Sætte kartofler

Hey.

Ja jeg ved ikke lige om det er det rette sted at spørge..men nu prøver jeg,

Jeg har lidt fortrudt at jeg ikke har fået sat kartofler i haven i år og overvejer at prøve..men men..er det for sent???

Jeg tænker kan jeg nå at høste dem og sådan inden det bliver efterår?

Og er der nogen specilt type jeg skal gå efter?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gå du bare i gang. Tidlige kartofler skal almindeligvis have ca. 8 uger at vokse i, sene sorter mere. Men hvis du tænker på kartofler, der først skal høstes til efteråret kan du sagten nå det. Udbyttet og størrelsen bliver måske knap så stor, som hvis du var kommet igang for en måned siden. På den anden side, hvis nattefrosten kommer sent kan de sagten nå at udvikle sig fuldt ud.

Når du går efter en høst i efteråret ville jeg ikke vælge en af de tidlige sorter, da deres holdbarhed er mere begrænset end de sene. Hvilken sort der er bedst er umuligt at sige noget om. Det afhænger af din jord, din egen smag og hvad og hvordan de skal bruges (skræl, pille, mos, bage, fritter, lang/kort opbevaring osv.). Læs på posen eller google kartoffelsorter.
Nu vækker jeg lige denne gamle tråd igen
I forbindelse med jeg har købt et havehus, skal jeg igang med at prøve kræfter med grøntsager
Kartofler er det der står først for. Jeg regner med at kunne lægge de første slut marts/start april.
Men hvilke sort er egnet til det? Udover det, havde jeg regnet med at give jorden noget kalk, da der tidligere
har været græsplæne... Men spørgsmålet er om det er nødvendigt?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
hvad har du af jordtype
i din køkkenhave
sort prøv at læse ovenstående Lars har skrevet

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hvis du vil lægge kartofler i marts i år, skal du nok i morgen lige fise ned i tømmerhandelen og købe nogle vintermåtter og lægge ud over det jordstykke du vil beplante. Disse vintermåtter gemmer du til næste vinter og lægger dem ud allerede før vinteren rigtig begynder. Så kvæler du ukrudt m.m.
Samtidig køb noget klart plastic til at lægge over kartoflerne, når de er lagt, ellers får du ikke meget ud af det.
Planteskolen ved, hvilke sorter, der egner sig til tidlig lægning. Der kommer hele tiden nye sorter.
Jeg har høstet nye kartofter omkring 1. juni og endda lidt tidligere, men det kommer ikke af sig selv.
Det er nok der, at man økonomisk får mest ud af sine anstrengelser, idet nye kartofler på den tid koster 25-30 kr. pr. kg.
Husk, at du må ikke dyrke kartofler i det samme stykke jord gang på gang, kun hver 3. år.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nå, det bliver alligevel nok først i april de der kartofler bliver lagt Sker jo ikke noget ved at vente
Har haft kartofler liggende til forspiring de sidste 3 ugers tid. Sava, og en anden jeg ikke lige kan huske hvad hedder frei-et-eller-andet... De er spiret fint alle sammen,- men nogle af dem er begyndt at små rådne... Betyder det noget, når de er spiret om de er halvrådne når de bliver lagt?


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis