Installering af køl.

Hej

Jeg går med en ide om at bygge min kølebox/opbevaringsbox i min
båd om til et "rigtigt" køleskab.

Altså isolere selve boxen med PU-skum (??) udvendigt.

Rippe et mindre nyt køleskab for termostat, plade og kompressor, og
så indbygge disse i forbindelse med boxen.

Jeg er opmærksom på at et sådan køleskab kører på 220V, men det er fint nok at det kun køler når vi er tilkoblet landstrøm.

Men er ideen helt hen i vejret? Er der forhold jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak for hjælpen.

mvh

Jan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eller koble en inverter til. MMC har iøvrigt isoleringsplader til det samme (altså indvendig i en boks) - men fortæl - fortæl hvad du når frem til. Hvad iøvrigrt med kølemiddel - er det noget man "bare" fylder på?

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Er det fordi du ikke har plads til et normalt køleskab. Eller har du dårlige erfaringer med de små køle-banditter man kan sætte i en campingvogn?
Jeg mener, med det arbejde der skal lægges i det, kan det så rende rundt økonomisk?
(Uden at vide hvad budgettet er, kan jeg anbefale dig at henvende dig til et Aut. kølefirma. De har både 12 og 24 volts kompressorer og fordampere i alle størrelser!! Det koster jo ikke noget at spørge;-))

Men lad os endelig høre hvad du finder ud af.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Synes du skal prøve at kigge på dette link til opbygning af et køleskab i en båd. Tror du kan få mange gode tips!
Shttp://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Vvs%20installationer/Koeleskab.aspx
Eller find den selv på www.danskebaadejere.dk -> Tips og Råd -> VVS installationer -> Køleskab.
Mvh. Akaup.
Ok - med den vejledning, og hvis du så kan kanibalisere et nyt/gammelt køleskab - få delt fordamper og kompressordelen - at rørene er lange nok til at du kan få kompressor udvendig, og fordamperen indvendig - ja så burde det virke. Problemerne som jeg ser det: Når du skiller det ad vil rørene være for korte, og bukket forkert så risikoen kan være, at du mister kølemidlet. Men omvendt sparer du vel ca. 3K til kompressor. Jeg spurgte mht. kølemiddel fordi der jo er brugte kompressorer på markedet (DBA) - men der vil midlet jo mangle, og hvis det så koster en bondegård ville det jo bedre kunne betale sig med en af de nye (som jo kommer på tilbud af og til)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det er noget i den stil jeg vil forsøge.

Den box der sidder i båden i dag er topbetjent, og sidder i hjørnet.
Der er derfor ingen mulighed for at montere frontbetjent, men fra kistebænken
er der fin adgang (og plads) til boxen "udvendig", så i forhold til kr. og pladsudnyttelse, mener jeg det er måden at gåre det på.

Men længden af kobberrørerne kan blive et problem....

mvh

Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis