Vandrør banker

Mine vandrør banker når jeg lukker for vandhanerne
Hvad er der galt ?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har det samme problem, men jeg aner ikke hvad det er..

Umiddelbart lyder det som om rørene er ikke er sat ordentligt fast, og derfor giver sig når der bliver lukket for vandet.

Hvis der er nogen der har en god løsning, så hører jeg det gerne.

Mvh
ThomasB
Når der er åbnet for en vandhane har vandet i rørene en forholdsvis høj hastighed, når du lukker af for vandet bremses denne vandstrøm momentant, dette giver et højt vandtryk (kan blive flere gange større end det normale drifttryk) ved vandhanen, dette tryk forplanter sig hurtigt tilbage igen til hvor vandet kom fra (vandstikket), men inden det når så langt rammer det en kontraventil som så lukker af for denne modsatte vandstrøm.
Det er de høje vandtryk og kontraventilens lukning som giver bankelyden, det kan i nogle tilfælde ske det at man hører flere bankelyde, som bliver svagere og svagere, dette skyldes at det høje vandtryk forplanter sig frem og tilbage imellem vandhane og kontraventil.
Bankefænomenet opstår oftest ved etgrebshaner da disse hurtigt kan aflukke for vandet.

mvh
JKK

------------------

Rasmus Søndergaard
Hej JKK
Vi har også et problem med bankelyde i
rørerne, som jeg læser dit svar på problemet
forekommer det kun, når man lige har lukket
for vandet???
Hos kommer bankelydene - som bliver svagere
og svagere - ofte uden at vi har haft åbnet
for vandet, skyldes det også det med kontra-
ventilen eller hva`?
Hvordan løser man problemet???
Bankelyde, der kommer når man lukker for brugsvandet ved jeg desværre ikke hvad man kan gøre ved.

Bankelyde fra radiatorer eller rør, der kommer (tilsyneladende) uden anledning skyldes sikkert at rørene udvider sig når termostaten får fyret til at tænde eller, hvis det er brugsvandet, når rørene udvider sig hhv. trækker sig sammen p.g.a. opvarmning eller afkøling.

Prøv at finde ud af hvor bankelyden kommer, det er sikkert ved én bestemt radiator. her kan det skyldes ophænget af radiatoren, der banker når radiatoren skal "flytte sig" p.g.a. de udvidede rør, eller lyden kan komme fra gennemføringen af rør gennem gulv, væg, etageadskillelse etc. Løsningen er at løsne ophænget en anelse eller sørge for at røret ikke støder imod gulv, væg o.s.v.

Hvis bankelyden kommer fra rørene til det varme brugsvand, noget tid efter der er lukket for hanen, skyldes det at rørene trækker sig sammen når vandet køles af - løsningen er den samme: Lokaliser stedet og sørg for at røret kan bevæge sig frit.

TS

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Sørensen (den 31-08-2001).]
Jeg har også en irriterende banken i mine brugsvandrør. Det er helt tydeligt, at de kommer hver gang der bliver lukket for en vandhane. Andre vandbrugere forårsager det samme, det være sig vaskemaskine, opvaskemaskine, toiletter mv. Men det virker også som om ydre faktorer kan forårsage det, såsom hvis naboen bruger vand.

Jeg er meget interesseret i en mulig løsning på problemet, da det ud over at være irriterende, også må formodes at have en skadelig virkning på installationen.

Jeg har i kølesystemer til skibsmotorer set at der installeres shockdæmpere, der skal udligne pludselige stød i kølevandssystemet. De ligner, og er på størrelse med, almindelige oliefiltre. Findes der måske noget tilsvarende til brugsvandssystemer?
Annonce
Jeg så engang sådan en dæmper du omtaler, i én eller anden net vvs butik; jeg undrede mig dengang over hvad det mon var, men nu kan jeg se meningen med den.

Men den fås altså tilsyneladende i alm. handel, det må dog være en aut. sag at montere den, så prøv at spørge hos en installatør

MVH Jacob
banke lyde i brugsvand kan skyldes en aftaphane der klapre. løsing: (skal skiftes) står som regl og banker mange gange. Hvis du bor i fler famile hus kan det også komme fra en ande lejlighed kan ikke altid høres.

banke lyde som kun giver et bang når der lukkes for en taphane skyles en løs installation, som regl synlige rør næsten altid kobber rør.løsningsadny bæringer hvor røret ligger fast)

nogle mener at man kan sætte en kontra ventil ind før taphanenmen det virker ikke så lad være og spar de penge.

banke lyde i vameanlæget kan skyldes en defekt ventiler løsing (skal skiftes)
kan også skyles metal udvidlers på rør og radiator. rør kan side for fast eller for løse. løsing : (skal gemmen gåes) radiator skal være isolert, plastik dutter på bæringer så det ikke er metal mod metal.


håber det kunne hjælpe lidt, spørg bare !biggrin
Det er dejligt at se alle de svar der kommer til dette emne.

en ting der ikke er nævnt er hvis lyden kommer fra en radiator og den stopper hvis man drejer lidt på ventilen så er der vent om på frem og retur.

Lyden kan også komme fra feks. en slidt ventil i et toilet

man skal undersøge hvor lyden kommer fra hvordan den opstår og om man kan få den til at forsvinde ved at dreje på en radiatorventil, lukke varmt vand osv.
.. bankelyde i en radiator kan også skyldes at vandet cikulerer den gale vej gemmen systemet..

mvh

<p>Peter Madsen</p>
Hvis Brugsvandsrørne banker når du lukker for vandet, er det fordi at de er dimensioneret for små til det givne tapsted.
Mindre dimension=højre fart på vandet ved brug, og derfor også højre opbremsning når du lukker for det igen. dette fenomen er specielt et problem ved brug af Pexrør der udover fejl dimensioneringen, heller ikke er fastgjort. Det skal lige siges at det heller ikke er løsningen så bare at bruge en enorm dim! .. Det skal gøres korrekt!

Ved gennerel banken eller knirken fra varme anlæget, kan det som nævnt være ventiler der er vendt forkert, eller problemer med at rørne gnider mod bygningsdele ved udvidelse af metallet, når temperaturen skifter i rørne.

Sidst men ikke mindst kan RAVK ventillen ved varmtvandsbeholderen, også gå hen og begynde at larme. Til det er der kun udskiftning som løsning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis