valg af (fiber)gips til 1.salen

Hejsa,

Jeg skal sætte gips op på skråvæggene på 1.salen.
Hvad skal jeg vælge ? jeg er blevet anbefalet 900mm plader og så ellers to lag. men har også hørt at gips er noget bøvl at arbejde med, at det nemt knækker er porrøst osv. Hvad med fibergips ? det er vel nemmere at arbejde med ikke ? og man kan nøjes med et lag (uden det kaldes fusk) så vidt jeg kan forstå. og der er noget med at man skal lime pladerne sammen istedet for at spartle ud 1mio gange, men vil man få samme flotte finish som ved en spartling ?
en del af skråvæggene er i et vådrum, og her skulle det også være lovlig med blot et lag fibergips hvilket jo også lydder noget nemmere end 2 lag vådrumsgips.

Nogen der kan dele ud af erfaringer?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Konkret til dine spørgsmål om fibergips, så er jeg selv igang med at sætte det op i hele huset.

Det er langt mere stabilt end gips, og ja man kan nøjes med 1 lag - til vådrum skal det være 15 mm og ikke standarden som er 12,5. Pladerne limes sammen, men de skal stadig spartles. Der skal dog ikke bruges armeringsvæv eller lignende. Afhængig af hvor god du er til at sætte væggene op kan du nøjes med 1-2 lag spartling istedet for 3 som anbefalet ved almindelig gipsvægge med fuger. Det største men er at de er s....tunge at skulle slæbe på 1. salen. Jeg sætter dem op med klammepistol på træskelet - det er enormt hurtigt bare at køre klammepistolen ned over pladen og trykke på aftrækkeren engang i mellem, men man kan selvfølgelig også sætte dem op med skruer på traditionel vis.
Der er forskel på gips. De billige gipsplader hos silvan etc (40-45 kr pladen) skal du holde dig fra. Køb dem hos Stark eller XL-byg og i 90 cm i bredden. De koster ca 90,- pladen - er dog ikke helt sikker. De går ikke let i stykker, kun hvis man ikke behandler dem ordentligt og tror de er lige så hårdføre som en spånplade.
Der er for og imod med 2 lag. 2 lag gør det først og fremmest stærkere, men det er dyrere og tager længere tid. Jeg har kun brugt et lag og det er blevet rigtig godt. Der hvor folk som regel springer over er med skruerne. Der er mange meninger om det men jeg er varm fortaler for at man ikke er fedtet med dem - det gør konstruktionen meget mere stærk. Gør dig selv den tjeneste at købe en skrueautomat når du sætter dem op - det er en fantastisk opfindelse. Købte selv en Makita da jeg lavede 1 sal og den spyttede ca 8-10000 skruer i uden problemer. Mener du kan få dem i øjeblikket for lige under 2000 kr hos f.eks. Stark - det sparer dig for en masse tid.
Spartelarbejdet er selvfølgelig en killer, men resultatet hvis du er omhyggelig, er fantastisk med fx en 1 sal med loft til kip. Lad være med at rushe på, fordi så bliver det et rigtig GDS projekt, hvor man bare skulle have ladet være.
Ved alle samlinger på min 1 sal har jeg efter spartlingen rundt i hjørner og kanter brugt en højelastisk fugemasse (SIKA 15 LM) som er overmalbar. Det har resulteret i nu 1 år efter færdiggørelsen, at der ikke er opstået en eneste revne og det hele ser stadig super godt ud. Vær beredt på at det tager lang tid, men hvis du tror du skal gøre det på 1 mdr (afhængig af omfanget) så tro om igen. Det er ærgeligt at gå og glo på noget makværk man selv har lavet - det er ikke det, man stolt viser frem til vennernesmile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for de gode svar, men dvs at hvis jeg aligevel skal købe gips til 90 kr pladen, så bliver prisen pr kvm jo sådan set det samme ved de type gips, og fibergips er så væsentligt hurtigere at arbejde med kan jeg forstå.
....... og der er også forskel på fibergips ........ ikke i opsætningen men i spartlingen ....... Rigidur fibergips har den glatteste overflade og er nemmest at få pæn ..... modsat Fermacell som er vanskelig at spartle på ...... og , hvis du vælger at skrue pladerne på , skal slibes før spartling, da skruerne danne små forhøjninger i pladen , et problem som er ukendt med Rigidur pladen .......

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
hmmm det er nu alligevel første gang jeg har hørt at gips er svært at arbejde med.....

Det er da verdens mest taknemmelige materiale! Let at skære, raspe og save i. Ville aldrig vælge fibergips - alene pga. vægten. Så lad os nu antage du skal skære ud til hanebånd eller andre sjove og sikkert piv - skæve ting, skal du da helt sikkert vælge gips.

Hvis der er tale om skråvægge ville jeg - som udgangspunkt - kun beklæde med et lag. Der er heller ikke krav om mere.

Ligeledes til skrueningen af gipsplader - når vi sætter gips op på arbejder skruer vi sidste lag på følgende vis: 15 cm afstand i kanterne og hver anden blå prik på midten. Meget let og lige til - og jo, en skruemaskine gør det meget hurtigere
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skal nemligt skære ud til hanebånd osv osv, så er der altså glimrende med bare 1. lag ? hva så hvis man skal ha nogle forsatsdåser til at sidde i noget af det, vil det stadigt holde med 1.lag eller vil det falde ud efter noget tid ?
tjaaa det skulle nu nok kunne holde - ellers får vi da nogle særdeles utilfredse kunder om et stykke tid wink

har ikke oplevet at det ikke kunne holde - sådan burde jeg nok formulere mig istedet - men du kan med garanti altid finde en elektriker eller lign. der vil postulere noget helt andet. Men sådan er der jo så meget

hvis det var mit eget hus ville der komme et lag op - og det ville være gips i 90 cm plader

god arbejdslyst
boso du har fået mig overbevist wink
Vil lige tilføje at jeg også har kun har 1 lag gips på mine skråvægge. Og 90cm plader er altså noget lettere at håndtere, specielt når de skal op på førstesalen.

Lars
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også