hurtigt spg om spotlys

skal have sat spots op i min entre/gang. gangen er ca 1½ meter bred og 8 meter lang... hvor mange halogen spots skal der til for at kunne belyse gangen? og har også en stue på 3½ x 8 meter... samme spg til det.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo an på hvor lyst du vil have det, og om hvilken størrelse spots du bruger. Vil du eks. gerne have ca. 8-10w belysning pr kvm, så skal du op og have 4-5x20 w til gangen, kan du nøjes med det halve, kan du enten vælge færre spots, eller lavere effekt.
Generelt bør du dog vælge enten møbelspots der kan monteres uden brug af safebox, hvorfor du er lidt begrænset i effekt.
i gangen vil jeg mene 3 er rigeligt, i stuen ville jeg ikke sætte spot op hvis det var mig. Kender mange tilfælde hvor folk har gjort det og har fortrudt det mange gange siden. Tænk dig om spot giver et meget dårligt lys frem for glødepære.


TIL ORIENTERING:

Reglerne vedrørende spot er i dag rimeligt strixe og det medfører en noget dyere installation. Dette skyldes den høje varmeudvikling og den store strøm der trækkes i 12V kredse

Husk inden du handler, at indbygningsspot i bygningsdele skal være F-mærket og forsynet med godkendt safebox, ved 12V installation skal der ligeledes forefindes en tegning over installationen ved husets eltavle, der angiver placeringen af transformer m.m. Ledningen fra trafo til spot skal være af godkendt type og dimension og der må max være 4% spændingsfald.(færdige sæt må IKKE ændres) alle samlinger skal være tilgængelige og samledåser ved lamper skal følge med ned når spotten afmonteres. Der skal placeres en sikring umiddelbart foran spottene der sikrer at kortslutningsstrømmen i kredsen er tilstrækkelig stor til at udkoble før en evt opvarmning. disse skal være let tilgængelig og også vist på tegningen der skal forefindes over installationen.

Så nej det er ikke gør det selv arbejde men arbejde for elektrikkeren
Nej det er ikke så avanceret, du skal bare bruge godkendte materialer, f.eks produkterne fra Daxtor www.daxtor.dk, her for du en bagdåse, med terminaler til videre sløjfning, den slutter tæt ved en evt. dampspære, den er F-HAT godkendt til montering direkte i isolering. Husk at du max må bruge 25 watts pærer med alureflektor (ved montering direkte i isolering) hvis du kan holde 5 cm luft omkring bagdåsen kan du montere 35 watt halogenpære med alureflektor.

Det absolut nemmeste er at lave en 230 volts (GU10) installation, her sløjfer du bare fra spot til spot

Alterntivt er 12 volts (MR16) her skal du have nogle transformere, der findes f.eks en lille fiks en på 70 eller 105 watt, med 4 terminaler (til tilslutning af max 4 spots) den er så lille at den kan komme op igennem hullet til bagdåsen

med denne løsning (230 eller 12 volt) er alle samlinger , transformatorer osv. tilgængelige og lige efter bogen smile, dampspærren er intakt (brug evt. pakningsring) samt den er godkendt for brand osv.

Meen det er ifølge lovgivningen IKKE lav det selv arbejde sad, husk at der skal ved daxtors løsning bruges varmebestandigt downlight kabel, og i min 1.5 kv.

Det med sikringerne har jeg aldrig hørt om, det er muligt at det er rigtigt, men jeg har aldrig set det anvendt i praxis (heller ikke når det er monteret af en elektrikker sad

Mht. dit spørgsmål, så vil jeg mene at det er bedre at sætte flere spots op og gå lidt ned i watt, eller bruge en lysdæmper

F.eks til din gang villje jeg nok sætte 6-8 spots op, og det samme i stuen

Venlig hilsen

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis