gamle brune stikkontakter og afbrydere

når man nu står med der her gamle og grimme brune afbrydere og stikkontakter hvordan skifter man så dem ud med noget der er lidt pænere ,de er jo en del bredere end de fuga vi normalt kender .

der er også nogle gamle brune dreje afbrydere som er monteret med 4 skruer i hver side hvad kan disse skiftes ud med ,disse er i kælderen .

links til delene der skal bruges vil være fint
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa har samme "problem" i mit nye hus. tror nok man kan få sådan en dækplade til fugakontakerne så de passer i de gamle størrelser.

Er lidt mere nervøs for ledningerne inde bag ved, det er garanteret gamle møre stofledninger.....
Du ringer til din lokale installatør og tager ham med i dialog om det da der er lidt mere en bare lige arbejde for en gør det selver i det der problem. Det er ment som en hjælp til jer da i ellers nemt kan dumme jer meget kraftigt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

må tilslutte mig forige svar. Det er en opgave for en installatør og IKKE gør det selv arbejde.
-Når du siger brune kontakter er det et vidt begreb, der er faktisk lavet en hel del i den farve i tidens løb. Hvor gammel er huset?
En elektriker er aldrig dårlig til den slags, men koster mange penge.

Det er, ifølge nyeste lovgivning, tilladt at skifte stikkontakter og afbrydere i egen installation ud.

Den måde hvorpå du kan "dække" eksisterende kontakter er ved at bruge enten ramme 63 eller 68, Disse rammer passer altså til nye kontakter men er bredere end alm 50 mm ramme (den andre er henholdsvis 63 og 68 mm. bredde). Disse kan købes i alle større byggemarkeder eller på nettet. Tag evt. 1 stk. med i Bauhaus, og de kan helt sikkert hjælpe dig!

MVH

Lasse
Hvis du med "de gamle brune", mener dem af træ, så er de ikke HELT samme størrelse som en ny kontakt/afbryder, og du skal/bør derfor have hele dåsen ud og en ny indmuringsdåse monteret. Jeg har normalt ikke det store problem med selv at montere disse, men hvorvidt det så også er lovligt er så et andet sprøgsmål. Det er dog ikk enoet jeg vil anbefale en nystartet GDS'er at lave.
eks: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3122&Grp=&n=10
Selvom hvis du får fat i en prof elektrikker, så vil han nok ikke vælge dåsen fra HN, da den ikke er justerbar, og man skal derfor lægger den 100% i vater ved indmuringen.

Er der tale om en ledning der IKKE er skjult, og du "bare" skal have en udvendig dåse, så er det naturligvis ikke så svært at lave selv. Igen, hvorvidt det er lovligt/anbefalelsesværdigt vil jeg ikke uddybe da diskutionen ikke skal afspores af dette meget debaterede emne. Det er dog ret nemt at skifte til de nyere modeller:
eks: http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=2&n2=1&n3=3&n4=16&n5=16&LKnummer=104D0361

Du skal dog huske nye afbrydere, evt. tangenter og stikkontakter også (indmaden til dåsen)
Annonce
Citat fra Twist

[URL="http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3122&Grp=&n=10"][/URL]... Selvom hvis du får fat i en prof elektrikker, så vil han nok ikke vælge dåsen fra HN, da den ikke er justerbar, og man skal derfor lægger den 100% i vater ved indmuringen....


Hvilken dåse anvender elektrikeren da?
Jeg er ikke bekendt med EL nummeret hvis det er en LK. Men de findes altså med lidt "aflange" skruehuller så man kan dreje dåsen et par milimeter efter man har sat den fast. Det er så også den eneste forskel jeg kan se på de to dåser (elektrikerens egen og den fra HN), så da jeg ikke har noget problem med at lægge dåsen i vater, og min elektrikker er ligeglad med hvilket mærke dåse jeg bruger, da han alligevel ikke tager avance på det materiael han bruger (kun timeløn) så arbejder han lystigt vidre og jeg køber dåserne næsten gratis i HN (det har jeg så observeret at en del elektrikkere også gør) og sparer en mindre formue.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis