Gammel wegner stol skal sættes i stand

Har lige købt en gammel Wegner-stol i egetræ med uldhynder. Nu skal jeg forsøge at sætte den i stand.
Dvs:
[LIST]
[*]der skal sættes nye gjorde i - kan man mon selv det, eller skal der fagfolk til det?
[*]Uldhynderne er beskidte - er der mon et godt vasketrick til disse?
[*]Selve egetræet er beskidt - hvad gør jeg ved det? Brun sæbe, hård børste og knofedt?[/LIST]Jeg frygter at der ligger meget arbejde foruderolleyes og håber der er nogen der kan give mig et par gode råd med på vejen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Nu har Hans Wegner jo tegner de mest umanerligt store antal stole.. så lidt mer eom hvilken, eller bedre et par billeder....

Gjordene kan være af meget forskellige typer. Lige fra en gummigjorde der sidder fast i spor til lærredsgjorde der er hæftet fast. Så gerne lige et par billeder af dette.

Hynderne kan jeg ikke helt sige så meget om. Men kan betrækket tages af kan de vaskes i maskine ved et uld program. Tørres inden de sættes tilbage på hynderne.

Egetræet kan med fordel vaskes af i en rimelig skrap oplæsning af sæbevand og vaskes ren med rent lunkent vand. Er træet lakeret, olieret eller sæbe bahandlet eller evt ubehandlet? er det malet eller måske bejset?

Held med renoveringen.

MVH Njord
Jeg ville få en professionel til at skifte gjorderne så du er sikker på at de holder.

Hynderne ville jeg ombetrække med nyt slidstærkt uld betræk - kan være ret bekosteligt.

Selve stolen ville jeg vaske af i en sæbespåne opløsning, så får du med garanti en rigtig flot stol ud af det.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


jeg er selv igang med to wegner stole.

Jeg sliber træet med korn 100 sandpapir så det bliver helt lyst, og så får det ellers ikke noget behandling bagefter.

Og til hynnerne syer min kæreste nye læder betræk til.

fik dem gratis biggrin så håber de bliver pæne. Man sidder hvert fald godt i dem!
Dejligt med jeres ideer. Er i mellemtiden selv startet med sandpapir. Mon ikke det ville være en god ide at oliere træet, jeg tror det bliver meget sart. Jeg vil prøve at finde en møbelpolstrer der kan hjælpe mig med gjordene. Jeg tror ikke at jeg tør tage betrækket af og maskinevaske dem. Der skal ikke meget krympning til, før det går galt. Så må vi jo se om jeg ender med nyt betræk i sidste ende..... - Det kunne være dreamer81 at din kæreste bliver så rutineret at hun vil ombetrække lidt mere.... smile
Citat fra hanbert

Dejligt med jeres ideer. Er i mellemtiden selv startet med sandpapir. Mon ikke det ville være en god ide at oliere træet, jeg tror det bliver meget sart. Jeg vil prøve at finde en møbelpolstrer der kan hjælpe mig med gjordene. Jeg tror ikke at jeg tør tage betrækket af og maskinevaske dem. Der skal ikke meget krympning til, før det går galt. Så må vi jo se om jeg ender med nyt betræk i sidste ende..... - Det kunne være dreamer81 at din kæreste bliver så rutineret at hun vil ombetrække lidt mere.... smile


Jeg tænkte også at det skulle have olie eller sæbespåner eller noget til at beskytte, men det bliver det ikke til. Hvis der kommer en lille plet (fedt,snavs,skidt), så er det bare frem med sandpapiret, og så er det væk. Og så skal det ikke have olie igen...

hehe det kunne være wink nu må vi se .... det lyder lovende biggrin
Du kan evt. rense hynderne i betrækrens til biler.
Eller tæpperens, pulver og vådrens virker begge.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også