Hvilke vægge har jeg?

Hej,

jeg bor i en lejlighed i Århus midtby og jeg har store problemer med at bore i væggene. Jeg syntes, de er meget forskellige og lige trælse.

Der er et rimeligt tykt lag puds på dem alle, og den mur jeg lige har boret i var urolig hård. Der skete ingenting, boret jeg brugte var til sten, og jeg brugte en slagboremaskine (jeg er dog i tvivl om kvaliteten, jeg har arvet den af min far)

Huset jeg bor i er bygget i 1890'erne eller 1900'erne. Er det nogen der ved hvad man byggede med dengang? Udenpå er huset mursten. Er mure der er ud til gaden/gården og mure der adskiller rum ens? Jeg har en plantegning af huset fra Bygningsinspektoratet og der ser det ud til at det er forskellig tykkelse. Er der nogen måde hvorpå jeg kan teste hvilke mure det er?

Håber der er nogen der har noget erfaring/gode råd, for jeg er ved at være træt at ting der hænger dårligt eller falder ned :-(

/Interflora
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et hus i den alder er typisk et murstens hus. Overfladen kan så være pudset, som på dit med et tykt lag puds. ofte omkring en centimeter tykt.

Skillevæge kan være lavet i en dobbelt bræddekonstruktion med stråmåtter på begge sider og efterfølgende pudset.

Om der kan være anvendt cement sten til noget af indermuren ved jeg ikke, men det kan måske være tilfældet. Oftest er de ret porrøse, men kan da også være støbt med et højt cement indhold og dermed temmelig stærke. cementsten kender jeg dog mest fra mindre huse og gerne i billigt byggeri.

Det smuds der kommer fra boret er det kun pudsen, eller kommer du dybere?

Så vil du jo kunne se det på farve og konsistens på skidtet.

Du skulle vel ikke ved en fejl køre baglæns med boret? Så kan det jo ikke komme til at arbejde ordentligt....

MVH Njord
De vægge som Njord beskriver er helt rigtige for huse fra den tid. Og når det kommer til ophængning af ting er det, det bedste der findes. Folk tror de skal bruge plugs, hver gang de skal hænge ting op og så går det galt med sådanne vægge. En skrue ind i væggen og så kan du hænge alt op. Skruen går nemlig ind og fanger de to lag forskallingsbrædder og så er der ingen problemer med at hænge noget op.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis