorden .

slam og rense vand skal hældes på stål tønder og afleveres samme sted .Husk du afleverer som privat ellers koster det penge og komme af med miljø affaldet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Med hensyn til størrelsen på varmtvandsbeholderen. Vælg en større model. Vi fik opsat en 100ltr. beholder for 1,5 år siden og den er for lille så vi løber for hurtig tør for varmt vand (Vi er 2 personer)

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

Skrevet af Bri_Jac på 12 jun 2008 17:55
Der er jo også den mulighed at du 'bare' udskifter olietanken.

...

Fx. jeg benyttede sidste år 990L olie + 2-3 M3 brænde (Du vil måske forbuge noget mere!?!). sidste år gav jeg mellem 7.30-8 kr literen-> lad os runde op og sige jeg har købt for 10.000kr varmeforbug. hvis jeg skal købe noget andet skal jeg jo sørge for det forbruger mindre. lad os sige at en fjernvarme vill koste mig 8000 kr årligt. men installationen koster 57.000kr. simpel tilbage betalingstid bliver derfor 57.000/(10.000-8.000) -> 28.5år førend at tingene balancerer igen. husk derpå at der IKKE er beregnet renter af pengene...

Så ja jeg ville kun udskifte olietanken og efterisolere dit hus så godt som du kan
...
Nu spørger jeg måske dumt, men udskifte med hvad?
Kan man bare uskifte sit oliefyr og bruge pillefyr i stedet ? (har hørt det er meget billigere)

Jeg er bare igang med at kigge på huse, min kæreste og jeg vil gerne snart flytte, men langt de fleste af de huse som vi forelsker os i, er med oliefyr.. Og det har jeg bare hørt er rigtig dyrt..??


- Natasja & Mike (:

Tråden startede med at ville udskifte oleifyret, men alt afhængigt af dit olieforbrug, kan du jo nøjes med at udskifte din olietank, til en godkendt, da alle de gamle skal udskiftes pga en lov.

Du kan jo også anskaffe dig en træpillebrænder - der er mange muligheder...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også