er væggen bærende ?

Hejsa er ved at fjerne skunk, skråvægge og loft på mit hus fra 1946 (1.sal), og er kommet til den første murstensmur ... Den er i den ene ende af et værrelse og ligger under et hanebånd.

Jeg vil egentligt gerne ha en væg der, men problemet ligger i at de tynde brædder som skråvæg og loft er lavet af også ligger hen over muren og de skal væk. der er iøvrigt en dør i muren som også flyttes.

Muren er ikke muret helt ud til ydermuren men slutter ved skunken og som sagt er der en dør i, hanebåndet er ca 150 cm hvor der så er mur under halvdelen og dør under den ande halvdel.

Hvad siger i kan sådan en mur være bærende ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som tommelfingerregel er mure der går på langs af huset bærende og mure der går på tværs er ikke-bærende.

Men hvis du skal have en mur eller væg op under alle omstændigheder (og du er i tvivl) så understøt den, når du piller den ned og lav en ny, der kan bære det samme (eller lidt mere).

Du kan også få en byggeingeniør ud og kigge - så er du på den absolut sikre side.

/lassemor

......Giraffer er smukke.......
Hej Ziwe

Som du foreklare det, lyder væggen ikke til at være bærende. Et traditionelt længehus med hanebåndsspær har ikke nogen bærende vægge på 1. sal ud over gavlene.
Hvis hanebåndet væggen står under ser ud som de øvrige spær, og det hele ikke er kopliceret af kviste, skorstensudvekslinger, vinkler eller lignende, ville jeg ikke tøve med at vælte væggen...

/Simonsk
Tak for svarene.

Simonsk det er desværre lidt mere kompliceret da huset er T formet, jeg har forsøgt at lave en tegning af hvordan muren er det er den røde linie i den vedhæftede fil.

Men igen så ligner hanebåndene og spærrene alle de andre i den længe. og kan ikke forstå hvorfor der skulle være en ekstra belastning på netop det sted ?
Er rimelige sikker på at den væg der bærer udvekslingen fra den kvist der er bygget ud på huset. Der skal nemlig meget til for at bære den slags konstruktioner

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvorfor mener du at der er specielt belastning i dette område hvor udbygningen starter i stueplan?

Der står en væg længere inde i huset (der hvor "kvistens" rygning møder taget på hovedbygningen, denne vil jeg tro kan være bærende, da det er der der normalt ville være en ydervæg hvis det nu ikke var en tilbygning.

Noget andet er den rækkefælge det hele er bygget i. Hvis muren er bærende er den vel blevet muret samtidigt med ydermure osv, og ihvertfald før man lagde spærrene og tagkonstruktionen. Dette er ikke tilfældet med denne mur da Skråvægge og loft er ført over muren, dvs bræder og halm. Disse brædder er nok ca 3 meter lange og man kan jo ikke rigtigt ligge dem op før minimum spær og hanebånd er sat op ... Min logik siger mig at man vil ha lavet muren så hanebåndet lå dirkete oven på muren, og brugt et hanebånd der var af en solid kvalitet og ikke blot sømmet i spærrene med 7 tommer søm, men det er jo altid farligt at bruge sin logiske sans wink.
Annonce
Ok jeg er med du mener udvekslingen på spærrene i hovedbygningen, men denne udveksling foregår ikke her men længere inde i hovedbygningen.

Snakkede med naboen igår han fortalte at huset var bygget at en mand de kaldte for Muren. så det er nok derfor at alle skillevægge er af mursten og etageadskildelserne er af beton (har jeg aligevel aldrigt set på et hus fra 40erne).
Okay troede altså også at væggen stod på overetagen. Men kan ikke umiddelbart sige om den er bærende. Bare til din information så er det dine indervægge der bærer vægten af din tagkonstruktion og ikke ydervæggene

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Citat fra Fiahgt

Okay troede altså også at væggen stod på overetagen. Men kan ikke umiddelbart sige om den er bærende. Bare til din information så er det dine indervægge der bærer vægten af din tagkonstruktion og ikke ydervæggene


Ja det var en fortalelse fra min side, man bliver lidt forviret af alle de forskellige væge smile, det er selvf indervægen der er bærende, også der spærrene støtter på smile.

Vægen står på overetagen, men jeg kan blot se at udvekslingen ikke sker på dette punkt. den sker ca 150 cm længere ind mod rygning i hovedbygningen. Har snakket med indtil flere der mener at sådan en tagkonstruktion er selvbærende.
Det burde den også være men man har jo den ene side af spærret til at stå på en rem inde i kvisten. Og hvis den pind de havde dengang ikke kunne bære trykket så var det jo nærliggende lige at lave en væg under til at bære det på og så spare lidt der. Det var jo sådan man gjorde i de gamle dage´det er ihvertfald min oplevelse af hvordan det foregik dengang.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis